دولت الکترونیک، بورس و امنیت سایبری

دولت الکترونیک، بورس و امنیت سایبری

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران همواره بحث امنیت سایبری را به موازات توسعه خدمات مرتبط با دولت الکترونیک مورد توجه قرار داده است. ایجاد مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه یکی از کلیدی ‌ترین اقدامات در این خصوص به شمار می‌رود. این مرکز با هدف سیاست‌گذاری و نظارت بر کلیه جوانب امنیت اطلاعات در کل بازار سرمایه (کلیه شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بورس) اقدامات موثری در راستای ارتقاء کیفی و کمی امنیت سایبری اتخاذ کرده است.


با توجه به نقش بنیادی و کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرایند گذار و تغییر سازمان‌ها و جوامع از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، اکثر کشورها در راستای به‌کارگیری از این فناوری‌ها در خصوص بهبود وضعیت و موقعیت اجتماعی خود تلاش فزاینده‌ای کرده اند. به منظور دستیابی به اهداف، سازمان‌ها باید به سرعت برای توسعه قابلیت‌های خود از جنبه های مختلف فنی، سازمانی و ساختاری برنامه‌ریزی کرده و به توسعه ظرفیت‌های موجود خود بپردازند. این ظرفیت با میزان آمادگی الکترونیکی کشور جهت تشکیل دولت تماما الکترونیک سنجیده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه، دولت الکترونیک شیوه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های جدید توسط دولت  است که زمینه‌های لازم جهت دسترسی مناسب افراد به اطلاعات و خدمات دولتی را فراهم کرده و با اصلاح کیفیت خدمات‌رسانی، فرصت‌های گسترده‌تری برای مشارکت در فرایندها و نهادهای مردم سالار ایجاد می‌ کند.

یکی از نمود های کلیدی دولت الکترونیک، بورس الکترونیک است. در راستای تسهیل ارائه خدمات به شهروندان در بازار سرمایه و  فراهم کردن امکان دسترسی آسان آن‌ها به اطلاعات و خدمات بازار سرمایه، بورس ایران به عنوان یکی از پیشروهای توسعه دولت الکترونیک گام های اساسی در خصوص کارآمد ساختن عملیات فنی جهت تضمین پاسخگویی سریع به نیازهای شهروندان و سرمایه‌گذاران برداشته است. ایجاد سامانه‌های معاملات برخط و به حداقل رساندن نیاز برای حضور فیزیکی جهت انجام معاملات بورسی از جمله این اقدامات است.

توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در دنیای امروز نیازمند توجه ویژه به بحث امنیت سایبری است. فضای سایبری به میدان جنگی جدید تبدیل شده که تهدیدی نو به فهرست تهدیدات متعارف پیش روی جهان امروز اضافه کرده است. بستر تاثیرات این تهدید از مرزهای جغرافیایی و سیاسی فراتر رفته و نکات ضمنی آن در حوزه امنیت ملی کشورها بسیار مهم است.

هکرها اکنون قادرند سرورها را با تقاضاهای مکرر از کار بیندازند و عملکرد آن‌ها را مختل کنند. بسیاری از ارتش‌های پیشرفته جهان اقدامات خود را افزایش داده‌اند و در این زمینه تلاش بیشتری کرده‌اند. آن‌ها نقاط ضعف را مشخص کرده‌اند. برق، آب، حمل و نقل، سامانه‌ های پرداخت و حوزه‌ های مالی، این‌ها همگی به فضای سایبری وابسته هستند. رشد حملات سایبری، پیچیدگی آن‌ها و خسارات مالی و اعتباری حاصل از آن‌ها توسعه خدمات دولت الکترونیکی را منوط به نگاه ویژه‌ به موضوع امنیت سایبری کرده است. افزایش میزان حملات سایبری هدفمند با رویکرد باج افزاری و سرقت مالی در اکثر کشورها، نگرانی‌هایی را متوجه سرمایه‌گذاران موسسات مالی و سهام‌داران بورسی کرده است. بر همین اساس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران همواره بحث امنیت سایبری را به موازات توسعه خدمات مرتبط با دولت الکترونیک مورد توجه قرار داده است.

ایجاد مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه یکی از کلیدی ‌ترین اقدامات در این خصوص به شمار می‌رود. این مرکز با هدف سیاست‌گذاری و نظارت بر کلیه جوانب امنیت اطلاعات در کل بازار سرمایه (کلیه شرکت‌های زیر مجموعه سازمان بورس) اقدامات موثری در راستای ارتقاء کیفی و کمی امنیت سایبری اتخاذ کرده است.

تدوین سند الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه با بهره‌گیری از بهترین تجربیات امنیتی و استانداردهای سطح یک بین المللی در حوزه امنیت سایبری و ابلاغ آن به کلیه شرکت ‌های بازار سرمایه منجر به افزایش فرهنگ امنیت سایبری در این حوزه از دولت الکترونیک گردیده است. انجام بازرسی‌های مستمر و دوره‌ای، پایش همه جانبه رخدادهای سایبری در بازار سرمایه، تحلیل و شناسایی به موقع تهدیدها، واکنش سریع نسبت به حملات و برگزاری دوره‌های آموزشی امنیت اطلاعات بخشی از خدمات این مرکز می‌باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا