بازار ایران به روی تمام شرکت‌های بین‌المللی باز است

امضاء تفاهم‌نامه همکاری ایران و روسیه در زمینه معدن و انرژی

امضاء تفاهم‌نامه همکاری ایران و روسیه در زمینه معدن و انرژی

گروه معادن - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) و شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) در مراسمی تفاهم نامه همکاری در حوزه های فولاد، معدن، نفت و گاز امضا کردند.

به گزارش ماین نیوز، این تفاهم نامه روز سه شنبه با حضور منصور معظمی» رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو)، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران، «یلنا گولینا» معاونت شورای توسعه تجارت خارجی روسیه و «احمد عراقچی» مدیر امور بین الملل ایدرو در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا شد.

شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) نهادی غیرانتفاعی و مردم نهاد (NGO) محسوب می‌شود که بالغ بر 10 هزار شرکت مهم اقتصادی را در زیر مجموعه خود دارد.

**بازار ایران به منظور سرمایه گذاری مشترک به روی تمام شرکت های بین المللی باز است

«منصور معظمی» رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: روابط ایران و روسیه یک رابطه استراتژیک و درازمدت است و با توجه رفتارهای غیرقابل برخی از کشورها در صحنه بین الملل این دو کشور باید براساس احترام متقابل و روابط دو طرفه باشد.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با دوستان به ویژه کشورهایی که در دوران سختی با ما همکاری کردند، است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره امضای تفاهم نامه بین ایران و روسیه نیز گفت: امضای تفاهم نامه کار خوبی است اما بهتر است این تفاهم نامه ها را اجرایی کنیم و از فرصت های خوبی که روسیه برای شرکت های ایرانی فراهم کرده استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: پس از برجام هیات روسی یکصدمین هیات خارجی است که به ایران سفر کرده و بسیار خوشحالیم که حجم بالایی از ارتباطات بین المللی در سازمان گسترش و نونسازی ایران (ایدرو) فراهم شده است.

معظمی تصریح کرد: ایدرو می تواند دروازه شرکت های روسی به ایران باشد که در تمام بخش های مهم صنایع بزرگ و استراتژیک فعالیت دارد و این سازمان در 50 سال گذشته با سرمایثه بیش از 3 میلیارد دلار بیش از 300 طرح اجرا کرده است.

وی تاکید کرد: بازار ایران به روی تمام شرکت های معتبر بین المللی که در ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشند باز است.

رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روابط استراتژیک و درازمدتی است، افزود: براساس توافق روسای جمهور ایران و روسیه مقرر شد دو کشور به بالاترین سطح روابط سیاسی و تجاری برسند که این اتفاق خوبی است و اخیرا نیز کشور روسیه تسهیلات مالی برای شرکت های ایران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: میزان تبادلات در این تفاهم نامه به توافق طرفین بستگی دارد و سقفی برای آن وجود ندارد و تلاش دو طرف برای توسعه روابط در تمام بخش ها است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و روسیه منفی و غیرمتوازن است، گفت: با توجه به شرایطی که کشور روسیه فراهم کرده باید شرکت های ایرانی خود را تجهیز کنند تا بتوانند وارد بازار آن شوند و ایدرو نیز تلاش می کند شرایط حضور شرکت های ایرانی را تسهیل کند و و به عبارتی به دنبال فراهم کردن فرصت برای شرکت های ایرانی و روسی است.

معظمی اظهارداشت: صدور روادید و سیستم بانکی از جمله مشکلات رابطه اقتصادی ایران و روسیه است که بحث روادید حل شده و سیستم بانکی نیز به دنبال حل شدن است.

وی افزود: نکته مهم دیگری که در رابطه ایران و روسیه باید مدنظر قرار گیرد شناخت شرکت های دو کشور از یکدیگر است که دو طرف اطلاعات زیادی از هم ندارند و این رفت و آمدها و نشست ها کمک می کند تا شرکت ها از یکدیگر شناخت داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مزیت رابطه دو کشور در حوزه انرژی و صنایع ریلی است که روسیه در حوزه صنایع ریلی دارای فرصت های زیادی است و در زمینه نفت و انرژی نیز شرکت های روسی تمایل زیادی برای فعالیت دارند و قراردادهایی نیز امضا شده و به دنبال اجرای قراردادها هستیم.

وی افزود: در زمینه صنایع هوایی به ویژه مسافری زمینه گسترده است و این فرصت ها در حال شناخته شدن است.

معظمی تاکید کرد: ایدرون به دنبال واردات نیست بلکه به دنبال ساخت است و هیات ها به دنبال مذاکره برای اجرایی شدن تفاهم ها هستند و امیدواریم با توجه به قراردادهایی که در زمینه ریلی ارتباطات و قراردادهای خوبی بین دو کشور امضا شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

** صدور روادید برای تجار ایران و روسیه تسهیل شده است

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: هفته گذشته محمد جواد ظریف (وزیر خارجه ایران) ملاقات های خوبی با رئیس جمهوری روسیه داشت و در این ملاقت ها همکاری اقتصادی دو طرف بررسی شد.

وی افزود: سازمان ایدرو سازمان بزرگی است که می تواند در روابط اقتصادی ایران و روسیه به شرکت های روسیه کمک کند و امیدواریم دو کشور در فضاهای اقتصادی توسعه و پیشرفت داشته باشند.

سفیر روسیه در ایران گفت: در حال حاضر صدور روادید برای تجار هر دو کشور ایران و عراق تسهیل شده و تجار ایرانی می توانند با مراجعه به سفارت روسیه به راحتی روادید تجاری دریافت کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا