آرامش و ثبات اقتصاد کشور مقدمه ای برای سرمایه گذاری است

آرامش و ثبات اقتصاد کشور مقدمه ای برای سرمایه گذاری است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آرامش و ثبات اقتصاد کشور مقدمه ای برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی مطلوب است.

ولی الله سیف در نشست شورای اداری خراسان جنوبی در بیرجند افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی متفاوت و مطلوبی نسبت به گذشته داریم.

 
وی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم نوسان ارزی زیادی داشتیم که این موضوع باعث دلهره مردم شده بود، هم اکنون نرخ تورم در کشور تک رقمی است.

 
وی اظهار کرد: این موضوع دستاوردی مهم برای بانک مرکزی در ایجاد فضای اطمینان و آرامش در سطح اقتصاد کلان، حفظ نظام قیمت‌های نسبی کارا و کسب اعتبار بین‌المللی است و نمی‌توان نقش آن را در دستیابی به دیگر اهداف از جمله ثبات بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی نادیده گرفت. 

 
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه نمی توانیم منکر اثرات مثبت برجام در زمینه های مختلف شویم،افزود: گفته می شود که مشکل نظام بانکی در موضوع برجام حل نشده این در حالی است در نظام بانکی 756 رابطه بارگذاری بعد از برجام داشته ایم. 

 
سیف گفت: در حال حاضر تجارت خارجی کشور بدون نیاز به پرداخت نقدی و روشهای گذشته از طریق سیستم بانکی انجام می شود، نظام بانکی ما قادر است مسئولیت خود را در تسویه نقدی و بانکی به نحو مطلوب انجام دهد. 

 
به گفته وی وضعیت مطلوب نظام بانکی ما زمانی است که تمام بانکها با ما کار کنند، بخش اعظمی از تحقق نیافتن وضعیت مطلوب نظام اقتصادی در گرو عقب ماندن از استانداردهای نظام بانک است. 

 
وی افزود: برآورده نشدن اهداف برجام در نظام بانکی به دلیل مشکل ساختار بانکی کشور است. 

 
وی با بیان اینکه در سال گذشته رشد اقتصادی صادرات غیرنفتی کشور 3.3 درصد بود، اضافه کرد: در سال جاری تلاش خواهیم کرد این رشد به پنج درصد افزایش یابد. 

 
وی با اشاره به وضعیت ذخایر استراتژیک کشور در ابتدای دولت یازدهم هم گفت: در این زمان وضعیت ذخیره گندم نگران کننده بود ولی امروز در زمینه تولید گندم از مرز خودکفایی عبور کرده ایم و می توانیم صادرات این محصول را داشته باشیم. 

 
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: شاخص سهولت کسب و کار از رتبه 152 به رتبه 120در جامعه رسیده است، ما به دنبال هستیم که این رتبه به زیر 100 کاهش یابد. 

 
وی افزود: اقدام اساسی برای اصلاح ساختار بانکی کشور در حال انجام است، برای اصلاح این ساختارها نیازمند همکاری سایر دستگاها هستیم ، این اقدامات را انجام می دهیم تا نظام بانکی کشور بتواند خود را به شرایط نظام بانکی روز بین الملل برساند. 

 
سیف با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم تهدیدهای بسیار گسترده علیه کشور هرگونه ارتباطی را با کشورهای بین المللی برای ما بسیار سخت و پرهزینه کرده بود، گفت: در این زمان تجارت خارجی به دلیل تحریم ها، حداقل 15 درصد هزینه اضافی را بر اقتصاد کشور تحمیل می کرد. 

 
وی ادامه داد: در این زمان نظام بانکی کشور در روابط بین المللی کنار گذاشته شده بود و شرایط ناگواری داشتیم. 

 
وی بیان کرد: در حال حاضر هم نظام بانکی کشور به دلیل یک دوره طولانی قطع ارتباط با بانکداری بین المللی، نسبت به استانداردهای روز بانکی عقب است. 

 
وی با اشاره به اینکه از اجرای برجام زمان زیادی گذشته است، گفت: برای پیاده‌سازی استانداردهای بین المللی و تغییر در ساختار نظام بانکی متناسب با تحولات روز دنیا نیاز به زمان داریم. 

 
وی ادامه داد: برای اینکه نظام بانکی کشور بتواند متناسب با شرایط روز دنیا نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کند به زمان، تقویت نیروی انسانی و آموزش نیاز دارد. 

 
رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: در زمان تحریم محدودیت های زیادی در صادرات نفت داشتیم به گونه ای که نمی توانستیم از منابع زیرزمینی خود به خوبی استفاده کنیم. 

 
سیف با اشاره به رشد اقتصادی خوب دولت در سال گذشته هم گفت: بخش عمده تحقق این رشد اقتصادی در گرو افزایش حجم صادرات نفتی از کشور بود که پس از رفع تحریم ها و بعد از برجام حاصل شد. 

 
وی افزود: رشد اقتصادی 12.5 درصدی اقدام نادری بود که در سال گذشته در کشور رخ داد. 

 
به گفته وی اقتصاد کشور بعد از این تلاطم ها با محور قراردادن اقتصاد مقاومتی در شرایط مطمئنی قرار گرفته است، قابلیت پیش بینی، اطمینان بخشی و ثبات بلند مدت در اقتصاد یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است. 

 
وی گفت: مقاومت پذیری اقتصادی یعنی ناکارآمد شدن شوک های خارجی و پیش بینی این شوک ها به گونه ای که در اقتصاد کشور تلاطم ایجاد نشود. 

 
**رتبه ریسک پذیری نظام بانکی کشور افزایش یافت 

 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته حجم صادرات کشور نسبت به واردات افزایش یافته است، گفت: در چند ماهه ابتدای امسال صادرات کشور منفی بوده که در شش ماهه دوم سال این موضوع جبران خواهد شد، در حال حاضر تراز تجاری کشور مثبت است. 

 
وی عنوان کرد: هم اکنون در کشور سهم مالیات نسبت به نفت افزایش یافته و وابستگی بودجه ای کشور به نفت کاهش یافته و این موضوع باعث شده که اقتصاد مقاوم تری داشته باشیم. 

 
وی با اشاره به اینکه رتبه ریسک پذیری ایران در بازارهای بین المللی بهبود یافته است و از رتبه هفت به رتبه 6 رسیده ایم، اظهار کرد: هدف ما رسیدن به رتبه ریسک پذیری چهار است چرا که متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور ماست. 

 
به گفته وی نتیجه مثبت افزایش ریسک پذیری کشور، کاهش هزینه های تامین مالی در بازارهای بین المللی که منجر به افزایش سرمایه گذاری خارجی و استفاده از منابع بین المللی می شود. 

 
** فایناس خارجی به زودی به طرح های عمرانی کشور تزریق می شود 

 
رئیس کل بانک مرکزی، استفاده از فایناس خارجی برای تحقق رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه را ضروری دانست و گفت: برای تحقق فایناس خارجی مذاکرات اولیه با کشورها مختلف انجام شده و در روز‌های آینده شاهد تزریق این فایناس در طرح های عمرانی کشور خواهیم بود. 

 
سیف، از استاندار خراسان جنوبی خواست که پروژه هایی که نیاز به تسهیلات دارند را معرفی کند تا برای اتمام این طرح ها تسهیلات پرداخت شود، محدودیتی در ارائه طرح ها نداریم. 

 
وی ادامه داد: اجرای پروژه های مختلف تولیدی نقش مهمی در رونق اقتصاد این استان خواهد داشت. 

 
وی یادآور شد: بانکها زمانی می تواند موفق باشد در کنار آنها واحدهای اقتصادی سود آور باشند، بانکها و واحدهای تولیدی برای رسیدن به نقطه مطلوب باید در کنار یکدیگر باشند. 

 
وی عنوان کرد: وصول نشدن سر رسید مطالبات یک مشکل است، باید تسهیلات بانکها به موقع پرداخت شود تا از واحدهای تولید دیگر نیز حمایت شود. 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا