ثبت کمترین قیمت در 11هفته

ثبت کمترین قیمت در 11هفته

دنیای معدن - بازار جهانی سنگ‌آهن به دلیل تغییر سیاست‌های دولت چین در محدود کردن فولاد‌سازان به دلیل موضوعات زیست محیطی، به سمت پرعیارها و مصرف کنسانتره و گندله رفته است، به‌طوری‌که مصرف سنگ‌آهن‌های کم‌عیار با کاهش مواجه شده است.

دولت چین الزامات زیست‌محیطی در تولید سنگ‌آهن را برای فصل زمستان مقرر کرده است که در ادامه باعث شده تولید‌کنندگان تا میزان 50 درصد از ظرفیت‌هایشان را کاهش دهند که این موضوع می‌تواند به معنای کاهش تقاضا باشد که از حالا اثرات خود را روی بازار گذاشته است، به این معنا که تقاضا برای سنگ‌آهن تغییر کرده، اما اثرات این تغییر در کلیت بازار هنوز بروز نکرده است.

 

 در هر حال در شرایط فعلی در مجموع در بازار سنگ‌آهن به‌خصوص در حوزه سنگ‌آهن‌های کم عیار، با افت قیمت‌ها مواجه هستیم، در حالی که کنسانتره و گندله همچنان در مسیر رشد قیمتی قرار دارند. بررسی‌ها از بازارهای جهانی نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت در چین، بازار و عرضه‌کنندگان در این کشور را به سمت فروش تشویق کرده است، از سوی دیگر در تداوم روندهای کاهشی، خریداران هم تمایل به خرید را از دست می‌دهند، چرا‌که بازار در یک جو انتظاری برای تثبیت قیمت به‌سر می‌برد و چشم‌انداز قیمتی، روشن و شفاف نیست.در این بین طی هفته گذشته در حدود 16 درصد افت قیمت را تجربه کرد و در انتهای هفته به قیمت 62 دلار به فروش رسید که این امر عمدتا به دلیل افزایش عرضه و ترس از رسیدن تولید فولاد چین به بالاترین سطح بود. شاخص سنگ‌آهن عیار ۶۲ استرالیا روز گذشته نیز به روند کاهشی خود ادامه داد، با این حال قیمت‌های کنونی جزو کمترین قیمت‌ها طی ۱۱ هفته گذشته است. در یک ماه گذشته سنگ‌آهن در حدود 20 درصد از ارزش خود را از دست داده که این کاهش ارزش برای عیارهای پایین تر بیشتر بوده است.

واردات چین در حدود ۷۰ درصد تجارت دریایی سنگ‌آهن را شامل می‌شود. واردات ۲۰۱۷ پیش‌بینی می‌شود تقریبا نزدیک به رقم واردات یک میلیارد تنی سال پیش باشد و انتظار می‌رود که در ماه‌های پیش‌رو عرضه از سمت مهم‌ترین‌ تولید‌کنندگان این ماده معدنی یعنی استرالیا و برزیل افزایش یابد. چین به اندازه تولید کل دیگر کشورهای دنیا تولید فولاد دارد. آمار منتشره دولت چین نشان می‌دهد که فولادسازان برای دومین ماه متوالی در آگوست رکورد تولید خود را زده‌اند. حال پکن قصد دارد تا برای کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، ظرفیت تولید فولاد را در طول فصل زمستان ۵۰ درصد کاهش دهد. این امر می‌تواند به کاهش عظیمی در تقاضای سنگ‌آهن منجر شود، خصوصا اینکه موجودی بنادر این کشور هنوز در سطح بالایی به‌سر می‌برد. موجودی انبارهای فولاد در چین نیز طی ماه اخیر رشد کرده و در حال حاضر ۴/ ۳۴ میلیون تن است.

فعالان بازار نسبت به روند آتی سنگ‌آهن تا پایان 2017 خوشبین هستند، به‌طوری‌که در اولین روز نشست ایرپاس، انجمن جهانی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مقاطع طویل، رئیس این انجمن شرایط حال‌حاضر بازار مقاطع طویل را به لطف تقاضای بالا و کاهش عرضه از سوی چین رضایت‌بخش خواند و اضافه کرد: تا چند وقت پیش همه انتظار داشتند که تقاضا در بازار داخلی چین تا پایان سال کاهش یابد، اما با توجه به مصرف بالای فولاد در این کشور، این اتفاق نخواهد افتاد. این افزایش تقاضای داخلی به دیگر مناطق این فرصت را داد تا میزان استفاده از ظرفیت و بهره‌وری خود را به حداکثر برسانند. علاوه بر کاهش صادرات از سوی چین، موجودی کم انبارها، نرخ بهره پایین و افت بهای دلار را باید از دیگر فاکتورهای تغییر در بازارهای جهانی برشمرد. رئیس انجمن جهانی تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مقاطع طویل در این نشست گفت: سه ماه پایانی سال همواره برای فعالان زنجیره فولاد با چالش‌های خاصی همراه است اما در شرایط فعلی، مادامی که اتفاق غیر‌منتظره‌ای در چین نیفتد، چشم‌انداز بازار تا پایان سال رضایت‌بخش خواهد بود. قیمت های رو‌به رشد و عرضه و تقاضای همتراز به همراه موجودی پایین تولید‌کنندگان این باور را تقویت کرده که می‌توان منتظر رشد دوباره قیمت‌ها بود.

 

رهبری چین در ثبت رکورد جدید تولید جهانی فولاد

تولید فولاد جهان برای چهاردهمین ماه متوالی در قیاس با سال قبل افزایش یافته است. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه آگوست، تولید ماهانه فولاد جهان با ۶/ ۳ درصد افزایش نسبت به آگوست ۲۰۱۶ روبه‌رو شد که باز‌هم مثل همیشه این رشد تولید به رهبری چین صورت گرفته است. جایی که حاشیه سود بالای فولادسازان این کشور و نگرانی‌ها از ثبات تقاضا در سه ماه‌ پایانی سال جاری باعث شده تا استفاده از بالاترین ظرفیت ممکن در دستور کار تولیدکنندگان فولاد این کشور قرار گیرد.البته این رشد تولید در اکثر مناطق دنیا به‌جز منطقه سی‌آی‌اس دیده می‌شود. میانگین میزان استفاده از ظرفیت در ۶۷ کشور عضو انجمن جهانی فولاد با ۳/ ۳ درصد رشد نسبت به آگوست ۲۰۱۶ روبه‌رو‌ شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا