در گفتگو با رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح شد؛

گره گشایی در تامین مالی بنگاه ها با ابزارهای بورس کالا

گره گشایی در تامین مالی بنگاه ها با ابزارهای بورس کالا

کرباسیان گفت: ما قصد داریم به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، همکاری هایمان را با بورس کالا گسترش دهیم و از آنجا که همه ما یک هدف را دنبال می کنیم، باید با همفکری و ارائه راهکار به تقویت ضعف ها و نقایص موجود در بازارها و به کلی اقتصاد کشور بپردازیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو طی گفت و گویی تفصیلی با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در خصوص کارکردهای بورس کالای ایران در اقتصاد کشور، این بازار را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.

مهدی کرباسیان با اشاره به لزوم استمرار و منظم بودن عرضه محصولات در بورس کالای ایران، گفت: شفافیت، کشف واقعی قیمت‌ها و جلوگیری از انحصار در روند دادوستدها از ثمرات معامله محصولات متنوع با روش های نوین معاملاتی در بورس کالای ایران است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به باور سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سازمان های وابسته به آن، بورس کالای ایران از نهادهای با اهمیت در اقتصاد کشور به شمار می رود که با ایجاد شفافیت و سلامت در فعالیت های اقتصادی و حفظ منابع تولید کننده و مصرف کننده، نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا می کند.

کرباسیان عنوان کرد: به اینگونه بازارهایی که در راستای سالم سازی و آزادسازی اقتصاد کشور حرکت می کنند باید توجه بیشتری شود تا پیشرفت حاصل از آن باعث بهبود روند تولید در کشور شود.

 

تصمیماتی با پشتوانه علمی از بورس کالا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بدیهی است که پیشرفت بورس کالا طی سال های اخیر به عوامل مختلفی بستگی داشته و دارد که یکی از این مسیرهای پیشرفت، شفافیت بالای بازارهای معاملاتی بوده است که همواره نظاره گر آن هستیم. در این میان بحث عرضه و تقاضا و از سویی تعادل در قیمت ها به این سیستم معاملاتی کمک کرده تا اهدافش را در مسیر درست هدایت کند.

وی ادامه داد: دومین موردی که شفافیت بورس را بیشتر نمایان می کند هدایت بازار است که البته با توجه به نوسانات ارزی در برخی مواقع کنترل آن مشکل می شود. بحث نقدینگی و کمبود آن و برخی دخالت ها، موانعی را بر سر راه ایجاد کرده اما با این حال این بازار مالی توانسته با تصمیمات که پشتوانه علمی دارد، هدایتگر بازار در مسیر عقلانی و شفاف باشد.

به گفته کرباسیان، خوشبختانه با سیاست هایی که دولت دوازدهم در پیش گرفته است، اقتصاد کشور به سمت شفافیت، مبارزه با فساد، ایجاد رونق و اشتغال حرکت می کند و این نشان می دهد که بازاری همچون بورس کالای ایران نیز در این دولت از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد بود.

 

بورس کالای "ایرانیزه"

وی اهداف ایمیدرو را همراهی با بازار شفاف بورس کالا عنوان کرد و افزود: ما قصد داریم به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، همکاری هایمان را با بورس کالا گسترش دهیم و از آنجا که همه ما یک هدف را دنبال می کنیم، باید با همفکری و ارائه راهکار به تقویت ضعف ها و نقایص موجود در بازارها و به کلی اقتصاد کشور بپردازیم؛ در این راستا دیده می شود که افرادی با اهدافی غیر ملی و بدون ارائه راهکارهای مناسب، قصد وارد کردن خدشه به سیستم شفاف بورس کالا را دارند تا این بازار از حالت اثر گذاری مثبتی که در اقتصاد دارد، خارج شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: بورس کالا به عنوان ارکان بازار سرمایه و یک نهاد مالی شفاف باید مدام در تکاپو باشد و مجالی به این گونه افراد ندهد.

کرباسیان افزود: پیشنهاد بنده این است که دفتر مطالعاتی بورس کالای ایران به صورت مداوم با تولیدکننده و مصرف کننده در ارتباط باشد و از ایده و نظرات این افراد در جهت پیشرفت کار بهره مند شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد؛ این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ما یک کشور در حال توسعه هستیم و باید سازو کار معاملاتی خودمان را همراستا با سیستم اقتصادی کشورمان تنظیم کنیم؛ در حقیقت باید سیستم ما هماهنگ با کشور خودمان باشد و به نحوی بورس کالا را ایرانیزه کنیم.

 

پرورش ابزارهای مالی نوین برای مقابله با واسطه های مخرب

به گفته وی این نکته قابل توجه است که بورس کالا توانسته با استفاده از به روزسازی سیستم های معاملاتی خود و خروج از نحوه معاملات سنتی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور پیدا کند و از آنجا که تاکنون اقدامات خوبی در زمینه کشف واقعی قیمت ها و شفافیت داشته است، بر همین اساس عرضه محصولات در بورس اقدام مهمی به شمار می رود و باید در این زمینه فرصت ها را غنیمت شمرد. 

کرباسیان گفت: بورس کالا به منظور حذف واسطه گرهای  مخرب باید به پرورش ابزارهای مالی نوین ادامه دهد، چرا که این ابزارها می تواند به فعالان صنایع در تامین مالی و روند معاملات کمک کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا