نایب‌رییس اتاق تهران در جمع فعالان صنعت گردشگری خبر داد

تحقق نهضت ملی گردشگری با تاسیس مجمع فعالان صنعت گردشگری

تحقق نهضت ملی گردشگری با تاسیس مجمع فعالان صنعت گردشگری

در نشستی با حضور نایب‌رییس اتاق تهران و مدیران بخش ‌خصوصی صنعت گردشگری، پیرامون تشکیل «مجمع فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری» بحث و تبادل نظر شد.

  این گردهمایی به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و در محل گروه مالی گردشگری برگزار شد و فرصتی بود تا در اجتماع صاحبان بنگاه‌های گردشگری و فعالان اقتصادی این بخش، در باب مقدمات تاسیس مجمع فعالان صنعت گردشگری بحث و بررسی صورت گیرد.

 
به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست پیرامون اساسنامه مجمع فعالان صنعت گردشگری تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد در روز 24 مهر ماه سال جاری، با حضور فعالان این صنعت انتخابات هیات مدیره این مجمع برگزار شود.

 
بر اساس آنچه که در بخشی از اساسنامه مجمع فعالان صنعت گردشگری آمده است، این مجمع به منظور ساماندهی امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی دست اندرکاران و به هنگام کردن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در این‌گونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار و پاسخگویی به مشکلات و نارسایی‌ها در چارچوب قوانین موضوعه کشور و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی عضو انجمن، تشکیل می‌شود.

 
 ضرورت تغییر نگاه ملی به صنعت گردشگری

 
در این نشست، مهدی جهانگیری، نایب‌رییس اتاق تهران، در سخنانی با تأکید بر ضرورت تغییر نگاه ملی به صنعت گردشگری گفت: اگر روزی نهضت ملی نفت در این کشور اتفاق افتاد، امروز بیش از هر زمان نیازمند نهضت ملی گردشگری هستیم.

 
 وی افزود: درست است که ما در کشورمان، ظرفیت‌ها و مزیت‌های مختلف اقتصادی از جمله در حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی داریم اما نباید مزیت رقابتی مهم جذابیت کشور و مردمان فهیم آن برای مهمان‌نوازی از گردشگران خارجی را نادیده بگیریم، ضمن اینکه صنعت گردشگری می‌تواند علاوه بر تأمین بسیاری از نیازهای اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد تحرک در اقتصاد ملی، امنیت و ثبات کشور را هم تأمین کند و شادابی ملت ایران و ایجاد عدالت اقتصادی از رهگذار صنعت گردشگری محقق می‌شود.

 
رئیس گروه مالی گردشگری در ادامه افزود: حل مشکلات صنعت مظلوم گردشگری نیازمند اجماع ملی در سطح حاکمیت و تغییر نگاه ما به این صنعت است و اگر نگاه کلان در این حوزه تغییر کند، بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری می‌تواند با کمترین نیاز به تشکل‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به موتور محرکه گردشگری تبدیل شود.

 
 جهانگیری، اتاق بازرگانی تهران را نماد قانونی و مدنی تحقق مطالبات بخش خصوصی از قوای سه‌گانه توصیف کرد و گفت: استقبال نمایندگان و وزرای دولت برای حضور در پارلمان بخش خصوصی و جلب حمایت فعالان اقتصادی بخش خصوصی بسیار چشمگیر است. فعالان گردشگری هم باید بتوانند با استفاده بیشتر از ظرفیت‌های پارلمان بخش خصوصی، توان چانه‌زنی خود در سیاست‌گذاری‌های کلان، طرح مشکلات و امکان تصمیم‌گیری تا بالاترین سطح ممکن بالا ببرند و با حضور فعال‌تر از تریبون‌های رسمی و تأثیرگذار به منظور رساندن صدا و مطالبات خود بهره ببرند؛ چیزی که در حال حاضر به‌رغم نقش مهم فعالان صنعت گردشگری ایران و ارزآوری بالایی که این صنعت در مقایسه با سایر صنایع دارد، به اندازه کافی دیده نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 
این کارآفرین برتر صنعت گردشگری ایران در ادامه صحبت‌های خود، مظلومیت صنعت گردشگری ایران را هم از حیث جنس صنعت و هم از نظر فعالان آن دانست و گفت: فراز و نشیب‌ها و تنش‌ها در حوزه‌های سیاسی به‌ویژه سیاست خارجی، تأثیر مستقیم و فوری بر این حوزه می‌گذارد. درعین‌حال فعالان صنعت گردشگری به دلیل اینکه حضور کمرنگی در نهادهای سیاست‌گذار داشته‌اند، نتوانسته‌اند جایگاهی را که به علت جذب حداقل 5 میلیون گردشگر در سال شایسته آن هستند به دست آورند. در همین راستا تشکیل مجمع صنف فعالان بخش خصوصی گردشگری می‌تواند گام مهمی در تحقق اهداف باشد.

 
مهدی جهانگیری افزود: مجمع فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری می‌تواند خلا نبود نهاد بانفوذ برای فعالان این صنعت را پر کند و لازم است حاضران در این نشست، تمام فعالان این حوزه را ترغیب به مشارکت در تاسیس مجمع کنند تا از این مجرای قانونی بتوان در جهت تحقق اهداف استفاده کرد. باید به نقطه‌ای برسیم که با هم‌صدایی در قالب تشکلی منسجم، دولتمردان را قانع کنیم که جایزه صادراتی را به آژانس‌های مسافرتی بدهند که با تلاش خود توانسته‌اند از حیث ارزآوری با صنعت نفت رقابت کنند و گردشگری ایران، بتواند آینده درخشان اقتصاد ایران را با حضور فعال بخش خصوصی تحقق بخشد.

 
 اتاق تهران پایگاه هماهنگی فعالان حوزه گردشگری باشد

 
در ادامه این نشست اکبر غمخوار، از فعالان صنعت گردشگری، با اشاره به فعالیت حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی، خدمات سفر، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی، مراکز آموزش گردشگری و هتلداری و دیگر بخش‌ها، از نبود هماهنگی و تشکل رسمی و قانونی برای فعالان بخش خصوصی این صنعت انتقاد کرد و گفت: اتاق بازرگانی تهران با توجه به نقش قانونی خود و نمایندگی فعالان این صنعت، می‌تواند خاستگاه و پایگاه این هماهنگی و جایگاه رسیدن به تصمیمات حساس باشد.

 
وی افزود: حضور در عرصه‌های بین‌المللی به‌منظور معرفی توانمندی‌های ایران در صنعت گردشگری، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از فعالان صنف در مقابل نهادهای بدون تابلویی که به دنبال سودجویی در این صنعت هستند از دیگر موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 
در جریان نشست مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، فعالان این بخش به موضوعات و مواردی مانند پرهیز از تداخل مجامع و انجمن‌ها، توجه به بنگاه‌های کوچک و استارت‌آپ‌های گردشگری و استفاده از دانش و توان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته تاکید کردند.

 
در پایان این نشست مقرر شد پس از دریافت نظرات، نشست بعدی با دعوت از اعضای فعال صنعت گردشگری به منظور برگزاری انتخابات و تعیین هیات مدیره در تاریخ 24 مهر ماه برگزار شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا