میانگین بازده بازار سهام به ۵.۶ درصد رسید

میانگین بازده بازار سهام به ۵.۶ درصد رسید

هفته قبل از شتاب رشد بازار سهام کاسته شد و حتی میانگین بازده بازار فرابورس روند نزولی را سپری کرد، با این حال میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس همچنان مثبت است اما حجم و ارزش معاملات بازار سهام نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

با وجود نزول قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای امسال تاکنون به ۵.۶ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از همشهری،، هفته قبل از شتاب رشد بازار سهام کاسته شد وحتی میانگین بازده بازار فرابورس روند نزولی را سپری کرد، با این حال میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس همچنان مثبت است اما حجم و ارزش معاملات بازار سهام نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین بازده بورس و فرابورس به 5.6درصد رسیده است این به‌معنای این است که شاخص بورس و فرابورس در این مدت هر دو به یک میزان رشد کرده، درحالی‌که مقدار رشد قیمت دلار در این مدت 1.7درصد بوده است اما قیمت هر یورو با 11درصد رشد به 4570تومان رسیده است، این یعنی اینکه قیمت هر یورو از اول سال تاکنون 450تومان افزایش یافته است.

در این مدت همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی با 1.2درصد رشد از یک میلیون و 171 هزار تومان در ابتدای سال به یک میلیون و 185هزار تومان رسیده است. در این مدت همچنین قیمت مسکن در شهر تهران به‌طور میانگین 5.8درصد رشد کرده است.

افزایش میانگین قیمت واحد مسکونی در پایتخت به ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان در هر مترمربع است که به‌رغم کاهش حدودا ۶ درصدی خرید و فروش مسکن در تهران، ۵.۸ درصد در هر مترمربع هم نسبت به خرداد امسال و هم نسبت به تیر‌ماه سال قبل افزایش داشته است.

بیشترین قیمت مسکن در تهران را همچنان منطقه یک پایتخت با مترمربعی ۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در اختیار دارد؛ اما کمترین قیمت مسکن در تهران مربوط به منطقه ۱۸ با ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در هر مترمربع است. براساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تیرماه امسال در پایتخت ۱۳ هزار و ۸۴۳ فقره اجاره نامه ثبت شد که نسبت به خرداد‌ماه سال‌جاری ۳.۲ درصد و نسبت به تیرماه سال قبل ۹.۴ درصد کاهش داشته است.

با این حال مبلغ اجاره بها در تهران افزایش داشته و نرخ اجاره و رهن در پایتخت در هر مترمربع به ۲۷ هزار و ۶۴۷ تومان در هر مترمربع رسید که نسبت به‌ماه گذشته ۶.۱ درصد و نسبت به تیرماه سال قبل ۱۹.۱ درصد رشد داشته است.این اطلاعات نشان می‌دهد که بخشی از منابع مردم تحت‌تأثیر رکود در سایر بازار‌ها مبلغ اجاره‌ها در حال افزایش است. این اطلاعات نشان می‌دهد راهبرد‌های سرمایه‌گذاری در سال‌جاری در حال تغییر است اما هنوز مشخص نیست تا پایان سال این بازار‌ها دستخوش چه تغییرات دیگری خواهند شد. سال قبل بازده سرمایه‌گذاری در بازارسکه طلا به 18.1درصد رسید و این بازار از نظر میزان رشد در صدر همه بازار‌ها در سال 95قرار گرفت.

پس از بازار سکه، بازار مسکن با 8.8درصد بازده در رتبه دوم قرار گرفت. قیمت هر متر مسکن در سال 95در شهر تهران و به‌طور میانگین 350هزار تومان رشد کرد و از 3میلیون و960هزار تومان در ابتدای سال به 4میلیون و 310هزار تومان در پایان سال رسید. بعد از این دو بازار، بازار ارز یعنی دلار آمریکا با 8.6درصد افزایش در رتبه سوم بازار‌ها در سال 95قرار گرفت. هر یورو نیز در سال قبل معادل 7درصد رشد کرد.

اما سهامدارانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند به‌طور میانگین زیان کردند البته این زیان شامل سهامداران همه صنایع نبود چرا که سهامداران تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک سود کردند اما اغلب صنایع بزرگ تحت‌تأثیر رکود اقتصادی با چالش کاهش سود مواجه شدند و سهامدارانشان را متضرر کردند اما چون کلیت بازار تحت‌تأثیر شرکت‌های بزرگ است شاخص کل بورس تهران در مجموع در طول یک سال 4درصد زیان برای سرمایه‌گذاران ثبت کرد.

·              پربازده‌ترین سهام

اطلاعات آماری نشان می‌دهد در هفته قبل سهامداران گروه حمل‌ونقل و ارتباطات بیشتر از همه سود کردند و در طول یک هفته 11درصد بازده در حساب‌های خودثبت کردند. پس از این صنعت، گروه زراعت و خدمات وابسته با 7.2درصد و گروه محصولات چوبی با 3درصد رشد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

هفته قبل همچنین گروه استخراج سایر معادن با 3.4درصد نزول قیمت مواجه شد، سهامداران گروه کاشی و سرامیک و چاپ و نشر هم از دیگر زیان دیده‌های هفته قبل بودند وبه‌ترتیب با 3.3و 2.7درصد افت کردند. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد در یک‌ماه گذشته سهامداران صنعت استخراج زغال‌سنگ با 24درصد رشد قیمت سهامشان مواجه شده‌اند.

این بیشترین میزان رشد قیمت در طول یک‌ماه است. در این مدت همچنین سهامداران گروه فلزات اساسی به‌طور میانگین 20درصد به دارایی هایشان اضافه شده است.اما در همین مدت سهامداران محصولات کاغذی با 13درصد زیان مواجه شده‌اند.

·              اثر سخاب ‌روی بورس

با وجود بازده 5.6درصدی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از 10روز پیش تاکنون در حال کاهش است، در این دوره حجم مبادلات بورس هم به‌عنوان مهم‌ترین نماگر بازار با روند نزولی همراه بوده است و ارزش روزانه مبادلات به زحمت به 250میلیارد تومان می‌رسد.

به اعتقاد تحلیلگران رشد بازده اسناد خزانه اسلامی بانکی معروف به سخاب از دلایل کاهش بنیه بورس بوده است چرا که نقدینگی در حال خروج از بازار سهام و ورود به بازار اسناد خزانه بانکی است. با این شرایط به‌نظر می‌رسد اجاره واحد‌های مسکونی و همینطور بازار غیربورسی اسناد خزانه اسلامی روزبه‌روز رونق بیشتری بگیرد. هم‌اکنون نرخ سود اسناد خزانه‌ای که در بازار سرمایه دادوستد می‌شود در محدوده 21درصد است.

سال قبل وقتی دولت با اعتراض سهامداران مواجه شد معاملات اسناد خزانه اسلامی را به خارج از سامانه معاملات بازار سرمایه منتقل کرد. فعالان بازار سرمایه عمده‌ترین دلیل زیان بورس را در سال قبل نرخ سود بالای اسناد خزانه اسلامی ارزیابی می‌کردند و این رویه در سال‌جاری هم ادامه یافته است به‌طوری که هم‌اکنون نرخ سود اسناد خزانه بانکی به مرز 32درصد رسیده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا