کاهش ارزش اسنپ‌چت و دراپ‌باکس نشانگر چیست؟

پا روی ترمزِ رشد سریع استارتاپ‌ها

پا روی ترمزِ رشد سریع استارتاپ‌ها

عرضه شرکت‌های نوپا در بازار عمومی سهام با ارزش کمتر از حد انتظار، موجب شده است که این شرکتها مورد استقبال کمتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکتهای مدیریت دارایی واقع شوند.

به نظر می‌رسید که ارزش استارت‌آپ‌های حوزه فناوری برای سالها تنها در یک جهت در حال بالا رفتن بود؛ مستقیم به سمت بالا. اما حالا نشانه‌هایی در دست است که افزایش ارزش این شرکتهای نوپا بر اثر میزان تخمین ارزش بی‌ثبات، با مشکلاتی مواجه شده و از ارزش شرکت‌هایی که خیلی زیاد تخمین زده شده بودند،‌ کاسته شده است.

روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرده که در آن گفته است ارزش استارت‌آپ‌ها کاهش یافته و ممکن است این مسئله ترمزی باشد برای رشد سریع این شرکتها. نیویورک تایمز نوشته است که شرکت «اسنپ‌چت» که یک شرکت فعال در حوزه ارتباطات است، ناچار شده است که به سرمایه‌گذار خود، شرکت «فیدلیتی» 25 درصد تخفیف بدهد. از سوی دیگر، ارزش شرکت «دراپ‌باکس» که در زمینه خدمات ذخیره فایل‌های رایانه‌ای است، در سال جاری به وسیله شرکت مدیریت سرمایه «بلک راک» کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممکن است پای خود را در بازار برای خرید استارت‌آپ‌ها روی ترمز بگذارند. سرمایه‌گذاران به امید این که فیس‌بوک یا گوگل آینده را می‌خرند، میلیاردها دلار برای خرید شرکت‌های خصوصی تازه خرج کرده‌اند.

البته بازار سهام عمومی نیز در مورد شرکتهای عرصه فناوریهای نوین برخورد سردی دارند؛ به گزارش صدای اقتصاد، برای مثال، وقتی که شرکت «اسکوار» که یک شرکت فعال در عرصه پرداخت تلفن همراه است، وارد بازار بورس شد، ارزشش کمتر از آنی تخمین زده شد که سرمایه‌گذارش وقتی که این شرکت خصوصی بود،‌ آن را واگذار کرده بود.

در چند سال گذشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری   پولهای زیادی خرج خرید استارت‌آپ‌های خصوصی کرده بودند؛ به این امید که وقتی این شرکتها وارد بازار سهام می‌شوند، توسط سرمایه‌گذاران عمومی مورد استقبال واقع شوند. اما حالا که به تدریج مشخص می‌شود ارزش این شرکتها کمتر از انتظار تعیین می‌شود،‌ استقبال سرمایه‌گذاران خارج از بازار بورس نیز از آنها کمتر شده است. کل این روند،‌ می‌توان میزان استقبالی را که از استارت‌آپ‌ها صورت می‌گرفته، کاهش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا