طی یادداشتی بررسی شد؛

آخرین تحولات بازار فولاد در چین

آخرین تحولات بازار فولاد در چین

رشد موجودی انبارها در ترکیه، چین و کشورهای آسیای جنوب شرق نشان می دهد که در آستانه پایان سه ماهه سوم میلادی، از فشار تقاضا کاسته شده است. از این رو می توان گفت که کاهش ظرفیت تولیدی فولادسازان چینی اقدامی به موقع برای حمایت از قیمت هاست.

بعد از آنکه هفته گذشته قیمت فلزات اساسی در فشار گزارش ضعیف سرمایه گذاری چین و رشد موجودی انبارها پس از یک دوره شتاب تولید قرار گرفت، شاهد بازگشایی مثبت بازارها در روز دوشنبه بودیم. در حالی که کاهش شاخص دلار تا 91.70 واحد و سیاست های انبساطی چین برای حمایت از تقاضا، دورنمای امیدبخشی را برای سه ماهه آخر 2017 نمایان کرده است، شروع مثبت بازارها را در پی داشته است. سرد شدن تنور مناقشات ژئوپلیتیک در شبه جزیره کره موجب شده تا سرمایه گذاران به دارایی هایی با ریسک بالاتر نیز توجه نشان دهند، به طوری که ارزش ین ژاپن در مقابل دلار کاهش یافته و از طرفی نشست صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه برگزار خواهد شد و بسیاری از فعالان بازار به دیدگاه ها و گزارش های این صندوق واکنش نشان می دهند، بویژه اینکه آقای کارنی، رییس بانک مرکزی انگلستان در خصوص افزایش نرخ بهره این کشور در پی رشد تورم اظهارنظر خواهد کرد که می تواند باز هم شاخص دلار را تضعیف کند.

فولاد در ایستگاه استراحت

کاهش ظرفیت تولید فولاد در چین به دنبال تشدید آلودگی هوا و اعمال سیاست های زیست محیطی سختگیرانه، میزان تولید را تا مارس سال 2018 به 50 درصد تقلیل خواهد داد، کاهش گسترده تولید فولاد در 28 شهر صنعتی چین، از جمله تانگشان که قطب فولاد چین محسوب می شود، موجب شده تا امیدواری ها برای کاهش موجودی انبارها که در هفته های اخیر روند افزایشی داشته، قوت بیشتری بگیرد و مازاد عرضه تعدیل شود.

قیمت انواع ورق در بازارهای آسیایی و اروپایی که در آخرین روز هفته گذشته با رشد همراه بود، کماکان این مسیر را ادامه می دهد. به طوری که ورق گرم صادراتی چین با رشد 4.44 درصدی به محدوده  575 تا 600 دلار رسیده و ورق سرد نیز با رشد 1.66 درصدی بین 610 تا 615 دلار در هر تن داد و ستد می شود. آخرین معاملات ثبت شده بر اساس گزارش متال بولتن حاکی از آن است که انواع ورق واردات ایران نیز با افزایش نرخ مواجه بوده است. ورق گرم صادراتی ایران در بازار جهانی به 618 دلار در تن رسیده که نشان دهنده رشد نزدیک به 1.3 درصدی است. همینطور ورق سرد صادراتی با اندکی افزایش همچنان در محدوده 613 تا 654 دلار معامله می شود.

کاهش شیب رشد قیمت مسکن

با این حال رشد موجودی انبارها در ترکیه، چین و کشورهای آسیای جنوب شرق نشان می دهد که در آستانه پایان سه ماهه سوم میلادی، از فشار تقاضا کاسته شده است. از این رو می توان گفت که کاهش ظرفیت تولیدی فولادسازان چینی اقدامی به موقع برای حمایت از قیمت هاست. کاهش نرخ داخلی بیلت در بازارهای شمالی و شرقی چین طی روزهای پایانی هفته قبل در حالی که رشد تولید فولاد در ماه آگوست در این کشور به رکورد 74.56 میلیون تن رسید موجب شد تا قیمت ورق در بازارهای آتی داخلی تا حدود 1.4 درصد با کاهش روبرو شود. گزارش های منتشر شده از داده های اقتصادی ماهانه چین نشان می دهد که متوسط قیمت خانه های جدید با رشد 0.2 درصدی در ماه آگوست به کمترین مقدار رشد در هفت ماهه اخیر رسیده است. این گزارش بیش از 70 شهر مهم را مورد بررسی قرار داده است. این در حالی است که میزان رشد قیمت خانه های نوساز در ماه ژولای دو برابر این مقدار یعنی 0.4 درصد بوده است. برخی از تحلیلگران چینی عقیده دارند ملایم شدن شتاب رشد قیمت مسکن بدلیل سیاست های کنترلی دولت در سه ماهه اول سال است و اتفاقاً می تواند نشانه مثبتی باشد؛ مبنی بر اینکه شرایط توازن به بازار بازگشته و از این پس نیازی به دخالت برای کنترل انقباضی بازار نخواهد بود و می توانیم شاهد تلاش دولت برای نگه داشتن روند رشد اقتصادی باشیم. چین با دست یافتن به رشد اقتصادی 6.9 درصدی در سه ماهه دوم 0.5 درصد از رشد برنامه ریزی شده جلوتر است و هدایت آن در این مسیر برای سه ماه دیگر نتایج ارزنده ای برای دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد داشت.

عوامل اثرگذار بر بازار فولاد در میان مدت

در حال حاضر، کاهش شاخص دلار به سطح 91.70 واحد موجب تقویت عمومی کامادیتی ها شده است. از سوی دیگر کاهش ظرفیت فولادسازی ها در چین به کاهش موجودی انبارها کمک خواهد کرد. گذشته از این موارد، تغییر جهت دولت چین برای حمایت از بازارها در فصل تسویه وام های بانکی و اعتبارات شرکت های بزرگ، اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر جلوگیری از سقوط نرخ ها و تقویت قیمت ها در ادامه سال 2017 ارزیابی می شود. داده های اقتصادی مربوط به کاهش رشد سرمایه گذاری در ماه آگوست، دولت چین را واداشته تا با تزریق نقدینگی به کمک بازار بیاید. بر اساس گزارش های منتشر شده روز جمعه بیش از 15 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی چین به بازار تزریق شده، همچنین داده های اقتصادی مربوط به بانک ها نشان می دهد که میزان تسهیلات اعطایی در ماه آگوست با رشد 21.3 درصدی نسبت به ماه قبل از آن همراه بوده که اگرچه آثار آن با تاخیر زمانی در بازار منعکس می شود، ولی احتمال رشد سرمایه گذاری را در پایان سال جاری میلادی افزایش می دهد. از این رو باید گفت که توقف فولاد در ایستگاه استراحت سپتامبر چندان طولانی نخواهد بود و به نظر می رسد که کماکان یکی از صنایع برتر بازار در ماه های آتی است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا