شانس بقای کسب‌وکار خود را افزایش دهید

شانس بقای کسب‌وکار خود را افزایش دهید

یکی از مسائلی که مدیران سازمان‌ها، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارها با آن مواجه هستند، ایجاد یک فرهنگ سازمانی (Organizational Culture) کارآمد است. فرهنگ سازمانی را می‌توان سیستمی از فرضیات، ارزش‌ها و باورها دانست که بر نحوه رفتار افراد در سازمان حکمرانی می‌کند.

این ارزش‌های مشترک تاثیری قوی بر اعضای سازمان دارد و تعیین می‌کند که آنها چگونه در محل کارشان ظاهر شوند، وظایف‌شان را انجام دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. فرهنگ سازمانی کمک می‌کند که افراد با پیش‌زمینه‌های مختلف حول یک هدف مشترک متحد شوند، به سازمان وفادار بمانند، جهت فعالیت‌های‌شان را در سازمان بیابند و یک تلقی روشن از هویت سازمانی که در آن مشغول به‌کار هستند، داشته باشند.

فرهنگ سازمانی در موفقیت کسب‌وکارهای نوپا (Startups) نیز نقش بسزایی دارد. اگر صاحبان کسب‌وکارهای نوپا نتوانند یک فرهنگ سازمانی که در آن تعهد و اشتیاق وجود دارد ایجاد کنند، شانس بقا و موفقیت کسب‌وکارشان ناچیز خواهد بود. به بیان دیگر، بدون یک فرهنگ سازمانی برنده دیگر مهم نیست که محصول یا خدمات شما تا چه حد فوق‌العاده است. سرمایه‌گذاران (Investors) نیز این واقعیت را می‌دانند و در تصمیم‌گیری خود برای انتخاب کسب‌وکارها آن را منظور می‌کنند. به همین خاطر است که اکثر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اصرار می‌ورزند که حداقل یک روز را با اعضای تیم شما بگذرانند تا بتوانند از این طریق فرهنگ سازمانی شما را بشناسند. همان‌طور که یک فرهنگ سازمانی برنده به سادگی قابل تشخیص است، یک فرهنگ سازمانی ضعیف که بر پایه ترس و انزوا بنا نهاده شده نیز قابل پنهان کردن نیست. به‌عنوان مربی کارآفرینی، اغلب از من پرسیده می‌شود که چه می‌توان کرد تا یک فرهنگ سازمانی برنده ایجاد کرد. پاسخ من به این پرسش، ارتباط و رهبری اثربخش است. به گزارش دنیای اقتصاد، در ادامه ۱۰ راهکار اختصاصی را آورده‌ام که عمیقا معتقدم می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارهای نوپا کمک کند تا یک فرهنگ سازمانی برنده ایجاد کنند.

۱) برای اینکه راجع به رویاهای‌تان با اعضای تیم‌تان صحبت کنید به خود تردید راه ندهید.
یک بیانیه ماموریت (Mission Statement) مکتوب یا یک ارائه کوتاه راجع‌به چشم‌انداز در جلسات فصلی، اصلا کافی نیست. اعضای تیم باید به‌طور روزانه آنچه شما را به پیش می‌راند از زبان شما بشنوند و اشتیاق‌تان را در خلال بحث‌های دو نفره ببینند تا حدی که ترغیب شوند راجع به چشم‌انداز و ماموریت شرکت شما با یکدیگر صحبت کنند و به دیگران نیز آنها را بگویند. این چیزی است که یک فرهنگ سازمانی را مستحکم می‌کند.

۲) مجموعه‌ای هماهنگ از اولویت‌ها و ارزش‌های شخصی را ایجاد کنید.
اعضای تیم‌تان بیشتر آن چیزی را که از شما می‌بینند باور می‌کنند تا آن چیزی را که می‌گویید و به همین نحو تمایل دارند آنچه را انجام می‌دهید تقلید کنند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران وجود هماهنگی بین ارزش‌ها و اولویت‌های شما و اعضای تیم‌تان را مورد کندوکاو قرار می‌دهند. اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، عملا فرهنگ سازمانی‌ای نیز در کار نخواهد بود.
۳) ساختار سازمانی خود را بر اساس توانمندی‌های فردی اعضای تیم‌تان شخصی‌سازی کنید.
قانونی وجود ندارد که بخش بازاریابی به مالک کسب‌وکار گزارش دهد یا هر کسب‌وکار نوپایی به یک مدیر اجرایی نیاز دارد. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپای موفق از ساختارهای گزارش‌دهی سلسله‌مراتبی رایج استفاده نکردند و ساختارهای ابتکاری خودشان را ایجاد کردند. فرهنگ سازمانی با عناوین شغلی ایجاد نمی‌شود.

۴) روی استخدام افراد توانمند تمرکز کنید و تکلیف آنهایی را که با تیم‌تان جور نمی‌شوند هر چه سریع‌تر روشن کنید.
مهارت و تجربه در استخدام افراد بسیار اهمیت دارند، اما یافتن افرادی که با ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی شما همخوانی داشته باشند نیز به همان اندازه مهم است. دوره‌های مربیگری و آموزشی باید در همان ابتدای امر برای افراد استخدام شده اجرا شوند. کارآفرینانی که وقت کافی برای انتخاب صحیح اعضای تیم‌شان و تعامل با آنها را ندارند، هرگز نخواهند توانست آن فرهنگ سازمانی را که مدنظرشان است ایجاد کنند.

۵) خلاقیت را علاوه‌بر محصول در فرآیندها نیز وارد کنید.
امروزه می‌توان فناوری را علاوه‌بر ارتقای محصول، برای تسهیل پشتیبانی از مشتری و فرآیند فروش نیز به‌کار گرفت. سرمایه‌گذاران به دنبال خلاقیت در تمام بخش‌های کسب‌وکار و تمام سطوح سازمان از بالا به پایین هستند. فرهنگ‌های سازمانی برنده در کنار دنبال کردن اهداف تجاری، در تمامی بخش‌های سازمان پذیرای خلاقیت هستند و از آن استقبال می‌کنند.

۶) استانداردهای خود را به الگوهای موفق حوزه کاری خودتان مرتبط کنید.
تیم‌ها به‌طور پیش‌فرض صرفا به درون سازمان خود می‌نگرند و تمایل دارند که عملکرد خود را با گذشته خودشان و دیگر گروه‌های درون‌سازمانی بسنجند. درحالی‌که مقایسه باید همواره با رقبا و انتظارات مشتریان صورت گیرد. آن دسته از کسب‌وکارهایی که خودشان را از بقیه متمایز می‌کنند، همواره الگوهای برتر حوزه کاری‌شان را مدنظر دارند.

۷) فرصت‌هایی را برای یادگیری مداوم اعضای تیم‌تان فراهم کنید.
یک فرهنگ سازمانی برنده توسط افرادی ساخته می‌شود که عاشق یادگیری هستند. آنها نیاز به فرصت‌هایی دارند که بتوانند کارهای جدیدی انجام دهند و نقش‌های تازه‌ای را امتحان کنند، ضمن اینکه باید امکان به‌روزرسانی‌های آموزشی در موقعیت‌های شغلی فعلی خود را نیز داشته باشند.

۸) از برگزاری رویدادهای داخلی حمایت کنید تا از این طریق هم‌افزایی تیمی ایجاد کنید.
رویدادهای داخلی باید علاوه‌بر الهام‌بخشی، هدفمند نیز باشند. این علاوه‌بر اینکه کمک می‌کند فرهنگ سازمانی مدنظرتان را ایجاد کنید، این فرصت را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد که جاهایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که این رویدادها بازتاب‌دهنده ارزش‌های سازمانی شما هستند، در آنها می‌توانید اعضای واقعی تیم‌تان را بشناسید و مشتریان و متخصصان برون‌سازمانی را نیز به جمع خود وارد کنید.

۹) کسب‌وکار نوپای خود را به جایی تبدیل کنید که دیگران دوست داشته باشند آنجا کار کنند.
از طریق رسانه‌های اجتماعی و خبری، کسب‌وکار خود را به دیگران بشناسانید تا اعضای تیم‌تان به اینکه برای شما کار می‌کنند افتخار کنند. برنده بودن در کسب‌وکار عمدتا در ایجاد تحرک و بزرگ‌نمایی رشد آن خلاصه می‌شود.

۱۰) از خود و شرکت‌تان میراثی به جای بگذارید.
یک میراث، هدف بزرگ‌تری از یک کسب‌وکار توسعه یافته یا سود مالی است. وقتی اعضای تیم وارثین آن میراث می‌شوند، مسائل و چالش‌های روزمره کمتر اهمیت می‌یابد و حفظ فرهنگ سازمانی و تمرکز روی اهداف سازمان به اولویت تبدیل می‌شود. این تمرکز، پتانسیل آن را دارد که رشد کسب‌وکار شما را دو یا سه برابر کند.
در پایان باید توجه داشت، یک فرهنگ سازمانی برنده یک‌شبه ایجاد نمی‌شود. ضمن اینکه زمانی که یک فرهنگ سازمانی ایجاد شد، به سختی می‌توان آن را تغییر داد. پس مهم است که هر چه زودتر دست به‌کار شوید، خیلی قبل‌تر از آنکه یک سرمایه‌گذار بخواهد از کسب‌وکارتان بازدید کند یا اولین مشتری، محصول‌تان را آزمایش کند.
در یک کلام می‌توان گفت، رشد و موفقیت کسب‌وکارتان وابسته به فرهنگ سازمانی شماست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا