"سفره‌ مردم" کوچک شد +سند

تحلیلی بر گزارش های آماری مرکز آمار ایران نشان می دهد، هزینه‌های مردم در سال 93 برای مواد غذایی به ویژه در روستاها، بسیار کمتر از تورم در این بخش افزایش یافته، به عبارتی سفره مردم در سال 93 کوچک‌تر شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، مستند به گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه های خوراکی و دخانی مردم در شهرها در سال 92 برابر 5 میلیون و 495 هزار تومان در یک سال بوده است که این رقم در سال 93 به 5 میلیون و 812 هزار تومان رسید که رشد تنها 5.8 درصدی را نشان می دهد.

این در حالی است که نرخ تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در شهرها در سال 93 برابر 9.8 درصد بوده، به عبارتی 4 درصد کمتر از رشد هزینه‌های خوراکی در سال گذشته شده و از کم شدن مصرف مواد خوراکی و آشامیدنی شهرنشینان حکایت دارد.

از سوی دیگر، متوسط هزینه های غیر خوراکی شهری‌ها در سال 93 حدود 17 درصد بیشتر شده که تقریباً معادل تورم 17.2 درصدی اقلام غیر خوراکی در این سال است.

به گزارش تسنیم، از مجموع 3.7 میلیون تومان افزایش درآمدی که شهرنشینان در سال 93 داشته اند، تنها 400 هزار تومان را صرف مواد غذایی کرده اند و مابقی یا صرف هزینه های غیرخوراکی و یا پس انداز شد.

وضعیت کاهش مصرف مواد غذایی در روستاها بدتر از شهرهاست، به گونه ای که متوسط هزینه های خوراکی و دخانی مردم در روستاها در سال 92 برابر 5 میلیون و 606 هزار تومان در یک سال بوده است که این رقم در سال 93 به 5 میلیون و 703 هزار تومان رسید که رشد تنها 1.7 درصدی را نشان می دهد.

این در حالی است که نرخ تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در روستاها در سال گذشته 9 درصد بوده و اختلاف شدید با رشد 1.7 درصدی هزینه‌های خوراکی را نشان می دهد. در عین حال، متوسط هزینه های غیرخوراکی روستاییان در سال گذشته 11 درصد افزایش یافته که از تورم 17.8 درصدی این بخش هم پایین تر است.

متوسط درآمد روستاییان در سال گذشته 1.8 میلیون تومان بیشتر شد که تنها 100 هزار تومان آن به مصرف مواد خوراکی اختصاص یافت. اسناد گزارش فوق را در ادامه ببینید:

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا