قابلیت های خراسان رضوی برای ژئوتوریسم و گردشگری معدنی

قابلیت های خراسان رضوی برای ژئوتوریسم و گردشگری معدنی

گروه معادن - معاون اجرایی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: خراسان رضوی با برخورداری از معادن و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد، ظرفیت مطلوب برای رونق ژئوتوریسم و گردشگری معدنی دارد که می تواند در رونق اقتصاد و اشتغال نقش بسزا ایفا کند.

به گزارش ماین نیوز، جعفر رکنی افزود: حمایت از توسعه پایدار و اشتغال زایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بخشی از آن را می توان با شناخت جاذبه های طبیعی و پدیده های ژئومورفولوژیکی در صنعت توریسم محقق کرد.

وی اظهار کرد: پرداختن به حوزه های جدید گردشگری از قبیل گردشگری زمین و چشم اندازهای مورفولوژیکی و جاذبه های دست ساز انسان در اعماق زمین که به دنبال کشف و استخراج مواد معدنی ایجاد شده است، از اهمیت مضاعف برخوردار می باشد.

وی گفت: تنوع در جاذبه های گردشگری حائز اهمیت است و منطقه شمال شرق کشور به ویژه شهرستان مشهد که قطب گردشگری کشور محسوب می شود، توان بسیار در حوزه های مختلف گردشگری زیارت، سلامت، کوهپیمایی و ژئوتوریسم دارد.
این کارشناس حوزه زمین شناسی افزود: برخی جاذبه‌ های گردشگری را می توان حاصل فعالیت های انسانی دانست و گردشگری معدنی نقطه اتصال گردشگری انسانی و طبیعی است زیرا انسان با تغییراتی که در محیط طبیعی و در قالب استخراج از معادن داده است چشم اندازی جدید و بدیع خلق کرده که برای بازدید گردشگران می تواند از جذاب ترین و ناب ترین تجربه ها باشد.

وی اظهار کرد: معرفی و توسعه زیرساخت های جذب گردشگری در مناطق هدف به ویژه برای علاقه مندان به طبیعت می تواند ماندگاری گردشگر را در این مناطق افزایش داده و منبع درآمد برای کشور باشد.

وی ادامه داد: در مناطق مختلف خراسان رضوی ویژگی های توپوگرافیک و ژئومورفیک بسیار وجود دارد که همراه با سایر عناصر و عوامل طبیعی مانند شرایط اقلیمی چنانچه زیرساخت لازم برای آن فراهم شود می تواند بخشی از گردشگرانی را که از کشورها و شهرهای دیگر به مشهد مسافرت می کنند به سوی خود جذب کند.
رکنی گفت: منطقه کلات نادری در استان خراسان رضوی شامل چشم اندازهای طبیعی و مورفولوژیکی فراوان است که توانایی جذب گردشگر و ایجاد یک ژئو پارک طبیعی را دارد.

وی افزود: پدیده های زیبا و ارزشمند که در گستره کوه های بینالود و ارتفاعات هزار مسجد وجود دارد با توجه به توان بسیار شهرستان های مشهد و نیشابور در بخش شمالی و جنوبی رشته کوه بینالود و مسیر پرتردد مسافران شمال کشور در جنوب ارتفاعات هزار مسجد می تواند جذابیت دیگری در بخش ژئوتوریسم باشد.

وی اظهار کرد: معادن متروک که سنگ‌ ها و کانی های قیمتی آن استخراج شده می تواند به عنوان یک جاذبه و یک منبع درآمد باشد به طوری که برخی کشورها با پیوند دادن صنعت گردشگری و صنعت معدن توانسته اند در زمینه کاهش فقر در مناطق کم برخوردار گام های مثبتی بردارند.

وی ادامه داد: معدن فیروزه نیشابور در شمال شرق کشور یکی از معادن قدیمی است که تمام مراحل از استخراج تا فرآوری فیروزه در آن منطقه انجام می شود و در صورت کسب مجوزهای لازم و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز می‌ توان از تونل های متروک اکتشاف و بهره برداری شده آن استفاده مطلوب در زمینه جذب گردشگر به عمل آورد.
رکنی گفت: معدن سنگ نمک عمارلو در نیشابور، ژئوسایت معدنی مسیر تربت حیدریه به بایگ شامل معادن طلای زرمهر، بازالت های منشوری، کائولن سرسپیدار و معدن زغال سنگ گل بانو در آق دربند از دیگر معادن دارای ظرفیت برای جذب گردشگر در این استان است.

وی افزود: در مجموع از سایر معادن متروکه که هم اکنون بسیاری از آنها معضلی برای محیط زیست به شمار می آیند می توان در صورت تبدیل شدن به یک قابلیت گردشگری، درآمد برای ساکنان روستاهای مجاور ایجاد کرد.
وی اظهار کرد: راه اندازی سفرهای ژئوتوریستی برای بازدید از معادن شدادی و اکتشاف شده و همچنین معادن در حال کار نیز می تواند بخشی از این نوع جاذبه ها باشد و همه این قلمروهای جدید با ساماندهی گردشگران می تواند در کاهش فقر مناطق دورافتاده و کسب درآمد و اشتغال زایی مؤثر و مفید واقع شود.

* پارک موزه علوم زمین در مشهد
معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور گفت: برای معرفی جاذبه‌ های زمین شناسی این منطقه اطلس قابلیت‌ های ژئوتوریستی استان در حال تهیه و موزه علوم زمین در مشهد در حال تکمیل است.
وی افزود: موزه علوم زمین و پروژه در حال تکمیل پارک موزه علوم زمین در اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق دربرگیرنده زیباترین نمونه‌ های سنگ، کانی و فسیل از اقصی نقاط ایران است.
وی اظهار کرد: این آثار با تلفیقی از نمونه ‌های دیگر نقاط جهان مجموعه ای منحصر به فرد را در شهر مقدس مشهد به وجود آورده تا بتواند در کنار دیگر پدیده‌ های طبیعی و زمین شناسی منطقه شمال شرق کشور، امکان دسترسی آسان و نمایش مختلف جذابیت ‌های علم زمین شناسی برای دوستداران و گردشگران و محققان مختلف این عرصه را فراهم آورد.

رکنی گفت: نخستین پارک موزه علوم زمین کشور در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع با زیربنای یکهزار و 750 مترمربع در مشهد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با مساعدت ‌های معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اوایل سال جاری تامین اعتبار شده است.

وی افزود: پارک موزه علوم زمین در مشهد شامل محوطه‌ های تخصصی و فضای مسقف است که در محوطه‌ ها سه پارک تخصصی پیش بینی شده تا بازدیدکنندگان در جریان کامل پدیده ‌های زمین شناسی و معدنی قرار گیرند.
وی ادامه داد: در فضای مسقف این موزه نیز جلوه ‌های زمین شناسی در تخصص های مختلف وجود دارد و در انتهای این فضا تونل شبیه سازی از معدن زغال سنگ قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: دست اندرکاران صنعت توریسم باید با توجه به این بخش و کمک و همراهی متخصصان رشته ‌های زمین شناسی و ژئومورفولوژی، در شناساندن پدیده ‌های طبیعی به اقشار مختلف جامعه تلاش کنند.
رکنی، اظهار امیدواری کرد، نخستین پارک موزه علوم زمین کشور طی نیمه دوم سال جاری در مشهد به بهره برداری برسد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا