نسبت به مدت مشابه سال قبل صورت گرفت؛

رشد 100 درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی در مردادماه 96

رشد 100 درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی در مردادماه 96

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی مردادماه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 100 درصدی برخوردار بوده است.

 

ارزش معاملات بازار فیزیکی در مرداد ماه سال 1396 نزدیک به 3،600 میلیارد ریال است که این میزان ارزش حاصل معامله 252هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی، گاز و سایر حامل های انرژی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بازار فیزیکی بورس انرژی ایران طی مردادماه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 100 درصدی برخوردار بوده است.

این درحالی است که امروز مورخ 4 شهریور 96 شاهد 13عرضه در بازار فیزیکی خواهیم بود. این عرضه­ ها شامل عرضه کالاهای حلال 402، حلال 404، حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده، بلندینگ نفتا حلال 410، آیزوفید و آیزوریسایکل، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و نفتای سنگین از شرکت­های پالایش نفت شیراز، تبریز و تهران و شرکت پتروشیمی تبریز خواهد بود.

 

عبور ارزش معاملات سال 96 بازار برق از مرز هزار میلیارد ریال

در جریان معاملات نخستین روز شهریور ماه، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله یک میلیون و 196 هزار قرارداد معادل 10 میلیون و 254 هزار کیلووات ساعت به ارزش 3 میلیارد و 665 میلیون ریال بود.

در این روز، نمادهای میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت‌ 375 و 331 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. بر این اساس، با احتساب معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات برق بازار مشتقه در سال 95 از مرز هزار میلیارد ریال عبور کرد.

خاطر نشان می‌ شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 31 شهریور 96 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 5 تا 7 شهریور 96 در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ و شرکت‌های خرده‌فروشی برق (بازار خرده فروشی) نیز که اولین روز معاملاتی خود را آغاز کرد نمادهای بار پیک ماهانه، بار پایه ماهانه، میان باری ماهانه و کم باری ماهانه اول مهر، اول آذر و اول دی ماه 96 گشایش یافتند.

در این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 250 قرارداد با ارزشی بالغ بر 642 میلیون ریال معامله شد.

در مجموع ارزش معاملات روز چهارشنبه بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 4 میلیارد و 297 میلیون ریال بالغ شد.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا