فولاد کردستان در کوره لابی

فولاد کردستان در کوره لابی

دنیای معدن - روزنامه ایران در گزارشی، نوشت: مهدی باشوکی، مدیر پویش «فولاد بیجار چه شد؟»: وقتی 75 درصد معادن آهن کردستان در بیجار است، چرا باید با لابی های سیاسی و مدیریتی کارخانه را به شهر دیگری ببرند؟ آن هم در موقعیتی که کار، نیاز اورژانسی این شهر است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: رهبر معظم انقلاب فرمودند «بیجار دژ مستحکم کردستان است» اما با این شکل از مدیریت و هجوم بیکاری و مهاجرت بی رویه و رشد منفی جمعیت، از این دژ محکم دیوار خرابه ای هم نمانده است.

مهندس رضا شیخی، کارشناس عالی معادن و زمین شناسی: این یک ظلم آشکار در حق مردم بیجار است. صنعت فولاد به هر زیرساختی که نیاز داشته باشد، در بیجار هست. بیجار 75 درصد معادن آهن استان را در اختیار دارد، پرآب ترین شهر استان است، از نظر گاز، شاهراه خطوط لوله غرب و شمال غرب کشور است، برق مطمئن دارد و از نظر جاده ای، از موقعیت کاملاً ویژه ای در استان برخوردار است.

پویش «فولاد بیجار چه شد؟» توانست در 36 ساعت ابتدایی جمع آوری امضا – یعنی لحظه نوشتن این گزارش- 10 هزار نفر را با خود همراه کند. اعضای این پویش تلگرامی می گویند پیش از این بواسطه لابی استاندار وقت که توانست به مقام معاون اولی رئیس جمهوری پیشین نیز برسد، کارخانه چدن بیجار به شهرستان محل تولد ایشان، یعنی قروه منتقل شد. کارخانه ای که چندان تاب نیاورد و به دلیل غیرکارشناسی بودن آن خیلی زود ورشکسته و تعطیل شد. اما این بار همین اشتباه در مقیاسی بزرگتر درحال رخ دادن است؛ «زنجیره فولاد کردستان» که لابد برای حساسیت برانگیز نشدن موضوع، یعنی «انتقال کارخانه ذوب آهن به قروه» نام زنجیره بر آن گذاشته اند. زنجیره یعنی معدن از بیجار و کارخانه در قروه؛ دو شهر همسایه در استان کردستان که یکی با وجود همه ظرفیت ها و زیرساخت های طبیعی و صنعتی، محروم ترین شهر استان و دیگری از جمله برخوردارترین شهرهای کردستان است.

مهدی باشوکی، مدیر پویش «فولاد بیجار چه شد؟» در گفت و گو با «ایران» می گوید: «احساس مردم بیجار این است که مدیران استان بویژه اداره کل صنعت و معدن، بیجاری ها را دور زده اند. اگر این طور نیست، باید کارشناسان و نمایندگان ما را در جلسه ای فنی توجیه کنند. قصد ما لجبازی نیست؛ اگر نمایندگان متخصص بیجار، قبول کردند که تکمیل زنجیره فولاد در بیجار توجیه اقتصادی ندارد، ماهم قبول می کنیم و حرفی نداریم. ما نمی خواهیم سرنوشت فولاد هم به سرنوشت کارخانه چدن تعطیل شده قروه بینجامد که نه سودی برای قروه داشت نه سودی برای استان. وقتی 75 درصد معادن آهن کردستان در بیجار است، چرا باید با لابی های سیاسی و مدیریتی کارخانه را به شهر دیگری ببرند؟ آن هم در موقعیتی که کار، نیاز اورژانسی این شهر است. رهبر معظم نقلاب فرمودند «بیجار دژ مستحکم کردستان است» اما با این شکل از مدیریت و هجوم بیکاری و مهاجرت بی رویه و رشد منفی جمعیت، از این دژ محکم دیوار خرابه ای هم نمانده است.»

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا