در جلسه قیمت‌گذاری زنجیره محصولات فولادی چه گذشت؟

در جلسه قیمت‌گذاری زنجیره محصولات فولادی چه گذشت؟

دنیای معدن -جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامه‌ای خطاب به رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر،

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی سنگ‌آهن مرکزی (بافق) درباره تصمیم‌گیری برای قیمت‌های محصولات سنگ‌آهن در زنجیره فولاد تاکید کرده است که با توجه به جلسه مورخ ۱۶ مرداد، موضوع بررسی قیمت‌های محصولات سنگ‌آهن در زنجیره فولاد به پیوست مصوبات جلسه و جدول نرخ تعاملی کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی برای اجرا ارسال می‌شود. رعایت قیمت‌های یادشده برای تنظیم بازار زنجیره فولاد و در راستای سیاست‌های وزارتخانه الزامی است. در ضمن مبنای محاسبه، میانگین۳ماهه نرخ فروش نقدی شمش فولاد خوزستان در بورس کالا است و درحال‌حاضر سهمیه‌بندی در زنجیره فولاد، مشروط به رعایت تحویل خوراک براساس سال قبل وجود ندارد. (به استثنای گندله آهن).


مبنای قیمت‌گذاری از سنگ‌آهن تا زنجیره فولاد
مبنای قیمت‌گذاری از سنگ‌آهن تا زنجیره فولاد از طریق برگزاری جلسه‌هایی با حضور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی انجام شده است. در این‌باره میکاییل عظیمی، مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: برای قیمت‌گذاری بعد از سنگ‌آهن یعنی برای کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی جلسه‌هایی را با انجمن تولیدکنندگان فولاد و برخی واحدهای تولیدکننده و مصرف‌کننده برگزار کردیم تا درباره قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد به تفاهم‌هایی برسیم. عظیمی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه‌ها به تفاهم‌های مناسبی در زمینه قیمت‌گذاری رسیدیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی با اشاره به انتخاب فولاد خوزستان به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری در بورس کالا عنوان کرد: از آنجا که فولاد خوزستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شمش فولاد کشور به‌شمار می‌رود و بیشترین حجم تولید شمش را به خود اختصاص داده، قیمت‌های محصولات سنگ‌آهن در زنجیره فولاد چون کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی براساس نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس کالا خواهد بود. مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: در تولید کنسانتره و گندله چون تولیدات شرکت‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد، بنابراین نرخ شرکت‌ها نیز تا اندازه‌ای با یکدیگر تفاوت دارد. نرخ کنسانتره میانگین ۱۲/۵ تا ۱۳/۸درصد شمش فولاد خوزستان خواهد بود. برای مثال ۱۳/۸ درصد کنسانتره مربوط به فولاد مبارکه از چادرملو یا ۱۲/۵درصد فولاد مبارکه از گل‌گهر است. البته این میانگین قیمتی با توجه به تفاهم خود شرکت‌ها انجام شده است. عظیمی ادامه داد: برای گندله نیز ۲۱/۵درصد و آهن‌اسفنجی برای تمام واحدها ۵۰درصد نرخ شمش خوزستان در نظر گرفته شده است. وی در پاسخ به این پرسش که این تفاوت نرخ کنسانتره از چه مسائلی ناشی می‌شود، گفت: یکی بعد مسافت و مسائل مربوط به حمل‌ونقل و دیگری مربوط به کیفیت محصول است که در این قیمت‌گذاری تاثیرگذار بوده است. مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: این تفاهمی است که بین واحدهای تولیدکنندگان کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی با واحدهای ذوب انجام شده است.


قیمت پایه محصولات فولادی برمبنای نرخ صادراتی
قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا براساس قیمت‌های صادراتی تعیین می‌شود. درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی محمدرضا مدرس‌خیابانی مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: از چند سال پیش و در دولت‌های گذشته این موضوع به تصویب رسید که تمامی کالاهایی که از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، دیگر مشمول قیمت‌گذاری نخواهد بود و در حقیقت قیمت‌ها از طریق بورس کالا تعیین می‌شود. مدرس‌خیابانی در ادامه توضیح داد: منتهی یک نرخ پایه در آنجا عرضه می‌شود، اما در عمل رقابت از سوی مشتریان انجام می‌شود و آنها هستند که نرخ کالایی را مشخص می‌کنند. محصولات فولادی چون شمش و تختال نیز از این قاعده تبعیت می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه‌هایی که با حضور تولیدکنندگان فولاد مختلف برگزار شد، قرار شد نرخ پایه این محصولات متاثر از نرخ صادراتی محصولات فولادی باشد و معامله‌ها برمبنای این نرخ پایه انجام شود و براساس این نرخ هر مشتری که نرخ بیشتری را اعلام کرد، معامله انجام می‌شود. مدیرعامل فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ سنگ‌آهن و محصولات زنجیره آن متاثر از فروش فولاد خوزستان است، گفت: نرخ سنگ‌آهن متاثر از نرخ فروش فولاد است، چون مواد اولیه و اصلی تولید فولاد به‌شمار می‌رود، درصدی از نرخ آن نیز متاثر از نرخ شمش فولاد است. برخی از کارخانه‌های سنگ‌آهنی ۱۲درصد نرخ و برخی ۱۳درصد نرخ فولاد را در نظر گرفته‌اند. مدرس‌خیابانی ادامه داد: از آنجا که هر روز واحدهای فولادی به سنگ‌آهن نیاز دارند، باید قیمت‌گذاری آن روال منطقی به خود بگیرد. برای مثال کارخانه‌ای که ۳میلیون تن تولید فولاد دارد باید ۶ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کارخانه کند، یعنی روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰هزار تن سنگ‌آهن باید خریداری کند. وی عنوان کرد: اینکه چگونه باید نرخ آن تعیین شود، در این جلسه‌ها تصمیم گرفته شده فولاد خوزستان را به‌عنوان یک شاخص در نظر بگیریم، چراکه این واحد تمام کالایش را در بورس کالا به فروش می‌رساند، از سوی دیگر سهامی عام است و قیمت‌های فروش آن شفاف است و در کدال بورس قیمت‌های خود را براساس ۳ ماهه فروش محاسبه کرده و صورت‌های مالی خود را در بورس اعلام می‌کند. مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه یادآور شد: برخی شرکت‌ها موظف نیستند صورت‌های مالی خود را منتشر کنند، از این‌رو نمی‌توان آنها را به عنوان شاخصی برای نرخ سنگ‌آهن در نظر گرفت. از سوی دیگر نیز حجم تولید این شرکت بیشتر است، بنابراین فولاد خوزستان به‌عنوان یک شرکت تاریخی مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته است. مدرس‌خیابانی در پاسخ به این پرسش که پس مشکل خاصی برای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن و زنجیره فولاد وجود ندارد، عنوان کرد: همیشه چالش‌هایی بین خریدار و فروشنده وجود دارد، فروشنده معتقد است قیمت‌ها ارزان است و خریدار هم همواره معتقد است قیمت‌ها گران هستند. اما درکل بورس کالا مکان مناسبی است تا قیمت‌ها بر مبنای یک رقابت آزاد و حساب‌شده انجام شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا