چند درصد از آب کشاورزی هدر می رود؟

چند درصد از آب کشاورزی هدر می رود؟

اقتصاد > کشاورزی - تسنیم نوشت: راندمان آبیاری بخش کشاورزی از 36 درصد در اواخر دهه 70 با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقای دانش فنی به 44 درصد در سال 94 رسیده است به این ترتیب 56 درصد آب در کشاورزی هدرمی رود.

علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در این برنامه، وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از کارآیی آب در مزرعه و افزایش بهره‌وری از آب، در راستای توسعه عمودی با حفظ منابع آب حرکت می‌کند و تلاش بر این است که توسعه افقی و گسترش سطح زیر کشت نداشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد، با رویکرد دولت به بحث آب و خاک، از خشکسالی به خوبی عبور کنیم و نشانه این عزم نیز خرید بیش از 8 میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی، با وجود کاهش 25 درصدی بارندگی و کاهش 49 درصدی رواناب‌ها در کشور است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود انسجام برای مدیریت منابع و مصرف آب در دولت، گفت: در این راستا، دولت 10 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در بخش آب در نظر گرفته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری بخش کشاورزی از 36 درصد در اواخر دهه 70 با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقای دانش فنی به 44 درصد در سال 94 رسیده است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش راندمان آبیاری به حدود 50 درصد و صرفه‌جویی سالانه 10 میلیارد متر مکعب در مصرف آب کشاورزی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

اکبری با بیان این که به ازای هر هکتار اجرای سامانه های نوین آبیاری، 4 هزار و 400 متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، گفت: امسال سامانه های نوین آبیاری در سطح 100 هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود که از این میزان، 43 هزار هکتار اجرایی شده و مابقی در دست اجراست.

وی افزود: 80 درصد آبیاری بارانی کشور در مزارع گندم است به طوری که اجرای روش‌های نوین آبیاری نقش موثری در افزایش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم دارد.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا