پیش بینی اوپک از افت عرضه نفت در سال ٢٠١٦

پیش بینی اوپک از افت عرضه نفت در سال ٢٠١٦

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر کاهش یافته ولی پیش بینی کرد که عرضه تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در سال ٢٠١٦ برای نخستین بار از سال ٢٠٠٧ کاهش یابد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود پیش بینی افت تولید تولیدکنندگان غیر عضو اوپک برای سال ٢٠١٦ در پی کاهش سرمایه گذاریها در این صنعت به علت افت شدید قیمت نفت از سال ٢٠١٤ تاکنون را کرد.
اعضای اوپک در ماه اکتبر روزانه ٣١ میلیون و ٣٨٠ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ٢٥٤ هزار بشکه از تولید ماه سپتامبر کمتر بود. این نخستین افت تولید اعضای اوپک از ماه مارس است.
همچنین براساس داده های ارائه شده در گزارش اوپک، پیش بینی می شود که راهبرد اعضای سازمان موفق بوده و تولیدکنندگان غیرمتعارف مجبور به کاهش تولید خود خواهند شد. اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر سال ٢٠١٤ تصمیم به بالا نگه داشتن سطح تولید گرفتند تا با حفظ سهم بازار، تولیدکنندگان رقیب را از بازار خارج کنند.
این روزها هر بشکه نفت خام در حدود ٤٥ دلار در بازارهای جهانی معامله می شود. این قیمت ٥٠ درصد کمتر از قیمت این کالا در ماه ژوئن سال ٢٠١٤ است.
گزارش اوپک اضافه کرد: کاهش اخیر قیمت نفت سبب شده تا تقاضا افزایش پیدا کند و شرائط بازار برای تولیدکنندگان پرهزینه پرچالش شود.
اوپک در این گزارش پیش بینی کرد که تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان غیر عضو اوپک روزانه حدود ١٣٠ هزار بشکه کاهش خواهد یافت. امسال تولید نفت این تولیدکنندگان ٧٢٠ هزار بشکه در روز به نسبت سال پیش افزایش داشت.
شرکتهای نفت بسیاری از طرحهای خود را در میدانهای پرهزینه کنار گذاشته اند. در آمریکا که بیشترین نفت غیر متعارف را تولید می کند نیز شرائط به همین طریق است و تولیدکنندگان نفت شیل تمایل چندانی به ادامه فعالیتهای خود به دلیل غیر اقتصادی بودن تولید این نوع نفت از خود نشان نمی دهند.
تولید نفت اوپک در ماه اکتبر در پی افت تولید عربستان و کویت کاهش داشت.
این گزارش نشان داد بازار در سال ٢٠١٦ تنها با ٥٦٠ هزار بشکه مازاد عرضه مواجه خواهد بود که از پیش بینی ماه گذشته سازمان (٧٥٠ هزار بشکه) کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.
با این حال برای ماه های باقی مانده امسال مازاد عرضه یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه ای پیش بینی شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا