رئیس اتاق ایران و افغانستان خبر داد

دعوت افغانستان از ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن این کشور

دعوت افغانستان از ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن این کشور

گروه معادن - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: افغان‌ها علاقمندند که ایران در بخش معادن غنی آهن و مس این کشور سرمایه‌گذاری کند در حالی که بروکراسی شدید اداری این کشور مانع جدی سرمایه‌گذاری در این بخش است.

به گزارش ماین نیوز، حسین سلیمی در مورد صادرات ایران به افغانستان گفت: علیرغم زبان مشترک و ویژگی‌های فرهنگی مشترک بین دو کشور متاسفانه حجم تجارت بین دو کشور بسیار ناچیز است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی ایران به افغانستان حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود، افزود: این در حالی است که ایران ظرفیت 5 میلیارد دلار صادرات به این کشور را دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از کالاهای صادراتی ما به افغانستان از طریق مرزها و توسط مرزنشینان انجام می‌شود، اظهار داشت: این حجم صادرات از طریق مرزنشینان در جایی ثبت و ضبط نمی‌شود.

سلیمی بیان داشت: ایران توان تولید و صادرات تمامی مواد غذایی مورد نیاز افغانستان را دارد اما به دلیل برخی عدم توافقات از جمله کاهش تعرفه واردات بین دو کشور، بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی به این کشور از طریق پاکستان و ترکیه تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه علیرغم تأسیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در کشورمان هنوز اتاق بازرگانی افغانستان و ایران در افغانستان تأسیس نشده است، گفت: سرمایه‌گذاران افغان پروژه‌های مختلف تجاری در ایران افتتاح کرده‌اند و خوشبختانه در این زمینه هم از سوی افغان‌ها تمایل بسیار خوبی وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر افغان‌ها چند کارخانه تولید فرش ماشینی را در ایران راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: اکثر این کارخانه‌ها در مشهد تاسیس شده و سرمایه‌گذار و تولید‌کننده افغان است که محصولات تولیدی‌ خود را به افغانستان صادر می‌کنند.

سلیمی بیان داشت: همچنین در زمینه صنایع کوچک بر روی پوست و روده افغان‌ها برای تولید چرم و مواد غذایی سرمایه‌گذاری‌هایی در ایران انجام داده‌اند.

وی گفت: بطورکلی حدود 30 پروژه سرمایه‌گذاری توسط افغان‌ها در ایران انجام شده که برخی از این پروژه‌ها مربوط به ساخت هتل‌های کوچک برای پذیرایی از زائرین افغان در مشهد مقدس است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با بیان اینکه یکی ازمشکلات تجارت بین دو کشور، حمل و نقل جاده‌ای است، گفت: به دلیل جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، کامیون‌های حمل بار افغان اجازه ورود به ایران و همچنین کامیون‌های حمل بار ایران اجازه ورود به افغانستان را ندارند که بار این کامیون‌ها در مرز باید تخلیه و به کامیون دیگری منتقل شود که هزینه حمل و نقل و صادرات را افزایش می‌دهد.

سلیمی اظهار داشت: 60 درصد تولیدات کارخانه سیمان سیستان و بلوچستان به افغانستان صادر می‌شود.

وی در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: به دلیل اینکه پیمانکاران ما در بخش خدمات فنی و مهندسی در سال‌های گذشته نتوانستند به مطالباتشان دست یابند، صادرات در این بخش متوقف شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد افغانستان برای سرمایه‌گذاری به ایران، سرمایه‌گذاری در بخش معادن غنی آهن و مس است، گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی به دلیل بروکراسی اداری بسیار زیاد در این کشور، حاضر به سرمایه‌گذاری در افغانستان نیستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا