تدبیر و امید برای تولید و اشتغال؛

خودکفایی گندم و اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، عملکرد موفق دولت یازدهم

خودکفایی گندم و اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا، عملکرد موفق دولت یازدهم

خودکفایی در تامین گندم برای تامین مصارف داخلی، حفظ ذخایر راهبردی و احتیاطی و رشد سه برابری قیمت خرید تضمینی گندم از عملکرد درخشان چهار سال فعالیت دولت یازدهم (تدبیر امید) است.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از ایرنا، دخالت دولت در حوزه قیمت‌گذاری کالا و خدمات و تنظیم بازار در اغلب موارد از کارایی مناسبی برخوردار نبوده و ضمن ایجاد برخی رانت‌ها، بر تخصیص بهینه منابع و ایجاد انگیزه رقابت تاثیر سوء داشته است. در حوزه ساختار بازار محصولات کشاورزی، شبکه توزیع و بازاررسانی محصولات کشاورزی اغلب از روندهای گذشته پیروی کرده و کماکان روندهای سنتی خود را حفظ کرده است. به همین دلیل شکاف قیمت دریافتی تولیدکننده و قیمت پرداختی مصرف‌کننده همچنان زیاد است. افزون بر این سیاست های حمایتی از این بخش به ویژه خرید تضمینی محصولات کشاورزی به دلیل نبود هماهنگی و ارتباط مناسب با الگوی کشت مطلوب از عملکرد قابل قبولی برخوردار نبوده و ضرر و زیان قابل توجهی را در سال‌های گذشته بر دولت تحمیل کرده است.

از جمله اقدام هایی که دولت یازدهم در حوزه بازرگانی داخلی انجام داد خرید تضمینی ۱۱.۵ میلیون تن گندم در سال ۱۳۹۵ از کشاورزان و تأمین اعتبار بالغ بر ۱۴۷ هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز برای پرداخت به کشاورزان با همکاری نظام بانکی و بازار سرمایه بوده است.

خودکفایی در تامین گندم مورد نیاز و وارد نکردن گندم از سوی دولت بابت تامین مصارف داخلی و حفظ ذخایر راهبردی و احتیاطی اقدام مهمی بود که دولت تدبیر و امید در چهار سال ابتدایی خود انجام داده است.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال ۱۳۹۱ چهار هزار و ۲۰۰ ریال بود که در سال ۱۳۹۵ با رشد سه برابری به قیمت ۱۲ هزار و ۷۱۰ ریال در هر کیلوگرم رسید.

در سال ۱۳۹۱ ارزش خرید تضمینی گندم ۸۸۲ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۵، با رشد ۱۷ برابری به ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

با ساماندهی تولید و انجام عملیات به‌زراعی در سطح باغات چای و کمک به ایجاد صندوق توسعه صنعت چای کشور، شاهد بهبود در وضعیت تولید و همچنین افزایش تولید برگ سبز چای تا سقف ۱۴۰ هزار تن و افزایش درآمد چایکاران بوده‌ایم.

خرید برگ سبز چای در دولت تدبیر و امید ۲۵ درصد به لحاظ وزنی و بیش از ۵ برابر به لحاظ ارزشی رشد داشت به طوری که در سال ۱۳۹۱ و قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید تنها ۱۰۹ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۲۸۹ میلیارد ریال از چایکاران خریداری شده بود و در پایان این دولت در سال ۱۳۹۵، ۱۳۹ هزار تن برگ سبز چای به ارزش یک هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال خریداری شد.

اقدام دیگر دولت را می توان به اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت و جو اشاره کرد که با عنایت به موفقیت اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات ذرت استان خوزستان و جو استان کرمانشاه موضوع ماده (۳۳) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دامنه اجرای این سیاست برای این دو محصول برای سال زراعی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ به کل کشور تعمیم داده شد که این موضوع هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت و هم باعث ایجاد شفافیت در معاملات و افزایش استاندارد محصولات خریداری شده گردید.بنابراین در سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیون و ۱۴۵ هزار تن جو و ۵۷۰ هزارتن ذرت در بورس کالا معامله شده است.

تدوین طرح جامع برای ساماندهی وضعیت شیر در کشور و اخذ مصوبه هیات وزیران با رویکرد استقرار مدل مطلوب زنجیره عرضه و مدیریت و سیاست‌گذاری یکپارچه حوزه با کمک بخش خصوصی از دیگر اقدامات تجاری دولت یازدهم بود.

دیگر اقدام تجاری دولت یازدهم می توان به تامین موجودی ذخایر راهبردی کالاهای اساسی در سطح مطلوب با توجه به همکاری مناسب صندوق توسعه ملی و نظام بانکی برای تخصیص منابع مورد نیاز و استقرار سازوکارهای نظارتی برای شفافیت در عملکرد و استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد.

هفته دولت از دوم شهریور آغاز می شود و تا هشتم شهریور ادامه دارد. این هفته به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت محمد علی رجایی رییس جمهوری وقت و محمد جواد باهنر نخست وزیر وقت، به نام هفته دولت نامگذاری شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا