مدیرعامل سابق بانک اقتصادنوین:

تاثیر منفی دارایی های منجمد و غیرمولد در ترازنامه بانک ها

تاثیر منفی دارایی های منجمد و غیرمولد در ترازنامه بانک ها

راهکارهای برون رفت و خروج از این چالش در دو مقوله خلاصه می شود. حتما لازم است موضوع ثبات مالی و هماهنگی در بین بازارها سازماندهی شود و شکل بگیرد، چون تنها با فعالیت یک بخش و به ویژه بانک ها نمی‌توان این مسائل را حل کرد.

 


 

صاحب‌نظر پولی و بانکی تقویت بازار بین بانکی و حمایت بانک مرکزی از این بازار را راهکار مهمی برای خروج بانک‌ها از رقابت برای پرداخت سود سپرده‌ها دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از ایبنا،  حسن معتمدی ، مدیرعامل سابق بانک اقتصادنوین، با بیان اینکه امروز نرخ های سود به عنوان بزرگترین چالش اقتصاد کلان شناخته می ‌شود، گفت: علاوه بر این، نرخ های مورد انتظار سود یا بازدهی در بازار سرمایه و نرخ های مورد انتظار در سایر بازارها با توجه به سطح بالای نرخ های سود به نسبت تورم ، چالش بزرگی را برای اقتصاد ایجاد کرده است.

صاحبنظر پولی و بانکی اظهار داشت : برای خروج از این چالش باید به مسائل و مشکلات به وجود آورنده چسبندگی نرخ های سود توجه شود.مهم ترین مسئله مربوط به بانک ها است و با توجه به بانک محور بودن اقتصاد، نظام بانکی نقش بسیار مهمی در تعیین نرخ سود دارد.

مدیرعامل سابق بانکی افزود: از سوی دیگر با توجه به تنگنای نقدینگی، انجماد دارایی ها و دارایی های غیرمولد در ترازنامه بانک ها باعث رقابت بانک ها در نرخ سود و همچنین رقابت با سایر بازارهای غیررسمی به ویژه موسسات اعتباری غیرمجاز شده است.

وی تاکید کرد: راهکارهای برون رفت و خروج از این چالش در دو مقوله خلاصه می شود. حتما لازم است موضوع ثبات مالی و هماهنگی در بین بازارها سازماندهی شود و شکل بگیرد، چون تنها با فعالیت یک بخش و به ویژه بانک ها نمی‌توان این مسائل را حل کرد.

صاحبنظر پولی و بانکی خاطرنشان کرد : در شرایطی که بانک‌ها با تنگناهای مالی مواجه هستند، راهکارهای برون رفت از این تنگناهای اعتباری برای بانک ها نیز اندیشیده شود.

مدیرعامل سابق بانک اقتصادنوین تصریح کرد: تا زمانی که بانک ها مشکل نقدینگی و تامین سپرده های مردم را دارند مجبورند همچنان نرخ های بالا را به بازار ارائه کنند و این شرایط به عنوان نرخ های پایه، به بازارهای بدهی و سرمایه نیز اشاعه پیدا می کند.

معتمدی افزود: شروع کار ساماندهی نرخ سود باید از بازار بین بانکی باشد و بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده این بازار و نهادی که در کوتاه مدت کمبودها را جبران می کند ، باید حضور فعالی در این بازار داشته باشد ، توجه به حاکمیت شرکتی و تشکیل جلسات مدیریت بانک ها در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط می تواند کمک کند تا بانک ها تصمیم های مهمی بگیرند و به مرور عملیاتی کنند. این تصمیمات می تواند در سایر بازارها نیز تاثیرگذار باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا