قالیباف از برنامه های توسعه ای بورس تهران گفت؛

مقدمات پذیرش شرکت های خارجی فراهم است

مقدمات پذیرش شرکت های خارجی فراهم است

ساختمان سعادت آباد تماما در اختیار بورس نخواهد بود و اینکه با مازاد این ساختمان چه خواهد شد، پس از اتمام و به بهره برداری رسیدن این ساختمان در مجمع عادی در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

چهار شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی به عنوان شرکت های انحصاری در معاملات بازار سرمایه فعالیت می کنند و هر نوع معامله ای در بازار سرمایه از طریق این چهار شرکت انجام می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از رادیو سهام، هر زمان که ارزش معاملات روزانه رو به بهبود می رود و افزایش پیدا می کند، این شرکت ها هم وضعیت بهتری پیدا می کنند.

این رسانه با حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص برنامه های پیش روی این شرکت گفتگو کرده که آن را می خوانید.

۱- چند نماد در سال ۹۶ در بورس پذیرش شده اند؟ آیا برنامه پذیرش در بورس در سال ۹۶ بهتر از سایر سال ها است؟

 

در سال جدید نیز برنامه پذیرش شرکت ها در بورس ادامه دارد، تعداد نمادهای زیادی در بورس پذیرفته شده اند که تعداد آنها به بیش از ۴۰ عدد می رسد. مسلما برنامه پذیرش شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران همچنان وجود دارد. این موضوع کمک بسزایی به شفافیت اطلاعاتی شرکت ها در ایران می کند. ما از ورود شرکت ها به بورس استقبال می کنیم و هر شرکتی که بتواند براساس استانداردهای بورس عمل کند مانعی برای پذیرش ندارد.

 

۲- از جمله فعالیت های شرکت بورس در سال ۹۵ چند مورد را نام ببرید؟

 

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۵ توانست اقدامات مثبت و خوبی را انجام دهد. در اسفند سال ۹۵ این شرکت نماد معاملاتی شرکت کاشی اصفهان را به فرابورس منتقل کرد. همچنین شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه گذاری" به پرداخت ملت" و "سینا" نیز در بازار دوم بورس پذیرش و عرضه نیز شدند. نماد شرکت چدن سازان نیز با موفقیت ثبت و عرضه شد. از جمله فعالیت های مهم در سال ۹۵ افتتاح بازار معاملات اختیار معامله در آذر ماه سال ۹۵ بود که گام موثری در پیشرفت بازار سرمایه ایران به حساب می آید. انتقال سهام شرکت همکاران سیستم و پالایش نفت تهران به بورس نیز اقدامات اساسی بود که انجام شد. تامین سرمایه امید، فولاد کاوه جنوب کیش، گروه دارویی برکت و … از جمله شرکت هایی بودند که در بورس پذیرفته شدند. پذیره نویسی ها و عرضه اوراق نیز عملکردهای مثبتی بود که در سال گذشته اتفاق افتاد. شرکت بورس در نظر دارد برای سال ۹۶ نیز اقدامات زیادی را به منصه ظهور برساند که از جمله آن ها درج نماد شرکت های ایرانی در بورس های بین المللی است. ما تلاش می کنیم تا بورس ایران به یک بورس بین المللی تبدیل شود و از پذیرش شرکت های خارجی در بورس ایران استقبال می کنیم. مقدمات این امر چیده شده و شرکت بورس خود را برای آن آماده کرده است.

 

 

۳- موضوع ساختمان سعادت آباد بورس به کجا رسید؟

 

ساختمان سعادت آباد تصمیمی بود که توسط هیئت مدیره بورس گرفته شد و در مجمع عادی سالیانه در خصوص آن تصمیم گرفته شد. این ساختمان به بالای ۹۰ درصد تکمیل رسیده و جزو ساختمان های بین المللی محسوب می شود، این ساختمان دارای چندین طبقه است که مسلما مازاد دارد. یعنی این ساختمان تماما در اختیار بورس نخواهد بود. اینکه با مازاد این ساختمان چه خواهد شد پس از اتمام و به بهره برداری رسیدن این ساختمان در مجمع عادی در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد. این که مازاد آن را به فروش برسانیم یا اجاره بدهیم و یا کلا ساختمان سعادت آباد به فروش برسد گزینه هایی است که می توان در مورد آن صحبت کرد اما هنوز در مورد این گزینه ها در هیئت مدیره بورس صحبتی نشده و نمی توان در خصوص آن تصمیم قطعی گرفت.

 

۴- نمادهای بورس، کبورس و نبورس چه زمانی تجمیع می شوند؟

 

ما به دنبال این موضوع بوده ایم و تمایل خود را در این خصوص نشان داده ایم، در نظر داریم تا این تجمیع هر چه سریعتر صورت بگیرد، به محض قطعی شدن  در این خصوص اقدام خواهد شد، این برنامه جزو برنامه های شرکت بورس بوده و ادامه دارد.

 

۵- توقف طولانی مدت نمادها راه حلی ندارد؟ آیا شرکت بورس نمی تواند در این خصوص اقدامی صورت دهد؟

 

توقف نمادها به سازمان بورس مربوط بوده و هر زمان سازمان بورس از شفافیت نمادها و رفع ابهام آن ها مطمئن شد مسلما اقدام به بازگشایی نمادها خواهد کرد. اما شرکت بورس می تواند خواستار این موضوع شود و نامه خود را به سازمان بورس نیز ارسال کرده است تا نمادها کمتر متوقف شوند. یعنی زمان توقف آن ها کم شود. مذاکرات با سازمان بورس ادامه دارد و به نتایج خوبی خواهیم رسید.

 

۶- بازار مشتقه در سال ۹۵ با چه رشدی رو به رو بوده و این روند در سال ۹۶ به چه صورت ادامه خواهد داشت؟

 

در سال ۹۵ ما شاهد ۹ قرارداد آتی بر روی ۶ سهم پایه بودیم که از این تعداد تا پایان سال ۶ قرار داد سررسید شده اند، قراردادهای اختیار معامله تبعی نیز شامل ۷ قرارداد بر روی ۴ سهم پایه ایجاد و معامله شدند که از این میزان ۳ قرارداد در سال ۹۵ سررسید شدند و تعداد ۸۸ قرارداد اختیار معامله بر روی ۴ سهم پایه ایجاد و معامله شدند که از این میزان ۴۴ قرارداد در سال ۹۵ سررسید شده است و مابقی در سال ۹۶ سررسید می شوند.

 

 

۷- برنامه های توسعه ای شرکت بورس چیست؟

 

توسعه بازار قراردادهای اختیار معامله، ارتقای سامانه معاملات توسط شرکت فراهم کننده خارجی، طراحی رویه های نظارتی قراردادهای اختیار معامله، تهیه نرم افزار ثبت سفارش جهت عرضه اولیه و پذیره نویسی اوراق بهادار توسط شرکت مدیریت فناوری بورس از جمله برنامه های توسعه ای شرکت بورس محسوب می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا