اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از نگاه فعالان صنایع معدنی

صنایع معدنی تشنه جذب سرمایه‌گذاری خارجی

صنایع معدنی تشنه جذب سرمایه‌گذاری خارجی

گروه صنایع معدنی - جای هیچ شکی نیست که انتخاب شایسته فردی به‌عنوان وزیر برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت ۴ سال آینده می‌تواند تاثیر موثری، هم بر حوزه تجارت و هم صنعت و صنایع معدنی برجای بگذارد.

به گزارش ماین نیوز، بسیاری از کارشناسان حوزه صنایع معتقدند، جدا از تفکیک دو حوزه صنعت از تجارت با اولویت قرار دادن برخی عوامل تاثیرگذار می‌توان این دو حوزه را همانند حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر متصل کرد، اولویت‌هایی که هم می‌تواند زمینه شکوفایی تجارت و هم صنعت را فراهم آورد.

جذب سرمایه‌گذاری نیاز صنعت
بخش‌هایی چون صنعت و معدن نیازمند جذب سرمایه‌گذاری، چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی آن هستند که در این زمینه آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد. حسن خلج‌طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با بیان این مطلب گفت: آقای شریعتمداری گزینه مناسبی برای وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود. با توجه به سابقه ایشان در وزارت بازرگانی به‌طور یقین به مسائل و مشکلات در این حوزه اشراف دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای دولت دوازدهم به‌شمار آید. از این‌رو حضور ایشان را در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مثبت ارزیابی می‌کنم. خلج‌طهرانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اولویت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باید بر محور چه مسائلی در دولت دوازدهم تمرکز داشته باشد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت که در چند سال گذشته با آن درگیر بودیم، جذب سرمایه‌گذاری بوده است. وی در ادامه عنوان کرد: دولت در چند سال گذشته همواره با مشکل نقدینگی روبه‌رو است. بودجه دولت به اندازه‌ای نیست که بتوان پروژه‌های نیمه‌کاره را به اتمام رساند.

از این‌رو جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید در اولویت وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. از سوی دیگر نیز باید زمینه به‌گونه‌ای مهیا شود تا بتوان سرمایه‌گذار داخلی و بخش خصوصی را به‌گونه‌ای ترغیب به سرمایه‌گذاری کرد. وی در ادامه تاکید کرد: در کل برای جذب سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی آن باید جذابیت‌های لازم را ایجاد کرد.مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در ادامه تاکید کرد: اگر در حوزه‌های صنعت و معدن سرمایه‌گذاری لازم شود، فکر می‌کنم با رونق خوبی می‌توانیم روبه‌رو شویم، چراکه با اتفاق‌هایی که پس از برجام افتاده، کشورهای خارجی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین اگر زمینه را برایشان تسهیل کنیم می‌توانیم در این حوزه‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شویم. خلج‌طهرانی در ادامه یادآور شد: در آیین تحلیف رئیس‌جمهوری کشورهای زیادی حضور داشتند که اگر ما حتی بتوانیم برای ۲۰درصد این کشورها زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار را مهیا کنیم، می‌توان ادعا کرد که موفق عمل کرده‌ایم. وی در ادامه افزود: ما باید بتوانیم مراوده‌های بین‌المللی را پیگیری کنیم و برای سرمایه‌گذاران مشوق‌های خوبی تعریف کنیم.


تسهیل زمینه سرمایه‌گذاری خارجی
از دید کسانی که در حوزه صنایع معدنی مشغول به فعالیت هستند، جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از اولویت‌های این وزارتخانه باید باشد. در این‌باره ابوالقاسم مختاری‌اردکانی، مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان عنوان کرد: انتخاب آقای شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گزینه موجهی به‌نظر می‌رسد. وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های این وزارتخانه در دولت دوازدهم عنوان کرد: نخستین اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمرکز بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد تا به‌گونه‌ای روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی تسهیل شود. وی افزود: صنایع معدنی بیش از پیش به جذب سرمایه‌گذاری نیازمند است، بنابراین جذب سرمایه‌گذار خارجی باید در اولویت قرار گیرد، چراکه در داخل کشور سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و بیشتر پروژه‌ها در انتظار نقدینگی هستند، اما برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دست‌اندازهای داخلی رفع شود.


خام‌فروشی نکنیم
صنعت با تلفیق تجارت می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را فراهم کند. این مطلب را محمد آشفته آج‌بیشه، مدیرعامل مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد و پارسیان عنوان و اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد پیامی که آقای نعمت‌زاده در مجلس عنوان کردند می‌تواند بسیار گویا باشد؛ اینکه تلفیقی از صنعت و بازرگانی می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را مهیا کند. چه بسا در بسیاری از کشورهای پیشرفته این تلفیق انجام شده و به نتایج مثبتی هم دست پیدا کرده‌اند. آشفته آج‌بیشه در پاسخ به این پرسش که بخش معدن در کجا قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بخش معدن در دل صنعت قرار می‌گیرد. یعنی حوزه معدن در صنعت است که تبلور پیدا می‌کند. وی ادامه داد: بنابراین ما زمانی می‌توانیم از خام‌فروشی نجات پیدا کنیم که صنعتی پایدار و روزآمد داشته باشیم و زمانی این صنعت رونق می‌گیرد که تجارت با آن آمیخته شود. مدیرعامل مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد و پارسیان در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید بر ایجاد ارزش‌افزوده تا آخرین مرحله تولید اهتمام ورزید، گفت: از این رو باید از سوی وزارتخانه از خام‌فروشی پیشگیری به‌عمل‌اید و مواد معدنی به‌صورت خام و با بهای ارزان فروخته نشود. آشفته آج‌بیشه ادامه داد: در ادامه ایجاد ارزش‌افزوده باید موضوع بازاریابی و بازار مورد توجه قرار گیرد. بنابراین این بخش‌ها باید به‌صورت یک زنجیره در نظر گرفته شوند.


صنعت نیازمند آمایش سرزمینی در صنعت
رفع موانع تولید باید یکی از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت تدبیر و امید قرار گیرد. این تاکید مجید رضاپور، مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز است که عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به قانون رفع موانع تولید بیشتر بپردازد. رضاپور در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر باید مشوق‌هایی برای تولید و صادرکنندگان در نظر گرفته شود و جوایز صادراتی نیز به‌موقع پرداخت شوند، چراکه کسانی هستند که جایزه صادراتی ۳ تا ۴ سال پیش خود را همچنان دریافت نکرده‌اند. وی همچنین با اشاره به جذب سرمایه‌گذار خارجی برای صنایع معدنی عنوان کرد: موضوع دیگر ارتباط با سفارتخانه‌ها برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است که جزو اولویت‌ها باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین زمینه فعالیت برای فعالان و تاجر داخلی با خارج از کشور مهیا شود و تعامل موثری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با خارج از کشور برقرار شود. از آنجا که آقای شریعتمداری دارای پیشینه اجرایی خوبی در زمینه بازرگانی هستند، می‌توانند این زمینه همکاری را ایجاد کنند. مدیرعامل شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز در پایان یادآور شد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، بحث آمایش سرزمینی در حوزه صنعت در سراسر کشور است که از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باید به آن پرداخته شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا