قرارداد ٣٠ میلیارد دلاری فاینانس از راه می‌رسد

قرارداد ٣٠ میلیارد دلاری فاینانس از راه می‌رسد

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، از قرار داد امضای ٢٩ تا ٣٠ میلیارد دلاری فاینانس در ماه آینده خبر داد.

محمد خزاعی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: در ماده چهار برنامه ششم توسعه موظف شده‌ایم برای تامین منابع مالی قابل توجهی را از منابع خارجی جذب کنیم. این برنامه مصوبه مجلس است و وظیفه داریم به آن عمل کنیم. در کشورهای در حال توسعه رشد سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه اهمیت زیادی دارد.

 
وی همچنین بیان کرد: سرمایه گذاری از ٥ منبع عرضه می‌شود. اعم از فروش منابع طبیعی، پس اندازهای اجباری همچون مالیات، پس اندازهای اختیاری و شرکت های بیمه. سرمایه گذاری وقتی امکان پذیر است که منابع منجر به استفاده در تولید و اشتغال باشد و این چرخه ادامه یابد، لذا تشکیل سرمایه، جهت دهی آن و محافظت از سرمایه گذار به معنای جلوگیری از کاهش ارزش آن،   مهم بوده و به کارگیری درست و افزایش بهره وری نیز از دیگر عوامل رشد سرمایه به شمار می روند.  

 
خزاعی بیان کرد: تشکیل سرمایه، جهت دهی سرمایه و محافظت از سرمایه به کار گیری درست از عوامل مهمی است که در پروسه تامین سرمایه اهمیت زیادی دارد. بانکها در دنیا در پروسه سرمایه گذاری  اهمیت بالایی دارند، بانکها نقش مخزنی دارند که آبهای پراکنده را جمع آوری  کرده و حفاظت  و به مسیر درست هدایت می‌کنند.

 
رئیس سازمان سرمایه گذاری بیان کرد: مسئله ایجاد تعادل بین پس انداز و سرمایه گذاری موضوعی مهم است که باید به آن توجه کرد. نوع دیگری از پس انداز استفاده از منابع ملی به شکل ذخیره برای بکارگیری اهداف ما است. به این ترتیب که درآمد ملی پس انداز شود ولی مکانیزم پس انداز مهم است. بستر و هدایت آن با هدایت بانکهاست که بدیهی است هرچه منظم تر و شفاف تر باشند همان اندازه بهتر عمل خواهند کرد.

 
خزاعی در بخشی از سخنانش نیز گفت: ریسک رتبه اعتباری کشور، رتبه اعتباری موسسات و بانکها(تلاش بسیاری کردیم با موسسات رتبه بندی ارتباط برقرار کنیم ولی با مشکلات بسیاری رو به رو شدیم)، موضوع IFS، مسئله تعامل و کار با سایر بانکها، ایفای تعهدات مالی یک کشور، تضمین سرمایه گذاری و ... از ضرورتها و نیازهای ماست.

 
معاون وزیر اقتصاد همچنین بیان کرد: البته نقاط قوتی هم داریم  اکنون ایران یکی از بهترین کشورهایی است که به تعهدات بین المللی خودش عمل کرده است.

 
او همچنین خبر داد: بر اساس برنامه‌ریزی هایی که شده در ماه های آینده  با ٤ کشور اروپایی و یک کشور آسیایی ٢٩ تا ٣٠ میلیارد دلار قرارداد برای دریافت فاینانس امضا خواهد شد.   معنی امضای قرار داد بدهکار شدن کشور نیست. قرار داد خط اعتباری امضا کردیم و اگر پروژه ای مسیر داخلی را طی کرد، بعدا تخصیص می‌گیرد.

 
خزاعی عنوان کرد: اینکه تَورم را کنترل کردیم معجزه است، ایجاد رشد اقتصادی هم معجزه است، ولی باید بررسی کنیم که نقش ما در گفتمان اقتصادی بین الملل کجاست.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا