۷ طرح فولادی یک هفته‌ای کلنگ خورد/ جوانان باید جای ما را بگیرند ولی یواش یواش

۷ طرح فولادی یک هفته‌ای کلنگ خورد/ جوانان باید جای ما را بگیرند ولی یواش یواش

دنیای معدن - رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه کلنگ زنی 7 طرح فولادی در دولت نهم با عجله و در مدت یک هفته صورت گرفت،گفت: وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش تأکید دارد.

مهدی کرباسیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد اظهار داشت:7 طرح فولادی در سال 83 در شورای اقتصاد مطرح و ایجاد 4 میلیون تن ظرفیت فولادی اواخر دولت هشتم تصویب شد ولی ابلاغ نشد.

وی ادامه داد: در دولت نهم به یکباره در شورای اقتصاد تصمیم گرفتند که ظرفیت 4 میلیون تن را افزایش دهند و ایجاد 7 طرح با ظرفیت هرکدام 800 هزار تن مصوب شد.

کرباسیان تصریح کرد: این طرح‌ها در مکان‌هایی پیش‌بینی شده بود که نه آب داشتند و نه برق، ضمنا با عجله هم کلنگ زنی شدند به طوری که طی یک هفته کلنگ آنها به زمین خورد.

وی از راه‌اندازی فولاد نیریز تا پایان مهرماه و فولاد سبزوار در آبان امسال خبر داد و افزود: طرح ایرانی تولید به روش پرد نیز در فولاد شادگان و میانه اجرایی شده است.

کرباسیان در ادامه با اشاره به صادرات 6 میلیون تن فولاد در سال گذشته، گفت: کل صادرات فولاد در سال 91 حدود 200 هزار تن بود و در آن زمان 10 میلیون تن واردات فولاد داشتیم.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن با تأکید وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی بیشتر در حوزه معدن و صنایع معدنی و جلوگیری از عملکردهای جزیره‌ای در این بخش، تصریح کرد: نقشه‌های یک صد هزارم در سازمان زمین شناسی تهیه شده ولی چاپ نشده اند که امیدواریم تا پایان آذرماه به چاپ برسند و در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.


وی با اشاره به سهم 43 درصدی فولاد در بازار 2200 میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی دنیا، گفت: در حال حاضر فولادسازان ایرانی در این بازار سهم دارند و توانسته‌اند در دوران رکود به کانادا، اروپا و آسیا صادرات داشته باشند که بسیار مهم است.

وی از مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد خواست تا طی 2 سال و نیم آینده سفره 7 طرح فولادی جمع شود و این طرح‌ها تکمیل شوند.

وی ادامه داد: صادرات شمش فولاد تا یک زمانی امکان پذیر است، باید به سمت صادرات فولاد با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

وی به کنایه گفت: اوایل انقلاب بحث مصرف چادرمشکی را داشتیم اما آنقدر گران شد که خانم ها مانتویی شدند!

کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه جوانان باید آرام آرام جای ما را بگیرند، گفت: حول نزنید، در دولت دهم و یازدهم بخشنامه کردند که مشاور جوان بگیرید، من در آن زمان در صندوق بازنشستگی نفت بودم. مشاوران را گذاشتند و بعد گفتند که به اینها پست بدهید. با توجه به اینکه آنها کم تجربه بودند افراد خناسی در کنارشان قرار گرفتند و برخی از این مشاورین به جای اینکه به وزارتخانه بیایند به اوین رفتند، چون خناسان سر آنها کلاه گذاشتند.

وی با خنده گفت: البته جوانان باید جای ما را بگیرند ولی یواش یواش.

کرباسیان در پایان با بیان اینکه آلومینیوم در حال تبدیل شدن به رقیب جدی برای فولاد است، افزود: در ایتالیا خودرویی به من نشان دادند که با آلومینیوم ساخته شده بود، دنیا در حال تغییر است و باید برای بقای خود در صنعت فولاد فکری کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا