افتتاح مجتمع فولاد قائنات در دولت دوازدهم/ آمار دولت درباره اشتغال زایی مستند نیست/ در خراسان جنوبی بیکاری مفرط داریم

افتتاح مجتمع فولاد قائنات در دولت دوازدهم/ آمار دولت درباره اشتغال زایی مستند نیست/ در خراسان جنوبی بیکاری مفرط داریم

دنیای معدن - نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه از فضای کسب و کار در استان خراسان جنوبی برمی آید چیزی جز بیکاری مفرط نیست.

فرهاد فلاحتی با اشاره به وضعیت اشتغالزایی در حوزه انتخابیه خود گفت : آمار اشتغال بر اساس آنچه طبق آمار رسمی استان اعلام می شود که برگرفته از مرکز آمار است و هر شهرستان با شهرستان دیگر متفاوت است.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: آمار اشتغال به طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درصد عنوان می شود اما ضمن اینکه همین آمار را نیز نگران کننده می دانیم،اما به نظر می رسد که این آمار به دلیل شیوه آمارگیری، مستند نیست؛چراکه برای اشتغال ۲ ساعت کار در هفته را مبنا قرار می دهند.

عضومجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:این درحالی است که بر این مبنا اگر فرزند یک کشاورز روزی یک ساعت در سر مزرعه به پدر خود کمک کند؛او را شاغل می دانند درحالی که اکثر جمعیت ما دامدار و کشاورز هستند و از این رو،طبیعی است که این آمار استناد قوی ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه درفضای کسب و کار استان برمی آید نشان دهنده بیکاری مفرط است،افزود: زمینه اشتغالزایی در استان فراوان است که یکی از این زمینه ها ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی است.

کشت زعفران و زرشک به صورت منحصر به فرد مربوط به خراسان جنوبی است

فلاحتی تصریح کرد: کشت زعفران و زرشک به صورت منحصر به فرد مربوط به استان خراسان جنوبی است؛به طوری که زرشک این منطقه منحصر به فرد است،اما زعفران با اینکه در استان های دیگر کشت می شود؛ولی خاستگاه اولیه آن با مرغوبیت و کیفیت بالا در این منطقه است.

148 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان ظرفیت خوبی برای تجارت است

وی با بیان اینکه مرز نیز پتانسیل ایجاد اشتغال فراوانی دارد،افزود:درحوزه انتخابیه قائنات و زیرکوه دارای ۱۴۸ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان هستیم و بازارچه مرزی و گمرک بسیار فعالی که در چند سال گذشته وجود داشت؛متاسفانه کاملاً تعطیل شده است که با این تعطیلی زمینه اشتغال مهمی از بین رفته است.

فعالیت شهرک صنعتی قائن با 50 درصد ظرفیت

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه اشتغال در حوزه انتخابیه بنده به دلیل ایجاد شرایط رکود، گام مثبت و موثری برداشته نشده است،خاطرنشان کرد: بنده در این مدت از شهرک صنعتی شهرستان قائن بازدیدهای متعددی داشته ام که متاسفانه با تعطیلی کارخانه های فراوانی مواجه هستیم؛به طوری که بخشی از کارخانجات ما دراین شهرک صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل بوده و یا با ظرفیت ۵۰ درصدی مشغول به فعالیت هستند و با مشکلاتی از قبیل نقدینگی،رکود در بازار و فروش نرفتن کالای خود دست و پنجه نرم می کنند.

وی تصریح کرد:حتی فعال ترین کارخانجات ما مثل خوشه سرخ زعفران و شرکت تیزپاک خراسان یا همان تیرک که یک برند مشهور در کشور است،دیگر تاب و تحمل شان به آخر رسیده و مشکلات فراوانی دارند.

عزمی برای افتتاح مجتمع فولاد قائنات وجود ندارد/ اوضاع و احوال اشتغال خوب نیست

فلاحتی با تاکید براینکه متاسفانه اوضاع و احوال اشتغال خوب نیست،افزود: یکی از کارهای که می توانست در این چند سال موفق شود فولاد قائنات بود که قرار بود3 سال قبل افتتاح شود و گفتند سال بعد و الان هم وعده امسال رامی دهند که افتتاح می شود؛در حالی که همتی برای افتتاح این پروژه ملی وجود ندارد.

عضومجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی درمجلس خاطرنشان کرد:از چند سال گذشته همه مراحل بهره برداری از این پروژه از جمله کارشناسی آب انجام شده است و دستگاه هایی که باید در این منطقه برای استفاده بهینه از منابع آبی نصب شود، انجام شده است و چاه های آب خریداری شده و مجوزات آن صادر شده است و حتی فاینانس خارجی نیز به این پروژه تزریق شده و به بخش خصوصی واگذار شده است؛اما متاسفانه همتی برای رفع مشکلات این شرکت در دولت یازدهم وجود نداشته که امیدواریم در دولت دوازدهم این پروژه به نتیجه واقعی خود برسد و افتتاح آن منجر به اشتغالزایی در منطقه شود./

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا