روزبه شریعتی پیش بینی کرد:

نیمه دوم سال، بهتر از 3 سال گذشته

نیمه دوم سال، بهتر از 3 سال گذشته

شرکت هایی که به طور مستقیم به فعالیت در زمینه فلزات اساسی و کانه های فلزی و صنعت وابسته به کامودیتی ها و صادرات مرتبط هستند قطعا با گزارش های مثبت رو به رشد نسبت به سال گذشته مواجه اند و از آنها انتظار تعدیل های مثبت و چشم گیر می رود که یکی پس از دیگری با پوشش های بسیار مناسب نسبت به بودجه ای که در اواخر سال 95 تهیه کردند به بازار اعلام می شود.

 

قیمت های جهانی فلزات اساسی و کانه های فلزی با فتح قله های جدید در یکی دو ماه گذشته شگفتی ساز بازارهای جهانی و بازار داخلی بوده  تا جایی که در مقطع فعلی بازار سرمایه، پویا تر از سال گذشته در جریان است.

روزبه شریعتی، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار، با بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: عوامل مختلفی باعث این تغییر در قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شده و طبق بررسی های تاریخی وقتی در فصل گرما افزایش قیمت کامودیتی ها رقم بخورد، در فصل سرما به دلیل محدودیت های زیست محیطی از سوی چین برای کارخانجات به ویژه فولادسازان، کاهش عرضه بیش از فصل گرما خواهد بود.

وی در ادامه افزود: کاهش ذخایر استراتژیک فلزات به طور مستمر مثلا در فلز روی باعث فتح قله بالای 3000 دلار شده است که بعد از بحران مالی 2007 الی 2009 آمریکا بی سابقه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در جهت جلوگیری از تورم (و در نتیجه عدم تقویت دلار) و عواملی از این دست، باعث افزایش قیمت فلزات اساسی در جهان شده است به طوری که قیمت بوک کردن کشتی های تجاری از 5 هزار دلار به 18 هزار دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام این عوامل جهانی در کنار دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی و تلاش برای جراحی اقتصاد کشور می تواند شرایط بازار را نسبت به سال گذشته پویاتر کند، گفت: تیم جدید دولت، بالاخص تیم اقتصادی کمر همت بسته که سودهای بدون ریسک ماحصل سپرده های بانکی و اوراق با پشتوانه از بین برود چون با وجود این بازارها عملا هیچ عقل سلیمی تصمیم به سرمایه گذاری در این بازارها را نمی گیرد.

شریعتی در این باره توضیح داد: در دو حرکت ضربتی کاهش نرخ سود بانکی به طور واقعی و قطعی به همراه کاهش سود بین بانکی از 32 درصد و بیشتر به 18 درصد، و همچنین ممنوعیت معاملاتی اوراق  خزانه اسلامی به طور ثانویه در بانک ها ، هر دو حرکت بسیار خوش یمن و در جهت بهبود اقتصاد کشور برای فرار از سودهای بدون ریسک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با این روند، قطعا سودهای صندوق های درآمد ثابت هم کاهشی خواهد بود، گفت: البته چنانچه فقط ده درصد از این سرمایه های راکد و تنبل به سمت بازارهای موازی مانند ارز و سکه و مسکن حرکت کند، بانک مرکزی برای اجرای تعهدی که در قبال بانک های کشور داده با افزایش چشم گیر تقاضا برای دریافت وجوه روبرو می شود که احتمالاً چاپ پول راه حل این موضوع خواهد بود. بدین ترتیب قطعا ما در نیمه دوم سال و احتمالا در سال 97 با تورم نزدیک 15 تا 17 درصدی روبرو خواهیم بود که اگر ایجاد ارزش افزوده در کشور داشته باشد بسیار مفید خواهد بود.

شریعتی به افزایش آهسته دلار به سمت واقعی شدن نیز اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت دلار به این شرکت ها کمک می کند که بازوی صادراتی خود را تقویت کنند همچنین دست دلالان وارداتی کوتاه تر شود و مزیت رقابتی برای شرکتهای داخلی در بازارهای داخلی ایجاد شود البته دولت با دادن یارانه به شرکت های واردکننده ضروری مثل دارو می تواند اثر تورمی دلار را در زندگی مردم تا حد قابل توجهی پایین آورد.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره گزارش های شش ماهه شرکتها گفت: گزارش های میان دوره ای نیمه نخست سال را باید به دو دسته گروه های کانی های فلزی و سایر بازار تقسیم کرد. شرکت هایی که به طور مستقیم به فعالیت در زمینه فلزات اساسی و کانه های فلزی و صنعت وابسته به کامودیتی ها و صادرات مرتبط هستند قطعا با گزارش های مثبت رو به رشد نسبت به سال گذشته مواجه اند و از آنها انتظار تعدیل های مثبت و چشم گیر می رود که یکی پس از دیگری با پوشش های بسیار مناسب نسبت به بودجه ای که در اواخر سال 95 تهیه کردند به بازار اعلام می شود.

شریعتی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" به موضوع سال مالی کارگزاری ها اشاره کرد و گفت: چند سالی است که سال مالی کارگزاری ها تاثیر به سزایی در روند مثبت یا منفی بازار سرمایه نمی گذارد. بیشتر به دلیل آن است که کارگزاری ها برخلاف گذشته با حساب و کتاب بسیار دقیقتری اقدام به ارائه اعتبار مازاد بر دارایی به مشتریان خود می کنند. بنابراین برخی مشتریان با داشتن وثیقه های محکمه پسند و ارزشمند لازم به تسویه در انتهای سال مالی خود نمی کنند و اگر این اتفاق هم روی دهد به دلیل حفظ حاشیه امن توسط کارگزاری در اعطای اعتبارات، تاثیر بسزایی بر بازار ندارد.

وی در پایان پیش بینی کرد: در نیمه دوم سال 1396 شاهد بازاری پویا تر و جذاب تر از سه سال گذشته خواهیم بود که حتی می تواند شاهد سقف های جدید از شاخص کل در انتهای سال با محوریت شرکت هایی مانند صنعت روی، سرب، فولاد، سنگ آهن و احتمالا پالایش پتروشیمی ها داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا