اخبار کوتاه جهان انرژی؛

قیمت نفت با تلاش‌های اوپک به زودی به 60 دلار می‌رسد

قیمت نفت با تلاش‌های اوپک به زودی به 60 دلار می‌رسد

رویترز نوشت «ابراهیم المحنی»، مقام رسمی پیشین وزارت انرژی عربستان گفت: با توجه به احتمال تمدید پیمان اوپک و غیراوپک برای محدود کردن عرضه جهانی نفت، پیش بینی می شود که قیمت این محصول تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل 2018 به 60 دلار برسد.

 

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله پیش بینی رسیدن قیمت نفت به 60 دلار با تلاش‌های اوپک، اخطار ترکیه برای توقف انتقال نفت کردستان عراق، انتظار افت تولید ابرشرکت انرژی آمریکا در سه ماه سوم 2017 و خرسندی ابرشرکت های نفت جهان از افزایش خیره کننده تقاضا و کاهش مازاد عرضه بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، رویترز نوشت «ابراهیم المحنی»، مقام رسمی پیشین وزارت انرژی عربستان گفت: با توجه به احتمال تمدید پیمان اوپک و غیراوپک برای محدود کردن عرضه جهانی نفت، پیش بینی می شود که قیمت این محصول تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل 2018 به 60 دلار برسد.

المحنی معتقد است با توجه به شرایط کنونی و تعهد ابرشرکت های نفتی جهان به کاهش تولید، ذخایر نفت کاهش و قیمت این کالا افزایش یابد؛ افزون بر این، رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز است.

به گزارش بلومبرگ، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش اعتراض آمیز به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان اخطار داد که این کشور می تواند به راحتی صادرات نفت کردستان را به بازارهای جهانی از مسیر ترانزیت بندر جیحان متوقف کند.

کردستان روزانه 700 هزار بشکه نفت از طریق خط لوله به بندر جیحان برای عرضه به بازارهای جهانی منتقل می کند. اردوغان گفت: اگر ما شیرهای صادرات نفت آنها را ببندیم، به کجا می خواهند نفت صادر کنند؟ درآمد آنها از کجا تامین خواهد شد؟ ممکن است یک شبه این کار را بکنیم.

 

**بی پی: اوپک نیاز به تمدید توافق کاهش تولید دارد

به گزارش بلومبرگ، «جانت کونگ»، مدیر بخش فروش شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم معتقد است که اوپک باید توافق کاهش تولید را پس از انقضای آن در مارس 2018 میلادی تمدید کند تا بازار جهانی نفت متوازن شود.

به گفته کونگ، احیای توازن اکنون در حال انجام است، اما نیاز است که اوپک به طور قطع این توافق را ادامه دهد تا مازاد عرضه مهار شود.

وی بر این باور است که با تمدید توافق، قیمت نفت سال آینده میلادی ممکن است به 60 دلار نیز برسد. وی درباره دوام رشد قیمت اظهار نظر نکرد.

**انتظار افت تولید ابرشرکت انرژی آمریکا در سه ماه سوم 2017

به گزارش رویترز، شرکت انرژی «چساپیک» آمریکا پیش بینی می کند که تولید نفت و گاز و میعانات گازی سه ماه سوم سال جاری میلادی این شرکت به علت طوفان اخیر هاروی با 15 درصد کاهش روبرو شود.

این طوفان سبب توقف کار بسیاری از تأسیسات نفتی شد.

چساپیک انتظار دارد که تولید سه ماه جاری این شرکت حدود 542 هزار بشکه معادل نفت در روز باشد، در حالی که این میزان در مدت مشابه پارسال 638 هزار و 100 بشکه در روز بوده است.

**باز شدن پای نفت آمریکا به آسیا عامل رشد قیمت این کالاست

به گزارش رویترز، با توجه به این که پالایشگاه های آسیایی به دنبال متنوع سازی و گسترش منابع تامین نفت خام هستند، راه نفت شیل آمریکا بیش از پیش به این منطقه باز می شود و نتیجه این رویداد چیزی فراتر از تغییر مسیر تجارت نفت، یعنی افزایش قیمت جهانی این کالا، خواهد بود.

اگرچه بنا به آمار رسیده از موسسه تحقیق و برآورد توماس رویترز، میزان صدور نفت آمریکا به آسیا، به ویژه چین، در هشت ماه نخست سال جاری میلادی تنها 261 هزار بشکه در روز بوده اما این رقم، نسبت به مدت مشابه پارسال 10 برابر شده است.

**تصمیم چین برای ایجاد شرکت ملی خط لوله انتقال گاز

به گزارش رویترز، چین قصد دارد شرکت ملی خط لوله انتقال گاز طبیعی ایجاد کند که به تولیدکنندگان این سوخت پاک اجازه دسترسی آسانتر به زیرساخت ها و استفاده از گاز طبیعی در این کشور را افزایش خواهد داد.

کمیسیون ملی اصلاحات و توسعه چین با همکاری شرکت ملی نفت چین، سینوپک و شرکت ملی نفت فراساحلی این کشور قصد ایجاد این شرکت را دارد.

چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان می خواهد تا سال 2030 میلادی حدود 15 درصد از سبد انرژی خود را به گاز اختصاص دهد.

**خرسندی ابرشرکت های نفت جهان از افزایش خیره کننده تقاضا و کاهش مازاد عرضه

به گزارش رویترز، مدیران ارشد ابرشرکت های نفتی اعلام کرده اند که رشد سریع تقاضا برای نفت در کشورهای رو به توسعه مانند چین و هند و حتی اروپا در حال کاهش دادن سطح ذخایر نفت جهان با سرعتی فراتر از انتظارها است که بازار این کالا را در مسیر توازن قرار داده است.

شرکت روسی گازپروم اعلام کرد: واضح است که قیمت نفت در 6 ماه آینده از 60 دلار فراتر می رود و دلیل آن تنها افزایش مطلوب تقاضاست. شرکت انی ایتالیا نیز پیش بینی کرد که میزان تقاضای نفت و میعانات در ماه ها و حتی سال آینده از 100 میلیون بشکه در روز فراتر رود.

شرکت انگلیسی بی پی نیز معتقد است که رشد تقاضای جهانی بسیار سریع تر از سال های گذشته است و در حال رسیدن به میزان یک میلیون و 600 هزار تا 700 هزار بشکه در روز است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا