موازنه منفي در بازار شمش و فولاد

موازنه منفي در بازار شمش و فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - آمارهاي رسمي نشان مي دهد که به دليل رکود بازار فولاد ميزان مصرف در کشور در سه ماه نخست سال در محصولاتي نظير ميلگرد و تيرآهن کاهش پيدا کرده، اين درحالي است که طي اين مدت ميزان توليد و مصرف بيلت با رشد همراه بوده و همين رشد توليد باعث شده تا قيمت شمش فولاد صعودي باشد، يک دليل اين اتفاق تقاضاي کارخانه هاي داخلي براي شمش است.

به گزارش ماین نیوز، با اين وجود به دليل فاصله گرفتن قيمت محصولات فولادي در بازار داخلي با قيمت هاي جهاني، با اندک تحرک بازار و بوي بهبود بلافاصله اين بازار سعي در پر کردن اين خلا کرد که از همين رو شاهد رشد حدود 500 توماني شمش فولاد طي 5 ماه اخير بوديم. توليدکنندگان محصولات ساختماني هم اکنون در دو راهي گرفتار شده اند که از سويي با رشد قيمت مواد اوليه روبه رو است و از سوي ديگر بازاري براي محصولاتشان نيست. درحال حاضر تفاوت چنداني بين قيمت شمش در بازار داخلي و جهاني وجود ندارد اما قيمت ميلگرد در بازار داخلي حدودکيلويي 2 هزار تومان است که 20دلار در هر تن ارزان تر از بازارهاي جهاني است.

اين گزارش به نقل از آمارهاي انجمن توليدکنندگان فولاد ايران نشان مي دهد که ميزان توليد بيلت و بلوم در سه ماه نخست امسال 2 ميليون و 708 هزار تن بوده که يک ميليون و 191 هزار تن آن متعلق به بخش خصوصي و يک ميليون و 517 هزار تن آن مربوط به شرکت هاي خصوصي شده است.

ميزان مصرف ظاهري بيلت و بلوم و طي سه ماه نخست امسال يک ميليون و 962 هزار تن بوده که حاکي از رشد 10 درصدي است. در همين حال ميزان صادرات اين محصول 751 هزار تن ثبت شده است. به دليل رکود بازار، تاکنون واردات شمش براي مصرف کنندگان جذابيتي نداشته و بايد ديد تقاضايي که در بازار ايجاد شده واقعي است يا با نبود مصرف، اين التهاب خاموش خواهد شد. با رشد مصرف شمش و در مقابل کاهش مصرف تيرآهن و ميلگرد اغلب توليدکنندگان به صادرات اين محصول روي آوردند و با شدت گرفتن صادرات کمبود در بازار داخلي محسوس شده و منجر به رشد يکباره اين محصول و تشديد کمبود به دليل تعهدهاي صادراتي توليدکنندگان شد؛ از همين رو جلسات متعددي در انجمن فولاد با حضور توليدکنندگان شمش و واحدهاي نوردي برگزار شده که در پي يافتن راه حلي به منظور جلوگيري از رشد بي رويه قيمت شمش و متعادل نگه داشتن فاصله نرخ شمش فولاد و ميلگرد هستند.

بيشترين و کمترين رشد توليد فولاد
ورق سرد بيشترين رشد و تيرآهن کمترين رشد را در ميزان توليد طي بازه سه ماه ابتدايي سال 96 از آن خود کردند. در اين مدت، 102 هزار تن تيرآهن از سوي شرکت هاي دولتي خصوصي شده توليد شد که حاکي از افت 42 درصدي است. اين کاهش توليد از سوي بخش خصوصي باعث شد تا اين بخش، فضايي براي افزايش توليد پيدا کرده و ميزان توليد تيرآهن اين بخش طي سه ماه نخست امسال به 65 هزار تن رسيد که حاکي از رشد 14 درصدي توليد بود. در همين حال ورق سرد رشد 28 درصدي توليد بخش خصوصي و افزايش 111 درصدي بخش خصوصي را تجربه کرد. بنا بر آماري که انجمن توليدکنندگان فولاد ايران منتشر کرده ميزان توليد ورق سرد از سوي بخش خصوصي شده 378 هزار تن و بخش خصوصي 627 هزار تن بوده است. به غير از ورق گرم، ساير ورق هاي توليدي در سه ماه نخست سال جاري با رشد همراه بودند.

مجموع توليد ورق پوششدار در مدت ياد شده با رشد 65 درصدي به 397 هزار تن رسيده است. در همين حال توليد ورق گرم از سوي بخش خصوصي با رشد منفي 10 درصدي 134 هزار تن شده اين درحالي است که بخش خصوصي شده با رشد 4 درصدي موفق به توليد يک ميليون و 713 هزار تن ورق گرم شده است. ميزان توليد ميلگرد و تيرآهن بخش خصوصي شده در سه ماه نخست امسال به ترتيب معادل 444 هزار و 102 هزار تن بود که به ترتيب با افت 3 و 42 درصدي مواجه بودند. در همين حال در بخش خصوصي، توليد ميلگرد به يک ميليون و 163 هزار تن رسيد که حاکي از رشد توليد بخش خصوصي بود. اين درحالي است که ميزان مصرف ميلگرد در سه ماه نخست امسال با افت 4 درصدي معادل يک ميليون و 448 هزار تن بوده است. اسلب نيز در سه ماه نخست امسال با رشد 17 درصدي بخش خصوصي شده و 26 درصدي بخش خصوصي همراه بود و رقم کل توليد اسلب معادل 2 ميليون و 604 هزار تن اعلام شده است. جداول ستون مجاور که از سوي انجمن توليدکنندگان فولاد ايران تهيه شده آمارهاي اساسي بخش بازرگاني و توليد فولاد کشور را در 3ماه اول سال نشان مي دهد.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا