تسنیم گزارش می دهد

شیر سوخت مایع کدام نیروگاه‌های کشور پلمب شد؟

شیر سوخت مایع کدام نیروگاه‌های کشور پلمب شد؟

با ورود قوه قضائیه به مسئله عدم توانایی دولت در تأمین سوخت صد در صدی نیروگاه های کشور در زمستان 94، مراجع قضایی این عدم توانایی را در 4 کلانشهر کشور غیرقابل قبول دانستند و اقدام به پلمب شیر مصرف سوخت مایع در 5 نیروگاه در 4 استان کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سه مقام ارشد قوه مجریه کشور هستند که در سال 92 از برنامه دولت برای حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاه‌های کشور خبر داده بودند. به گفته این مسئولان قرار بود در زمستان سال 94، میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به حجمی برسد که دیگر شاهد مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها نباشیم.

این وعده به دنبال آن داده شد که در پاییز 92 با وارونگی دما، وضعیت هوای پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور به مرز بحران رسید و یکی از عوامل آلاینده هوا، مصرف سوخت مایع در نیروگاههای حرارتی عنوان شد.

برای تحقق این وعده باید در زمستان امسال روزانه 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاههای کشور تحویل شود تا برای تولید برق زمستانه نیاز به مصرف سوخت مایع نباشد. اما 27 مهرماه مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آب پاکی را روی دست همه ریخت که امسال قرار نیست به همه نیروگاههای کشور گازرسانی به طور کامل صورت بگیرد. «حمیدرضا عراقی» در این خصوص گفته بود: "در زمستان امسال با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و مصرف کمتر مازوت و گازوییل و صادرات این محصولات، روزانه 85 تا 90 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل داده می‌شود." با این وجود، یعنی حدود نیمی از مصرف سوخت زمستانه نیروگاهها در سال جاری با سوخت مایع خواهد بود.

قوه قضائیه در این خصوص وارد عمل شد و این عدم توانایی دولت را برای تأمین کامل سوخت گاز نیروگاهها در 4 کلانشهر کشور غیرقابل قبول دانست. از اینرو در ماههای گذشته شیرهای مازوت و والوهای مصرف سوخت مایع در 5 نیروگاه کشور پلمب شد.

نیروگاه منتظرالقائم کرج که مصرف سوخت مایع در آن عامل آلایندگی هوا در کلانشهرهای کرج و تهران و شهرهای اطراف اعلام شد، نیروگاه اسلام آباد اصفهان و شهید منتظری اصفهان، دو نیروگاهی که مصرف سوخت مایع در آنها عامل آلایندگی هوا در کلانشهر اصفهان و شهرهای اطراف اعلام شد، نیروگاه شازند که مصرف سوخت مایع در آن عامل آلایندگی هوا در کلانشهر اراک و شهرهای اطراف اعلام شد و نیروگاه تبریز که مصرف سوخت مایع در آن عامل آلایندگی هوا در کلانشهر تبریز و شهرهای اطراف اعلام شد، پنج نیروگاهی هستند که با حکم مراجع قضایی شیر مصرف سوخت مایع در آنها پلمب شده است و دولت نیز بدون مجوزهای قضایی نمی تواند در این نیروگاهها اقدام به مصرف سوخت مایع کند.

در عین حال بقیه نیروگاههای حرارتی کشور، در زمستان سال جاری مثل سالهای گذشته هم از سوخت گاز و هم از سوخت مایع برای تولید برق زمستانه استفاده خواهند کرد.

وزارت نیرو به نمایندگی از دولت در حال پیگیری برای فک پلمپ شیر مصرف سوخت مایع در این 5 نیروگاه است؛ اما تا امروز موفقیتی در این زمینه کسب نکرده است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا