مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی :

ابزارهای جدید بیمه‌ای برای معدنی‌ها در راه است

ابزارهای جدید بیمه‌ای برای معدنی‌ها در راه است

گروه معادن - بدون شک یکی از اهداف شکل‌گیری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی حمایت از واحدهای معدنی متوسط و کوچک‌مقیاسی است که پا به عرصه فرآوری گذاشته‌اند، البته نکته مهم در ادامه این حمایت‌ها پرداخت به‌موقع معوقات خواهد بود.

به گزارش ماین نیوز، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز به دنبال نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در بخش معدن است تا بتواند تسهیلات مناسبی را به فعالان بخش معدن ارائه دهد.

محمدرضا عربی مزرعه شاهی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز بر این حمایت تاکید کرد. در ادامه، مشروح این گفت‌وگو را خواهید خواند:

آیا صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی همچنان موضوع افزایش سرمایه این صندوق را پیگیری می‌کند؟
پرونده افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی بسته شده است. افزایش سرمایه ۱۱۰میلیارد تومانی، انجام و این پرونده بسته شد تا زمانی که دوباره اعتباری به صندوق تخصیص پیدا کند. البته در برنامه‌های دولت دوازدهم این موضوع وجود دارد تا از محل منابع بتوان افزایش سرمایه مناسب برای صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در نظر گرفت. در این رابطه عدد و رقمی مشخص نشده است. در برنامه‌های کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیشنهاد شده به منظور حمایت از نقش صندوق در بحث تامین مالی بخش معدن، سرمایه صندوق به عدد مناسبی برسد. البته در این باره عدد چند صد میلیون دلار در ذهن دوستان است به‌عنوان مثال ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار مطرح می‌شود اما با توجه به اینکه تخصیص این ارقام نیازمند دریافت مصوبه است، عدد مطرحی چندان مشخص نیست. از سویی دیگر در برنامه ششم توسعه نیز حکم شده است درباره صندوق‌های حمایتی از جمله صندوق بیمه سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های معدنی افزایش سرمایه انجام شود.


صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تا چه اندازه در تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی ایفای نقش کرده است؟
یکی از استراتژی‌هایی که صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از سال گذشته آن را دنبال می‌کند، ارائه تسهیلات و بیمه‌نامه به واحدهای فرآوری بود. در سال ۹۵، عمده بیمه‌نامه‌های ارائه شده به بخش فرآوری از جمله حوزه‌های سنگ‌آهن، طلا، مس و... بوده است و در مجموع عمده بیمه‌نامه‌های صندوق به سود کمک به بخش فرآوری صادر شده است. به‌تازگی در بحث سنگ نیز با انجمن سنگ ایران تفاهمنامه‌ای را با همکاری صندوق کارآفرینی امید در دستور کار قرار داده‌ایم تا بتوانیم ارقامی برای مجموعه سنگ اختصاص دهیم. این موضوع به دلیل کمک به حوزه سنگ و واحدهای فرآوری در دستور کار قرار گرفته است.


این تفاهمنامه در چه وضعیتی قرار دارد؟
این کار با همکاری صندوق کارآفرینی امید در حال انجام است و مذاکرات لازم دراین‌باره انجام شده است. مذاکرات در دوره پایانی خود قرار داشته و امیدوار هستیم به‌زودی به جمع‌بندی لازم دست پیدا کنیم تا منابعی از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در کنار منابعی از صندوق کارآفرینی امید به واحدهای کوچک و متوسط بخش سنگ به‌عنوان تسهیلات ارائه شود. تمامی اقدامات در مرحله نهایی قرار دارد اما منتظر تصویب این موضوع در مجمع صندوق کارآفرینی امید هستیم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم. از سوی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تمامی مصوبه‌ها انجام شده و همچنین تاییدیه ایمیدرو گرفته‌شده و مشکلی در زمینه اجرای آن وجود ندارد.


وضعیت معوقات و بازپرداخت تسهیلات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به چه شکل است؟
خوشبختانه درحال‌حاضر همکاری ما با بانک‌ها خوب است و هیچ معوقه‌ای به بانک‌ها نداریم. تنها به بانک صنعت و معدن بر اساس توافق انجام شده به طور ماهانه معوقات پرداخت می‌شود. بر اساس قراردادی که با مشتریان داریم اگر بدهی‌های خود را با وجود اختصاص مشوق‌ها پرداخت نکنند، به وثیقه‌های آنها رجوع کرده و از این محل مطالبات خود را وصول خواهیم کرد. البته در امسال ۲ مصوبه بسیار خوب گرفتیم، نخست آنکه افرادی که به صندوق بدهکار هستند اگر تا پایان شهریور، معوقات خود را تعیین و تکلیف کنند، سود جرایم آنها بخشیده می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه دیگر می‌توانیم بدهکاری مشتریان خود تا پایان شهریور سال ۹۴ را تقسیط کنیم. این مصوبه‌ها در زمینه پرداخت معوقات می‌توانند راهگشا باشند اما متاسفانه برخی از افراد اراده‌ای برای تسویه‌حساب ندارند که مجبور هستیم از وثایق آنها استفاده کنیم.


آیا ابزارهای بیمه‌ای جدید برای کمک به بخش معدن در دستور کار است؟
ما در بحث بیمه‌نامه‌ها ۳ بیمه‌نامه جدید طرح کردیم و برای مصوبه مجمع ارسال کرده‌ایم که در حال بررسی است. بیمه‌نامه شرکت در مناقصه، بیمه‌نامه حسن انجام کار و بیمه‌نامه پیش‌پرداخت از ابزارهای جدیدی است که برای تصویب به مجمع فرستاده‌ایم. در کنار آن پیگیر بیمه‌نامه ارزی برای دریافت تسهیلات ارزی از بانک‌ها و حتی از تامین‌کنندگان خارجی هستیم تا بتوانیم آن را اجرا کنیم اما موضوع دیگری که به نظر می‌رسد لازم است روی آن کاری انجام شود، بیمه‌نامه نرخ محصولات معدنی است. البته این بیمه‌نامه کاری پیچیده و نیازمند برخی امکانات است. این موضوع در دستور کار است تا صندوق بتواند بیمه‌نامه تضمین خرید یا بیمه‌نامه تضمین نرخ محصولات معدنی را نیز ارائه دهد. این موضوع در صورت به انجام رسیدن، یک اتفاق بسیار خوب در بخش معدن خواهد بود.


ممکن است این ابزارها تا پایان امسال به مرحله اجرا برسد؟
برخی از این ابزارها همچون بیمه‌نامه ارزی نیازمند مصوبه هستند، درنتیجه نمی‌دانیم در چه تاریخی اجرا می‌شود. در زمینه بیمه‌نامه نرخ محصولات معدنی، با توجه به پیچیده بودن نوع بیمه‌نامه و نیاز به وجود برخی زیرساخت‌های خارج از صندوق نیز نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن اعلام کرد، البته بحث مطالعاتی و مقدماتی آن انجام شده و پیشنهادات خود را به بالادستی‌ها ارائه می‌دهیم. امیدوار هستیم این موضوع تا پایان سال اجرایی شود اما همان‌طور که گفتم این موضوع بستگی به شرایط دارد.


درحال‌حاضر وضعیت میزهای استانی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به چه شکل است؟
درحال‌حاضر میز صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در تمامی استان‌های کشور فعال و مشغول به کار است. آموزش‌ها در این زمینه با استان تهران شروع شد. بدون شک اثر این طرح در ۶ماه دوم سال قابل رویت خواهد بود. این طرح تمرکززدایی برای ارائه تسهیلات را به دنبال خواهد داشت. هر استان به‌طور مستقل کار را انجام داده و نتیجه کار را به ما منعکس می‌کند. درنتیجه دیگر لزومی ندارد که متقاضی برای انجام کار خود به تهران بیاید.


مهم‌ترین اولویت‌های صندوق برای ۶ماه دوم سال ۹۶ چه خواهد بود؟
اولویت اصلی ما توسعه تامین مالی است. به‌تازگی به دنبال توافقنامه‌ای با بانک صنعت و معدن هستیم تا مقداری اعتبار دریافت کنیم. این اعتبار ما را بسیار کمک خواهد کرد. توسعه مالی با دیگر بانک‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. از سویی دیگر استفاده از فاینانس‌های خارجی و نقش‌آفرینی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از دیگر اقدامات در دستور کار است.
امیدوار هستیم این موضوعات در نیمه دوم سال نتیجه‌بخش باشد.


حضور دکتر شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت تا چه اندازه تعامل صندوق بیمه را با این وزارتخانه افزایش می‌دهد؟
نگاه آقای وزیر به صندوق نگاه بسیار مثبتی است. واقعیت آن است که صندوق می‌تواند مرجع تامین مالی بخش معدن باشد. خوشبختانه از صحبت‌های وزیر متوجه شدم نظر مثبتی به صندوق دارند. توسعه نقش صندوق در معدن نیز جزو ۴ استراتژی کلان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است. این موارد نویدبخش شرایط بهتر صندوق در آینده خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا