عملکرد هفتگی بازارهای جهانی منتشر شد؛

نگاهی به بازارهای جهانی فولاد

نگاهی به بازارهای جهانی فولاد

آخرین وضعیت بازارهای جهانی سنگ آهن، قراضه، بیلت، مقاطع و ورق منتشر شد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از ۷۷ دلار به ۷۲.۴ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. هفته گذشته در یک روز بیلت در چین تا ۱۵ دلار افت داشت و میلگرد هم نزولی شد و بازار این ماده اولیه را نزولی کرد. برآورد شده تا پایان آگوست میانگین قیمت تا ۷۲ دلار هر تن سی اف آر خواهد بود و در سپتامبر به ۷۰ تا ۷۱ دلار هر تن سی اف آر خواهد رسید.

در کل تقاضا خوب است و نمی توان گفت روند نزولی شدیدی ادامه خواهد داشت. برخی این روند نزولی را موقتی می بینند چون تولید فولاد چین برای مدتی بالا خواهد بود. موجودی سنگ آهن ۴۵ بندر اصلی چین از جمعه گذشته حدود یک میلیون تن کاهش داشته به ۱۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد کاهش داشته و از ۵۵ دلار به ۵۲ دلار هر تن فوب رسیده است. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۴۸ دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

در بازار واردات ترکیه هفته گذشته قیمت قراضه بهبود یافت و آخر هفته نسبتا ثبات داشت. در این بازار تقاضا خوب است و عرضه کمتر شده است. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ وارداتی از حدود ۳۴۰ دلار به  ۳۵۴ دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه آ۳ سی آی اس نیز ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار هر تن سی اف آر بود که اخیرا تا ۱۱ دلار رشد داشته است. قیمت میلگرد در ترکیه رو به بالاست از این رو خرید بیشتر قراضه دور از انتظار نیست.

در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده ۳۱۶ دلار هر لانگ تن ثبت شد در حالی که هفته قبل ۲۹۶ دلار بود.در خاور دور نیز قراضه کانتینری وارداتی ۲۰-۸۰  تا ۱۰ دلار بالا رفت و ۲۹۰ دلار هر تن سی اف آر تایوان بود.

در هند قراضه وارداتی از ۳۱۴ دلار به  ۳۲۱ دلار هر تن سی اف آر رسید.

در بازار داخلی ژاپن قراضه سنگین کلاس ۲ حدود ۱۸ دلار رشد داشت و  ۲۵۱ تا ۲۷۵ دلار شد. قراضه صادراتی ژاپن نیز در آخرین مزایده ماهانه تا ۳۳ دلار بالا رفت و ۲۸۸ دلار هر تن فاس ( تحویل کنار کشتی) ثبت شد.

بیلت

هفته گذشته بازار بیلت صادراتی سی آی اس همچنان رونق داشت و با ۱۰ دلار بهبود به ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا بیلت روسیه ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی اف آر بود. 

در ترکیه بیلت وارداتی هفته گذشته را در ۵۲۰  تا ۵۲۵ دلار هر تن سی اف آر به پایان برد که ۱۰ دلار رشد داشت. البته خریدارها به دنبال قیمت های پایین تر بودند. در بازار داخلی ترکیه بیلت از ۵۱۰ تا ۵۲۵ دلار اوایل هفته به ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن درب کارخانه رسید. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی ترکیه هم ۵۳۰ دلار هر تن فوب بود.

در بازار داخلی چین بیلت اواسط هفته افت ۱۵ دلاری در یک روز داشت و پایان هفته کمی خود را بالا کشید نهایتا ۵۶۵ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بیلت صادراتی چین نیز ۵۳۰ دلار هر تن فوب ثبت شد. در خاور دور بیلت چین تا ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر نیز قیمت داده می شد.

مقاطع

هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۵۵۵ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد که آخر هفته ۴ دلار رشد داشت. در بازار صادرات قیمت میلگرد ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب است در حالی که پیش از این ۵۲۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن فوب بود.

در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۵۸۹ دلار هر تن درب کارخانه ثبات داشت و در اروپا نیز قیمت ۴۹۰ یورو هر تن درب کارخانه و بدون تغییر بود.

اغلب فولادسازان چینی قیمت پیشنهادی صادراتی میلگرد را ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر  تن فوب پیشنهاد می دادند که تا ۱۵ دلار رشد داشت. ولی در بازار داخلی افت قیمت ها در بازار بورس و نقدی مشهود بود.

ورق

هفته گذشته در بازار چین قیمت ورق گرم صادراتی ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که اوایل هفته تا ۵۸۰ دلار بود. در بازار داخلی هم قیمت تا ۶ دلار افت داشت. در جنوب شرق آسیا ورق گرم چین  در ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن سی اف آر معامله شد.

در بازار داخلی اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۵۳۰ یورو هر تن درب کارخانه بدون ۱۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود. در بازار امریکا نیز قیمت ورق گرم ۴ دلار رشد داشته ۶۷۹ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

در ترکیه ورق گرم سی آی اس تا ۱۵ دلار گران تر شده به ۵۸۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی ترکیه ورق گرم ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب کارخانه بود و بازار منتظر رسیدن قیمت به ۵۹۰ دلار نیز می باشد چون بازار قراضه صعودی است و تقاضا مطلوب است.

دو هفته اخیر قیمت ورق گرم وارداتی در امارات ۵۵ تا ۶۵ دلار هر تن بالا رفت از این رو خرید از بازار داخلی بهتر شد قیمت درب انبار ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن بود که حمل فوری است و از قیمت وارداتی حداقل ۱۰ دلار ارزان تر است.

منبع:ایفنا

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا