مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار:

مدیریت ریسک و حفظ پیوستگی معاملات با اعمال حد اعتباری کارگزاران محقق شد

مدیریت ریسک و حفظ پیوستگی معاملات با اعمال حد اعتباری کارگزاران محقق شد

بعد از گذشت 50 سال از عمر بازار سرمایه سرانجام با اعمال حد اعتباری، مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران که ناشی از ریسک اعتباری است، محقق شد.


در راستای اهداف سند اقتصاد مقاومتی، پایداری بازار سرمایه و همچنین مدیریت ریسک اعتباری، برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه کشور موضوع مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران از طریق اعمال حد اعتباری در سامانه معاملات محقق شد.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطلب فوق، عنوان کرد: همواره بازارهای سرمایه با دو مسئله مهم  مدیریت ریسک و پیوستگی و تداوم معاملات روبرو هستند و همواره باید توجه کرد که چگونه در کنار رشد و توسعه بازار، تداوم پایداری و پیوستگی معاملات و ریسک اعتباری را مدیریت کنیم.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با بیان اینکه همیشه به دنبال آن بودیم تا این دو مسئله مهم بازار سرمایه را کنترل کنیم، گفت: بر همین اساس بعد از گذشت 50 سال از عمر بازار سرمایه سرانجام با اعمال حد اعتباری، مدیریت ریسک ایفای تعهدات کارگزاران که ناشی از ریسک اعتباری است، محقق شد.

خدابخش افزود: این امر جز درسایه ایفای به موقع تعهدات و مدیریت ریسک اعتباری کارگزاران و مشتریان محقق نمی شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ما از روز چهارشنبه با توجه به کفایت سرمایه کارگزارن، برای ثبت سفارشات آنها در سامانه معاملات، حد اعتباری لحاظ کردیم.

خدابخش با اشاره به اینکه همانگونه که افراد در همه بانک ها از اعتبار یکسان برخوردار نیستند و پس از اعتبار سنجی به آنها خدمات و تسهیلات متفاوت ارائه می شود، گفت: ما نیز سعی کردیم که حداقل یکی از آیتم های اعتبار سنجی را که کفایت سرمایه کارگزاران است در بازار سرمایه لحاظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه افراد در کل بازار های مالی اعتبار سنجی می شوند، افزود: با اعمال حد اعتباری، تعهداتی که کارگزاران برای خودشان ایجاد می کنند با میزان سرمایه و حقوق صاحبان سهامی که دارند تناسب خواهد داشت.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس با اشاره به اینکه در فاز اول اجرا ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم، ادامه داد: به دنبال این هستیم که مدل فوق را بهینه کنیم تا کارگزاران با مشکل مواجه نشوند و در عین حال مدیریت ریسک اعتباری نیز انجام شود تا در سایه آن پایداری و پیوستگی معاملات هم تداوم داشته باشد.

به گفته خدابخش در بازار سرمایه معاملات به صورت زنجیر وار به هم متصل هستند و در صورتی که عمل تسویه وجوه و ایفای تعهدات به موقع انجام نشود در زنجیره معاملات خلل ایجاد می شود و برای جلوگیری از این مشکل، اعمال حد اعتباری کارگزاران ضروری بود.

خدابخش در پایان با اشاره به اینکه باید معاملات بازار سرمایه در راستای اقتصاد مقاومتی، در فضای امن انجام شود، خاطر نشان شد:  اعمال حد اعتباری کارگزاران پس از بهینه سازی، مدیریت ریسک و پیوستگی معاملات را به همراه دارد و راهی برای افزایش امنیت بازار سرمایه است.

وی همچنین اضافه کرد، انتظار این است که کارگزاران نیز در همین راستا نسبت به اعتبار سنجی مشتریان خود حساس بوده و در رابطه بین مشتری و کارگزار نیز ریسک اعتباری افراد مدیریت شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا