استان کرمانشاه ۲ درصد ذخایر معدنی کشور را دارد

استان کرمانشاه ۲ درصد ذخایر معدنی کشور را دارد

دنیای معدن -معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه با بیش از ۱.۳ میلیارد تن ذخایر شناخته شده، حدود۲ درصد از ذخایر کشور را دارد. حمیدرضا اسکندری با اشاره به وجود ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ، خاک صنعتی و ... در استان شناسایی شده است. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قیر طبیعی را یکی از مهمترین مواد معدنی استان کرمانشاه دانست و افزود: بیش از ۷۰ درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در این استان واقع شده و از این نظر رتبه اول کشور را داریم. اسکندری در خصوص اقدامات انجام شده برای قیرطبیعی استان نیز یادآوری کرد: در حال حاضر عملیات اکتشاف قیرطبیعی در پهنه اکتشافی به مساحت ۱۲۵۰ کیلومتر مربع و در شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب توسط شرکت مشاور مربوطه درحال اجراست. وی در خصوص مواد معدنی فلزی در استان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج مطالعات شناسایی پهنه شمال و شمال شرق استان به مساحت ۲۷۰۰ کیلومتر مربع(در شهرستانهای سنقر و بخش هایی از شمال صحنه و کنگاور) اندیس هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است. این مسئول افزود: در حال حاضر عملیات اکتشاف در این پهنه توسط سازمان ایمیدرو در حال انجام بوده و امیدواریم منتج به کشف ذخایر فلزی مناسبی در استان شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از منگنز هم به عنوان یکی دیگر از مواد معدنی مهم استان یاد کرد و ادامه داد: منگنز به عنوان یکی از ذخایر فلزی در تولید فولادهای آلیاژی و فولاد ضدزنگ کاربرد دارد. اسکندری معتقد است، در استان کرمانشاه ذخایر تقریبا مناسبی در منگنز داریم و در حال حاضر یک معدن فعال و چهار محدوده اکتشافی در استان وجود دارد که عملیات اکتشاف در آن ها درحال اجرا ست. این مسئول همچنین از ذخایر عظیم سیلیس، سنگ آهک و دولومیت در استان یاد کرد و افزود: احداث دو واحد تولید فروسیلیس و همچنین واحدهای استحصال منیزیم از دولومیت و تولید آهک صنعتی و هیدراته از اولویت های سرمایه گذاری استان است. وی از پتانسیل های سنگ تزئینی استان خصوصا "مرمریت" و "دولومیت" هم یاد کرد و گفت: در این بخش جزو استان های برتر کشور هستیم. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اشاره ای هم به وضعیت معادن و واحدهای معدنی استان داشت و اظهار کرد: در حوزه صنایع معدنی ۲۷۸ پروانه بهره برداری و ۱۷۴ جواز تاسیس فعال داریم که از واحدهای مهم می توان به سیمان سامان، سیمان غرب، کاشی کاژه، کاشی بیستون، چینی کرد و شرکت خانه سازی ایثار اشاره کرد. اسکندی خاطرنشان کرد: درحوزه کاشی و سرامیک استان کرمانشاه با تولید سالیانه ۲۳ میلیون مترمربع با سهم ۲.۲ درصدی از کل تولیدات کشور رتبه نهم و در صنعت سیمان نیز با تولید سالیانه ۶.۳ میلیون تن و سهم ۴.۴ درصدی از تولید سیمان خاکستری کشور رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

حمیدرضا اسکندری با اشاره به وجود ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ، خاک صنعتی و ... در استان شناسایی شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قیر طبیعی را یکی از مهمترین مواد معدنی استان کرمانشاه دانست و افزود: بیش از ۷۰ درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در این استان واقع شده و از این نظر رتبه اول کشور را داریم.

اسکندری در خصوص اقدامات انجام شده برای قیرطبیعی استان نیز یادآوری کرد: در حال حاضر عملیات اکتشاف قیرطبیعی در پهنه اکتشافی به مساحت ۱۲۵۰ کیلومتر مربع و در شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب توسط شرکت مشاور مربوطه درحال اجراست.

وی در خصوص مواد معدنی فلزی در استان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج مطالعات شناسایی پهنه شمال و شمال شرق استان به مساحت ۲۷۰۰ کیلومتر مربع(در شهرستانهای سنقر و بخش هایی از شمال صحنه و کنگاور) اندیس هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است.

این مسئول افزود: در حال حاضر عملیات اکتشاف در این پهنه توسط سازمان ایمیدرو در حال انجام بوده و امیدواریم منتج به کشف ذخایر فلزی مناسبی در استان شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از منگنز هم به عنوان یکی دیگر از مواد معدنی مهم استان یاد کرد و ادامه داد: منگنز به عنوان یکی از ذخایر فلزی در تولید فولادهای آلیاژی و فولاد ضدزنگ کاربرد دارد.

اسکندری معتقد است، در استان کرمانشاه ذخایر تقریبا مناسبی در منگنز داریم و در حال حاضر یک معدن فعال و چهار محدوده اکتشافی در استان وجود دارد که عملیات اکتشاف در آن ها درحال اجرا ست.

این مسئول همچنین از ذخایر عظیم سیلیس، سنگ آهک و دولومیت در استان یاد کرد و افزود: احداث دو واحد تولید فروسیلیس و همچنین واحدهای استحصال منیزیم از دولومیت و تولید آهک صنعتی و هیدراته از اولویت های سرمایه گذاری استان است.

وی از پتانسیل های سنگ تزئینی استان خصوصا "مرمریت" و "دولومیت" هم یاد کرد و گفت: در این بخش جزو استان های برتر کشور هستیم.


معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اشاره ای هم به وضعیت معادن و واحدهای معدنی استان داشت و اظهار کرد: در حوزه صنایع معدنی ۲۷۸ پروانه بهره برداری و ۱۷۴ جواز تاسیس فعال داریم که از واحدهای مهم می توان به سیمان سامان، سیمان غرب، کاشی کاژه، کاشی بیستون، چینی کرد و شرکت خانه سازی ایثار اشاره کرد.

اسکندی خاطرنشان کرد: درحوزه کاشی و سرامیک استان کرمانشاه با تولید سالیانه ۲۳ میلیون مترمربع با سهم ۲.۲ درصدی از کل تولیدات کشور رتبه نهم و در صنعت سیمان نیز با تولید سالیانه ۶.۳ میلیون تن و سهم ۴.۴ درصدی از تولید سیمان خاکستری کشور رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا