وزیر نفت خبر داد:

مذاکره با بورس برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی/ امضای نخستین قرارداد جدید نفتی

مذاکره با بورس برای تامین خوراک صنایع پایین‌دستی/ امضای نخستین قرارداد جدید نفتی

به گفته زنگنه، تامین نیاز تولیدکنندگان کوچک باید تسهیل شود که برای این موضوع با بورس مذاکراتی صورت گرفته و راه‌حل‌هایی نیز در دستور کار قرار دارد.

 

به گفته وزیر نفت، در شرق عسلویه منطقه‌ای برای توسعه صنایع میان‌دستی در نظر گرفته‌شده که هم می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند و هم راهی برای صادرات بیشتر محصولات باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با بیان این مطلب ادامه داد: سال گذشته در مراسم افتتاح دوره گذشته این نمایشگاه به طرح‌هایی که قرار بود به بهره‌برداری برسد اشاره شد که با وارد مدار شدن آنها، ظرفیت عظیمی برای تولید محصولات پتروشیمی در کشور ایجاد کردیم.

زنگنه ادامه داد: این طرح‌ها شامل پتروشیمی ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، تخت‌جمشید، کردستان، انتخاب، کاویان 2 و... می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته همچنین سه واحد پلی‌اتیلن خط غرب با ظرفیت یک‌میلیون تن به بهره‌برداری رسید و امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها، پتروشیمی کاوه، پردیس، بوشهر و چند طرح دیگر افتتاح خواهد شد.

به گفته وزیر نفت، حرکت توسعه‌ای صنایع بالادستی پتروشیمی ادامه دارد و با توجه به این موضوع، خوراک کافی و ارزان برای توسعه بالادست این صنعت موجود است.

زنگنه بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را مربوط به طرح‌های نیمه‌دولتی عنوان کرد و گفت: در این حوزه سهم بخش خصوصی اندک بوده است.

وی ادامه داد: با تکمیل زنجیره طرح‌های پتروشیمی، فرصت بزرگی برای ایران به منظور افزایش ارزش افزوده و دستیابی به تکنولوژی به وجود می‌آید.

زنگنه تاکید کرد: برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران در صنعت پتروشیمی، باید تولید محصولات با ارزش افزوده پایین را از دستور کار خود دور کنیم.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی در کشور از موارد مورد تاکید است، افزود: ظرفیت‌های پایین‌دستی در موضوع اشتغال می‌تواند راهگشا باشد. البته نوسانات پیش‌بینی نشده مانند مشکل در عرضه خوراک و همچنین نوسانات قیمتی مشکل اصلی این بخش به شمار می‌رود، زیرا این واحدها کوچک هستند و به تنهایی نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند. بنابراین باید از تعاونی‌ها و شرکت‌های بازرگانی در این مسیر کمک گرفت.

به گفته زنگنه، تامین نیاز تولیدکنندگان کوچک باید تسهیل شود که برای این موضوع با بورس مذاکراتی صورت گرفته و راه‌حل‌هایی نیز در دستور کار قرار دارد.

زنگنه گفت: تولیدکنندگان بزرگ به دلیل معافیت‌های مالیاتی بیش از آنکه بخواهند محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند، تمایل به صادرات دارند که این مشکل با اصلاح قانون باید حل شود.

زنگنه افزود: سال گذشته یک میلیون تن خوراک به واحدهای پایین‌دستی اضافه شد که این به معنای اشتغال و تولید بیشتر در این صنایع به شمار می‌آید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا