استخراج ۷۷ میلیون تنی از معدن چادرملو در سال ۹۶

برداشت ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن در امسال

برداشت ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن در امسال

گروه معادن >سنگ آهن - استان یزد به عنوان یکی از استان‌های معدنی کشور شناخته شده و از ذخایر معدنی فراوانی برخوردار است. معدن سنگ‌آهن چادرملو در این استان قرار دارد و بخش عمده‌ای از نیاز صنعت فولاد کشور (حدود ۵۰درصد) را تامین می‌کند.

به گزارش ماین نیوز، به گفته مدیر معدن چادرملو با توجه به برنامه توسعه‌ای معدن، در امسال قرار است میزان استخراج از معدن ۷۷ میلیون تن باشد که از این میزان ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن و ۶۲ میلیون تن باطله خواهد بود. گفتنی است معدن چادرملو به عنوان تامین‌کننده نیاز ۵۰درصدی صنایع فولادی کشور به شمار می‌آید.

۳۵هزار متر مغزه‌گیری در معدن
غلامرضا صحرایی اردکانی مدیر معدن مجتمع معدنی چادرملو درباره شروع فعالیت در این معدن اظهار کرد: معدن چادرملو در ابتدا ۴ قله بود. یکی از قله‌ها به شکل تک در پیت شمالی و دیگری تک قله در جنوب قرار داشت. در بازدید خبرنگاران از این معدن وی ادامه داد: عملیات اکتشاف مقدماتی در معدن چادرملو در سال‌های ۴۱ تا ۴۳ آغاز و حدود ۳ کیلومتر در زیر این قله‌ها حفاری شد. از سال ۱۳۵۲ تا ۵۷ نیز عملیات اکتشاف تفصیلی انجام شد و در طول آن ۳۵هزارمتر مغزه‌گیری در شبکه‌ای به اندازه ۱۰۰متر در ۱۰۰متر انجام شد. به این شکل که با حفر چال‌های عمیق، سنگ‌ها را به شکل استوانه از زمین خارج می‌کردند. به گفته صحرایی اردکانی، با انجام ۳۵هزار متر حفاری و مغزه‌گیری، برآورد ذخیره چادرملو از نظر کیفی و کمی انجام شد و در سال ۵۷ گزارش نهایی اکتشافات تفصیلی ارائه شد. بر اساس این مطالعات، حدود ۴۰۰میلیون تن ذخیره اولیه زمین‌شناسی معدن است که ۳۰۰میلیون تن آن قابل استخراج و متوسط عیار آن ۵۳درصد است. عنصر مزاحم موجود در ذخیره معدن نیز فسفر به میزان ۰/۹درصد است.مدیر معدن مجتمع معدنی چادرملو در ادامه سخنانش افزود: با توجه به اینکه سنگ‌آهن چادرملو برای تامین خوراک شرکت فولادمبارکه اصفهان به روش احیای مستقیم در نظر گرفته شده، لازم است سنگ‌آهن این معدن از عیار ۵۳درصد به ۶۷درصد برسد. فسفر موجود در سنگ‌آهن نیز در فرآیند پرعیارسازی از ۰/۹درصد به ۰/۰۷درصد می‌رسد که به آن عملیات فسفرزدایی می‌گویند.صحرایی اردکانی نوع طراحی معادن را با نوع مصرف سنگ‌آهن مرتبط دانسته و معتقد است بر اساس طرح کلان که برای فولادهای احیای مستقیم تعریف شده، طراحی معادن نیز شکل گرفته است. از این‌رو طراحی معدن چادرملو به شکل پلکانی روباز و ارتفاع هر پله ۱۵متر است. همچنین ماشین‌آلاتی که برای فعالیت در معادن انتخاب می‌شوند بر اساس طراحی معدن است. وی افزود: یکسری از نقاط معدن از طریق نقشه‌برداری برای پیداکردن مواد معدنی و باطله مشخص می‌شود. بر همین اساس میزان حفاری، مشخص و چال‌هایی با قطر ۲۵ سانتی‌متر ایجاد و حدود ۱۷ متر حفاری انجام می‌شود. در ادامه این عملیات ۵۰ تا ۱۰۰ چال در بلوک ایجاد می‌شود و درون هر چال حدود ۴۰۰‌ کیلوگرم مواد منفجره قرار گرفته و بعد از آن عملیات انفجار انجام می‌شود. صحرایی اردکانی درباره برنامه‌هایی که برای طرح توسعه در این معدن در نظر گرفته شده اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده برای افزایش تولید این بود که پیمانکاران معدن یکسری تجهیزات کمکی را در قراردادی مجزا، برای ادامه کار تهیه کردند. برای نمونه ظرفیت استخراج معدن چادرملو در سال ۹۴ به ۴۰میلیون تن رسید و در سال ۹۵ این رقم به ۶۴ میلیون تن افزایش یافت. همچنین امسال برنامه هدفگذاری شده برای ۷۷ میلیون تن در نظر گرفته شده تا با برداشت باطله، زمینه برای رسیدن به عمق معدن فراهم شود.

به گفته وی، در ۳ماه نخست امسال ۴میلیون تن سنگ‌آهن از معدن استخراج شده است. در واقع از ۷۷ میلیون تنی که برای امسال در نظر گرفته شده، ۱۹/۶ میلیون تن برداشت شده که ۴ میلیون تن آن سنگ‌آهن بوده است.

معدن عمیق شده است
مدیر معدن مجتمع معدنی چادرملو در ادامه با اشاره به اینکه امسال باید ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از معدن استخراج کنیم اظهار کرد: با توجه به عمیق شدن معدن و حرکت به سمت پایین، مجبور هستیم دیواره‌ها را عقب‌تر ببریم. به گفته صحرایی اردکانی، ضریب مهمی که در معدنکاری تعریف شده و پارامتر اقتصادی به شمار می‌آید، نسبت باطله‌برداری به سنگ‌آهن است. این ضریب تا پایان سال گذشته ۱/۷ بود اما با گسترش کار به ۳ خواهد رسید. یعنی به ازای ۱ تن سنگ‌آهن مجبوریم ۳ تن باطله‌برداری کنیم.وی با بیان اینکه هزینه استخراج نسبت به فرآوری درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد افزود: روند تولید در معدن نیز رو به افزایش است، از این‌رو به دلیل افزایش باطله‌برداری، میزان هزینه‌ها افزایش خواهد داشت زیرا نسبت باطله‌برداری به وضعیت قرارگیری کانسار بستگی دارد. صحرایی اردکانی درباره دستگاه‌های موجود در معدن نیز اظهار کرد: حدود ۳۷ دستگاه بلاز و ۱۲ دستگاه دامپتراک کاترپیلار در معدن وجود دارد. البته مجبور به خریداری محصولات جدیدی هستیم، از این‌رو ۱۲ دامپتراک بلاز ۱۳۰ تن از بلاروس در برنامه‌های خرید ما قرار گرفته است.به گفته وی، هر کدام از دامپتراک‌های موجود در معدن قابلیت حمل۱۳۶ تن ماده معدنی را دارد. در کنار این تراک‌ها، ماشین‌آلاتی با ظرفیت‌های۳۵، ۶۵، ۸۰ و۱۰۰ تنی وجود دارد تا با استفاده از آنها برنامه ۷۷ میلیون تنی معدن محقق شود. وی در ادامه درباره سرعت کار در اجرای فعالیت‌های معدن چادرملو اظهار کرد: در ابتدای کار یعنی سال ۷۲، کار به بخش خصوصی واگذار شد اما قراردادها بلندمدت نبود که بتوان برنامه‌ریزی ۲۰ساله برای معدن داشت بلکه یکساله بود و هر سال تمدید می‌شد اما با گذر زمان چادرملو به یکی از معادن بزرگ کشور تبدیل شده که ۵۰درصد نیاز فولاد کشور را تامین می‌کند. به گفته مدیر معدن مجتمع معدنی چادرملو، معدن سنگ‌آهن بافق که ۲۰ سال زودتر از چادرملو فعالیت خود را آغاز کرده اکنون یک‌سوم ظرفیت چادرملو را دارد و می‌توان گفت چادرملو میزان ظرفیت استخراج بالایی در کشور دارد. وی افزود: از سیستم «دیس پچینگ» نیز برای کنترل راهبری ماشین‌آلات استفاده می‌شود تا میزان آمارهای استخراج از معدن یا اشتباهات راننده و مواردی که بر بهره‌وری معدن اثرگذار است مورد بررسی قرار گیرد. وی درباره جایگاهی که برای باطله‌های معدن در نظر گرفته شده نیز اظهار کرد: باطله‌های استخراج شده از بخش شرقی و غربی معدن نگهداری می‌شود. در واقع جایگاه باطله‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شود که ذخیره‌ای از موادمعدنی وجود نداشته باشد یا برنامه‌ای برای گسترش پیت معدن تدوین نشده باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا