9068 میلیارد تومان اضافه شد؛

ارزش روز سهام اختصاصی هلدینگ خلیج فارس در پرتفوی سهام عدالت

ارزش روز سهام اختصاصی هلدینگ خلیج فارس در پرتفوی سهام عدالت

طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون تا کنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکتهای سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.

 

تعداد ۲۰ میلیارد سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس معادل 40 درصد سهام آن به ارزش 9802 میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار است که ارزش روز آن تا اردیبهشت امسال 9068 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا)، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون تا کنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکتهای سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.

همچنین بر اساس طرح توزیع سهام عدالت یک میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده است تا در مدت 10 سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.

از این رو در پایان مدت 10 ساله پرداخت و تسویه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالی 95 شرکتهای سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بر این اساس تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی 49 شرکت انجام شده که از این تعداد 46 شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکتهای به مجمع رفته نیز 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16 شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.

همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30 شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345 میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود.

بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکتها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

از این رو خلاصه وضعیت این شرکت به عنوان یکی از شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) در سال ۱۳۷۰ تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان تهران بوده و این شرکت در تاریخ 27 فروردین 92 از طریق بورس و اوراق بهادار به عموم عرضه شده است.

موضوع فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر(اعم از ایرانی یا خارجی) که در زمینه‌های تهیه و تولید انواع محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آنها که از فرآوری نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی، هیدروکربن‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی بدست می آیند و ... است.

همچنین سرمایه این شرکت 5000 میلیارد تومان منقسم به ۵۰ میلیارد سهم ١٠٠ تومانی است و تعداد ۲۰ میلیارد سهم معادل 40 درصد سهام آن در تاریخ 6 مرداد 88 به ارزش 9802 میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا اردیبهشت ماه ١٣٩٦ مبلغ 9068 میلیارد تومان است.

بر این اساس در سال‌هایی که بخشی از سهام این شرکت به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ 1560 میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است.

از سوی دیگر پیش بینی سود (EPS) شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای عملکرد سال مالی ١٣٩۶ مبلغ ۸۴ تومان به ازای هر سهم برآورد می‌شود که بر اساس پیش‌بینی سازمان خصوصی‌سازی مجمع به تقسیم سود حداقل ۴۳ تومان حدود 51 درصد سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام رای دهد که در این صورت و با فرض تقسیم 51 درصد ‏سود پیش بینی شده، در مجموع مبلغ ۸۷۰ میلیارد تومان از این شرکت دریافت و بین مشمولان سهام عدالت توزیع می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا