اوباما 8 تریلیون دلار بدهی برای آمریکا به جا گذاشت

اوباما 8 تریلیون دلار بدهی برای آمریکا به جا گذاشت

در حالی بدهی دولت فدرال آمریکا در آغار ریاست جمهوری اوباما 10 تریلیون و 600 میلیارد دلار بود که این رقم اکنون به 18 تریلیون و 600 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: سطح بدهی دولت فدرال آمریکا از زمان امضاء جدیدترین توافق بودجه افزایش یافته و از دوم نوامبر که وزارت دادگستری برای پر کردن خزانه اش به دور دیگری از استقراض مبادرت ورزید، بالغ بر 462 میلیارد دلار به کارتهای اعتباری ملی افزوده شده است. روند استقراض طبق برنامه تا سال2017 ادامه خواهد داشت.

مبلغ تکان دهنده 339 میلیارد دلار درست در اولین روز پس از امضای توافق بودجه توسط باراک اوباما رئیس جمهور به بدهی فدرال افزوده شد که بالاترین افزایش یکباره در تاریخ دولت آمریکا بوده است. حدود 199 میلیارد دلار آن بدهی عمومی و شامل پولهایی است که از منابع خارج از دولت قرض گرفته شده است و 140 میلیارد دلار آن شامل استقراض از حسباتهای درون دولت است.
از آن روز میزان بدهی فدرال با روندی کندتر افزایش داشته است و اوباما را در مسیر نزدیک شدن به بدهی بیست تریلیون دلاری تا زمان خاتمه دوره ریاست جمهوری اش در ژانویه 2017 قرار می دهد.

در ضمن، ارقام اولیه کسر بودجه برای سال مالی 2016 که اول اکتبر شروع شد، از قبل نگران کننده بوده است. با افزایش مخارج و رکود نسبی مالیاتها، دولت فدرال ماه گذشته با کسر بودجه 136 میلیارد دلاری مواجه بود که دوازده درصد در مقایسه با اکتبر گذشته افزایش داشت. اکتبر امسال بدترین اکتبر از سال2010 بود که دولت فدرال در آن سال با صرف بخشی از بودجه در جهت تحریک اقتصاد به سمت کسر بودجه بیش از یک تریلیون دلاری پیش می رفت.
وزارت خزانه داری آمریکا از اظهارنظر درباره این افزایش بدهی خودداری کرد اما تحلیلگران آنرا غیر منتظره نمی دانند. این درحالی است که سطح بدهی فدرال در حال تبدیل شدن به یک مسئله مهم در تبلیغات نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است.
جان کاسیچ فرماندار اوهایو که به عنوان رئیس کمیته بودجه مجلس نمایندگان در اواخر دهه 1990 به تدوین توافقاتی کمک کرد که به چهار سال مازاد بودجه انجامید، گفته است طرح هایی برای تکرار آن فرآیند دارد که کاهش برخی هزینه های غیر دفاعی را شامل می شود. اما کنگره امسال اینگونه کاهش هزینه ها را رد کرد و طرحی را در خصوص بودجه به تصویب رساند که اجازه استقراض نامحدود را برای شانزده ماه دیگر می دهد.
تا روز دوشنبه، کل بدهی خالص فدرال هجده تریلیون و ششصد میلیارد دلار بود که سیزده تریلیون و چهارصد میلیارد دلار آن بدهی عمومی بوده که از منابع خارج از دولت قرض گرفته شده است. در سال2009 که اوباما به ریاست جمهوری رسید، کل بدهی فدرال ده تریلیون و ششصد میلیارد دلار بود.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا