حداقل 153 نفر کشته و 200 نفر زخمی شدند

پاریس به خون کشیده شد

پاریس به خون کشیده شد

حملات گسترده تروریستی هماهنگ شده به هفت منطقه مختلف در پاریس نه تنها فرانسه که دنیا را شوکه کرد. در این حملات که شب گذشته به وقت ایران رخ داد، حداقل 153 نفر کشته و 200 نفر زخمی شدند. هم اکنون برای اولین بار پس از جنگ جهانی وضعیت فوق العاده در پاریس اعلام شده است. داعش مسئولیت این حملات را پذیرفته است.

رسانه‌های فرانسه، بامداد شنبه از وقوع دو انفجار در نزدیکی «ورزشگاه استاد دو فرانس» خبر داده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ده‌ها نفر در حملاتی است که به طور همزمان در چندین نقطه از پاریس به وقوع پیوسته‌اند. 

اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد. 

پس از آن گزارش شد دست‌کم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیشتر گزارش شده بود که به دنبال تهدید تروریستی تیم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازیکنان تیم ملی این کشور تخلیه شده بود. 

سومین گزارش‌ از بحران پاریس مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی منتشر شد. گزارش‌ها حاکی است این دو مرد مسلح دست‌کم 20 گلوله به سمت جمعیت شلیک کردند و نزدیک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند.  این گروگان‌گیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شده است.

پلیس فرانسه، ساعت‌ها بعد، اعلام کرد که حملات تروریستی دست‌کم در هفت نقطه پاریس به وقوع پیوسته است. 

شمار تلفات، لحظه به لحظه تغییر کرد. اولین گزارش‌ها از کشته شدن دست‌کم 18 نفر در جریان این اتفاقات حکایت داشت، اما این رقم، تقریباً هر لحظه تغییر کرد. 

گزارش زیر، تحولاتی است که لحظه به لحظه از وقایع بامداد شنبه پاریس در رسانه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده است. 

07:21: مقام‌های امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند دست‌کم 200 نفر در حملات مسلحانه و انفجار بمب در پاریس زخمی شده‌اند. حال 80 نفر وخیم گزارش شده است.  

06:50: پلیس فرانسه می‌گوید اعتقاد بر این است که تمام حمله‌کنندگان کشته شده‌اند، اگرچه عملیات جستجو برای یافتن همدستان تروریست‌هایی که ممکن است متواری باشند، هنوز در جریان است. 

06:48: تا کنون هیچ گروهی مسئولیت حملات انجام شده در هفت نقطه پاریس که در جریان آن دست‌کم 153 نفر کشته شده‌اند را به عهده نگرفته است. 

06:40: شبکه خبری سی‌ان‌ان، شمار تلفات را دست‌کم 153 نفر اعلام کرد. 

06:33: «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای، حوادث بامداد شنبه پاریس را «وحشتناک و وحشیانه» خواند و گفت: «این حملات، فراتر از حمله به ملت یا مردم فرانسه بوده‌اند و تهاجم به ارزش‌های انسانی مشترک ما هستند.»

06:31: خبرگزاری فرانسه، نقشه مربوط به هفت نقطه در پاریس که در آنها حملات تروریستی انجام شده را منتشر کرد. بنا به گفته مقامات فرانسه، غیر از انفجار و بمب‌گذاری در نزدیکی ورزشگاه و تیراندازی و گروگان‌گیری در مرکز هنری «باتاکلان»، تیراندازی‌هایی در چند نقطه دیگر پاریس انجام شده است.

06:20: پلیس آمریکا در برخی از شهرهای آمریکا تدابیر امنیتی اتخاذ کرده است. نیویورک، شیکاگو و بوستون، از جمله شهرهای هستند که این تدابیر در آنها اتخاذ خواهد شد. 

06:08: «اسپوتنیک» از قول پلیس فرانسه به جزئیات بیشتری از کشته شدن حمله‌کنندگان به سالن کنسرت «باتاکلان» اشاره کرد. به گفته پلیس، گروگان‌گیرها در این سالن کنسرت چهار نفر بوده‌اند که سه نفر از آنها همزمان با نزدیک شدن نیروهای امنیتی فرانسه، خود را با کمربندهای انفجاری منفجر کرده‌اند.  

05:51: خبرگزاری فرانسه، گزارش‌های پیشین مبنی بر کشته شدن چهار افسر پلیس در جریان آزادسازی مرکز هنری «باتاکلان» را رد کرد و گفت که منظور از چهار نفر کشته شده، نفرات گروگان‌گیر بوده است. 

05:48: «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا، حملات پاریس را محکوم کرد و آن را «تهاجم به بشریت و انسان‌های آزادی‌دوست» خواند.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد کشورش از فرانسه حمایت خواهد کرد. 

05:41: چراغ‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، برای اعلام همبستگی با فرانسه به رنگ پرچم این کشور در آمد.

05:29:روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داده چهار نفر از مقامات فرانسه - که احتمالاً پلیس هستند - در عملیات آزادسازی گروگان‌ها از مرکز هنری «باتاکلان» کشته‌ شده‌اند. 

گزارش‌های اولیه می‌گویند چهار افسر پلیس کشته شده‌اند، اما این اخبار هنوز تأیید نشده است. (برای مشاهده اخبار تکمیلی، خبر ساعت 5:51 را هم ببینید).

05:10: خبرگزاری فرانسه از قول دادستان این کشور گزارش داد پنج نفر از افراد مهاجم در مناطق مختلف تحت حمله «احتمالاً» کشته شده‌اند. 

پیشتر شبکه خبری العربیه گزارش داده بود که دو نفر از مهاجمان در مرکز هنری «باتاکلان» کشته شده‌اند.

گزارش‌های پیشین همچنین حاکی است که دست‌کم یکی از حملات انجام شده در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، حمله انتحاری بوده است. گزارش‌ها درباره تعداد نفرات مهاجم و اینکه چه تعداد از آنها ممکن است متواری باشند، هنوز متناقض است. 

05:08: مردم با حضور در خیابان‌های پاریس پلاکاردهایی به دست دارند که روی آنها نوشته شده است: «نترسیده‌ایم.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا