نگاهی به تحولات بازار نفت؛

نفت در مسیر توازن عرضه و تقاضا

نفت در مسیر توازن عرضه و تقاضا

در شرایطی که رشد اقتصادهای بزرگ و کاهش ذخایر ایالات متحده، افزایش تقاضای نفت را در مسیر توازن دوباره ی عرضه و تقاضا نشان می دهد، سایه کوتاه سیاست بر بازار سنگینی می کند.

 

*علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

آغاز به کار نفت در هفته جدید با تردید در توانایی کاخ سفید برای اجرای برنامه اقتصادی اش همراه شده است. امروز بازار نیویورک با کنترل هیجان روز جمعه، شاهد شروع معاملات با افزایش 10 سنتی بهای نفت خام بود، ولی فرورفتن خریداران در لاک احتیاط نشان می دهد که بازار برای دستیابی به قیمت های بالاتر، به تجدید اطمینان خود از عادی سازی فضای سیاسی و اقتصادی نیاز دارد. بازار لندن نیز با کاهش 12 سنتی نفت در آغاز معاملات و رسیدن به 52 دلار و 60 سنت، همراهی خود را نشان داده ولی کاهش شاخص دلار به یورو منجر به افزایش اشتیاق این بازار برای پیشروی تا 53 دلار شده است.

 

نفت در هفته ایی که گذشت

هفته گذشته برای نفت خام امریکا هفته ی متلاطمی محسوب می شد. افزایش تولید روزانه نفت و اخبار مبنی بر تعطیلی دومین پالایشگاه بزرگ ایالات متحده با ظرفیت 584 هزار بشکه در روز که متعلق به اکسون موبیل تگزاس است و انتشار داده های اقتصادی دانشگاه میشیگان که نشان می دهد میزان انتظارات و رضایت مصرف کنندگان فراتر از پیش بینی ها افزایش یافته از یک سو و افزایش جنجال های کاخ سفید در پی جداشدن آقای استیو بنن و حملات تروریستی اسپانیا از سوی دیگر، موجب شد تا نفت که هفته خود را با افت قیمت آغاز کرده بود، در حالی که نسبت به داده های اقتصادی مردد بود و روز سه شنبه به 46 دلار و 80 سنت هم کاهش یافت، در ادامه هفته روند صعودی را در پیش بگیرد و در نهایت در آخرین روز هفته بتواند با جهش 3.42 درصدی 48 دلار و 70 سنت را روی تابلو حک کند. اگرچه قیمت پایانی هفته در مقایسه با هفته قبل 14 سنت کمتر است ولی ادامه ی علایم تقویت تقاضا و کاهش حفاری های جدید امیدها را برای بالا بردن بازار در هفته پیش رو تقویت کرده است.

از همین رو طی هفته گذشته، صندوق های نفتی بزرگ در بازار نیویورک با رشدهای قابل توجهی همراه شدند. نفت خام برنت نیز در بازار لندن با رشد 3.6 درصدی روز جمعه به 52 دلار و 87 سنت رسید. اگرچه بنظر می رسد در حال حاضر بازارهای نفت و طلا بیشتر از آنکه تحت تاثیر اهرم های درونی اقتصادی باشند، به تحولات سیاسی واکنش نشان می دهند.

 

افزایش تولید و کاهش ذخایر نفت امریکا

بر اساس گزارش جدید سازمان انرژی امریکا میزان ذخایر نفتی این کشور در اولین هفته ماه آگوست بسیار فراتر از پیش بینی ها 8.9 میلیون بشکه کاهش یافت تا کل ذخایر تجاری نفت به 466 میلیون و 490 هزار بشکه برسد که کمترین مقدار از ژانویه 2014 محسوب می شود. با این حال طبق گزارش سازمان انرژی میزان تولید نفت خام با افزایش 79 هزار بشکه یی به 9 میلیون و 502 هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین مقدار تولید از اواسط ژولای 2015 محسوب می شود. اگرچه در کوتاه مدت، همانطور که کامکس نشان می دهد افزایش تولید ایالات متحده با فرا رفتن از 9.5 میلیون بشکه در روز، قیمت را تحت فشار بگذارد ولی این داده ها تایید می کنند که تقاضا در حال رشد است و ادامه کاهش موجودی ها، چشم انداز تعادل دوباره بازار را بیش از گذشته، نزدیک تر کرده است.

از طرفی بر اساس آنچه در گزارش موسسه بیکر هیوز عنوان شده است، تعداد کل دکل های حفاری امریکا 3 واحد کاهش یافته و به 946 دکل رسیده، همچنین تعداد تجهیزات جدید بکار گرفته شده نیز این هفته 5 دستگاه کاهش یافته و به 763 دکل رسیده است که بیشترین کاهش این تجهیزات در سال 2017 است و قدری امیدواری ها را برای اینکه سطح عمومی عرضه برای ماه های آینده در یک مسیر کنترل شده قرار بگیرد افزایش داده است. در میان سایر تولیدکنندگان نیز افزایش تولید لیبی در میدان الشراره و عدم تعیین تکلیف نیجریه برای پیوستن به معاهده فریز، نگاه ها را تا حتی به خود معطوف کرده است. لذا باید گفت که بسته به اراده اوپک برای ادامه توافق فریز نفتی، بنظر می رسد در ادامه سال 2017 بازار بتواند توازن از دست رفته ی میزان عرضه و تقاضا را بازیابد.

 

تلاطم نفت در موج تحولات سیاسی و اقتصادی امریکا

در حالی که سرمایه گذاران منتظر گزارش آژانس انرژی امریکا از میزان عرضه و تقاضای نفت و سخنرانی خانم یلن در خصوص جمع بندی داده های اقتصادی توسط فدرال رزرو هستند و علامت های افزایش نرخ تورم ایالات متخده را بطور جدی رصد می کنند، عامل دیگری که این هفته نقش پررنگی در بازار نفت یافته، تحولات سیاسی و امنیتی در امریکا و جهان است. بالا گرفتن اختلافات داخلی در کاخ سفید و تنگ تر شدن هر روزه حلقه معتمدین آقای ترامپ، بازار شایعات را در خصوص گمانه زنی رویدادهای نامتعارف داغ کرده است. اخراج ناگهانی استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید که تا پیش از این بنظر می رسید یکی از مورد اعتمادترین افراد کابینه است، نگرانی فعالان سیاسی و اقتصادی را در خصوص ثبات دولت امریکا و توانش برای اجرای برنامه های اقتصادی ای که وعده داده بود، افزایش داده است. بطوریکه بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که افزایش بهای نفت روز جمعه بیشتر از آنکه ناشی از داده های اقتصادی باشد، واکنشی به تحولات سیاسی است. از طرف دیگر حملات تروریستی بارسلون در اسپانیا نیز عامل دیگری بود که در رشد ناگهانی بازار نفت و البته بازار طلا اثرگذار بود. از اینرو با توجه به ادامه حملات تروریستی در روز شنبه در فنلاند و پایان باز دورنمای کاخ سفید، می توان انتظار داشت که بازار در هفته پیش رو حساسیت بالایی نسبت به اخبار غیراقتصادی داشته باشد.  

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا