تجربه مادرانه خبرنگار دیلی تلگراف از سرمایه گذاری در بورس:

مادرانی شجاع و اقتصادی باشید

مادرانی شجاع و اقتصادی باشید

کارا گمل، خبرنگار اقتصادی روزنامه دیلی تلگراف از فواید سرمایه گذاری برای کودکان در بازارهای سهام نوشته است. و به مادران اطمینان داده که فرزندان شان پس از گذراندن سن نوجوانی و ورود به مرز جوانی از آنها بابت هوش سرمایه گذاری شان تشکر می کنند.

 

 

 وقتی چهار سال گذشته به جرگه مادران پیوستم و دختر بچه کوچکی به جمع دو نفره ما اضافه شد، با فاز جدیدی در زندگی رو به رو شدم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، کارا گمل، خبرنگار اقتصادی روزنامه دیلی تلگراف از فواید سرمایه گذاری برای کودکان در بازارهای سهام نوشته است.

در این مقاله آمده است: وقتی مادر شدم، متوجه یک تغییر بسیار بزرگ در زندگی اجتماعی خود شدم، تغییری که ناشی از بیخوابی های شبانه و عدم استراحت کافی به وجود آمده بود.

اما هیچ وقت فکر نمی کردم که تولد آدری، دختر کوچکم، بهانه ای شود تا در بازار سهام سرمایه گذاری کنم .

برای یک خبرنگار اقتصادی با سابقه بیش از 10 سال، با این که محل کارم دارای صندوق بازنشستگی بود اما هیچ گاه فکر سرمایه گذاری و آینده نگری نیز به ذهنم خطور نکرده بود چه برسد به سرمایه گذاری در بازارهای سهام. اما وقتی در نقش مادری فرو رفتم، نگاهم به آینده و پیش بینی روزهای آتی فرزندم تغییر کرد.

مقدار نقدینگی که برای آدری کنار گذاشته بودیم باید تا 18 سالگی بدون دست خوردگی در بانک ذخیره می شد. با توجه به نرخ بهره که سالانه تغییر می کند و نرخ تورم و تأثیر آن بر نقدینگی که همیشه موضوع خبرهای خودم بود، نقدینگی آدری در بانک ها روز به روز مانند برف آب می شد و مقدار پول دخترکم پس از 18 سال، دیگر ارزش خاصی نداشت.

پس از روزهای متعدد من و همسرم به یک نتیجه مشترک رسیدیم: سرمایه گذاری در حساب Junior Isa

حساب Junior Isa یک حساب اندوخته سپرده بانکی متعلق به کودکان زیر 18 سال است که تا سقف4 هزار و 128  پوند به آن هیچ مالیاتی تعلق نمی گیرد. اگر دارنده این حساب تمایل داشته باشند که پس از 18 سال نیز این حساب را فعال نگه دارد پس از آن به سپرده مالیات تعلق خواهد گرفت.

به عنوان والدین یک دختر کوچک، تصمیم گرفتیم که ماهیانه مبلغی را به این حساب اضافه کنیم . طبق تحقیقات من، سپرده های این گونه حساب ها به دو صندوق سرمایه گذاری تعلق می گرفت. موضوع فعالیت یکی از این صندوق ها، سرمایه گذاری طولانی مدت در شرکت های بین المللی و بزرگ بریتانیایی بود.

در سال های اول بسیار خوشحال بودیم که توانستیم با این ترفند، سرمایه فرزند خودمان را افزایش دهیم. تصمیم بزرگی برای گام اول بود.

اما همیشه با خودم این حقیقت را زمزمه می کردم که اگر در بازار سهام وارد شده بودم و سرمایه آدری را برای طولانی مدت در این بازار وارد می کردم به مشکل تورم بر خورد نمی کردم.

با حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیدم که سرمایه گذاری در سهام  در بازه زمانی 5 ساله، نسبت به ذخیره بانکی 75 درصد سودآور تر است. در 10 سال، این سودآوری به 90 درصد و در 18 سال به 99 درصد می رسد.

حالا، مطمئن شدم که با عملی کردن تصمیم ورود به بازارهای سهام، اگر آدری به سن 18 سال برسد از این تصمیم ما، قدردانی می کند.

اما در حقیقت، وقتی تحقیقات به سرانجام رسیده و نوبت به عمل می رسد، مخصوصا در ارتباط با مقوله سرمایه گذاری برای فرزندانمان، بیشتر مادران ترجیح می دهند که ذخیره بانکی را انتخاب کنند تا وارد بازارهای سهام بشوند.

به همین دلیل بود که گروهی از مادران را تشکیل دادیم و جمعا 8 خانواده با 11 کودک در سنین مختلف گردهم آمدیم . گروهی که هیچ کدام از اعضای آن قصد باز کردن حساب Jisa برای پس انداز کودکان خود را نداشتیم.

اما این قضیه موجب شد یک سوال در ذهنم ایجاد شود: چرا مادران ریسک گریز هستند؟

از وقتی مادر شدم و پس از تشکیل این گروه مادران، با تبادل تجربیات با یکدیگر در تمامی زمینه ها و در تمامی مسائل و مشکلات حمایت کردیم. آما آیا می توانیم آنها را متقاعد کنم که پس انداز در نظر گرفته برای فرزندان خود را در بازارهای سهام وارد کنند؟ به نظر با مسیر بسیار پیچیده و ناهمواری رو به رو هستم.

راچل، یکی از دوستان صمیمی ام که در این گروه مادران نیز عضو است برای فرزندان دو و چهارساله خود اقدام به سرمایه گذاری کرده است. اما از ورود به بازارهای سهام ترس دارد.

راچل معتقد است تنها دلیلش برای اینکه تمایل دارد حساب بانکی را انتخاب کند این است که اطمینان دارد محل امنی را برای پس انداز کودک خود برگزیده است.

انجی، یکی دیگر از مادران این گروه، که مشاور آی تی در یکی از شرکت های بزرگ است. از ورود پس انداز پسر 4 ساله خود به بازارهای سهام واهمه دارد.

وی معتقد است، وقتی حرف پس انداز پول های جانی کوچولو به پیش می آید می دانم که وارد کردن پس انداز او به حساب های بانکی هیچ عایدی خاصی ندارد اما نمی دانم چرا نمی توانم برای ورود به بازارهای سهام خود را متقاعد کنم.

این در حالی است که، انجی اخیرا با کارمندان خود صندوق سرمایه گذاری را خریداری کرده است که تماما بر پایه سهام بوده و حتی طعم ورود به بازارهای سهام را نیز چشیده است. اما برای پس انداز پسر کوچک خود در این بازار مردد است.

وقتی پای صحبت های راچل و انجی نشستم، متوجه شدم که این دو مادر تحصیل کرده تنها به دلیل ادامه رسم پس انداز فرزندان در بانک ها، که از مادران و مادربزرگان آنها به ارث رسیده، حضور در بانک ها را انتخاب کردند .

راچل می گوید: از وقتی در یورکشایر زندگی می کردم به یاد دارم که مادرم هدیه هایی که از مادربزرگ و پدربزرگم دریافت می کردم را در بانک برایم پس انداز می کرد. به همین دلیل احساس می کنم که من هم وظیفه دارم این روند را برای فرزند خودم ادامه دهم.

وقتی برای راچل، از تفاوت نرخ تورم در سالهای کودکی اش، با نرخ تورم کنونی صحبت کردم توانستم کمی او را متقاعد کنم که پس انداز در بانک ها علیرغم دریافت مالیات، ایده خوبی نیست و نمی تواند شاهد رشد دارایی فرزند خود در طولانی مدت باشد.

قورباغه ها را به سرعت قورت دهید؛ پس اندازها را وارد بازارهای سهام کنید

بسیاری از خانواده ها فکر می کنند که برای ورود پس انداز کودکان خود در بازارهای سهام، باید تمکن مالی وسیعی داشته باشند اما این نظریه درست نیست. این رسم که از مادران ما به ارث رسیده که هر ماه، مقداری از هزینه خانوار را برای کودکان خود در بانک ها کنار می گذاریم، تفکری قدیمی و پوسیده شده است.

رسم و رسوم کهنه را کنار بگذارید در قرن 21 زندگی کنید. هم اکنون بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری هستند که به شما این امکان را می دهند که با 25 پوند نقدینگی وارد بازارهای سهام شوید.

مشاور موسسه استیسی اولیوان در این خصوص نظریه خوبی را پیشنهاد می دهد مبنی بر این که، اگر شما به روند سرمایه گذاری در بازار سهام عادت کنید می توانید ماهانه با پس انداز کمی، تجربه حضور در بازارهای سهام را بچشید. بدین ترتیب، غول ورود به بازارسهام را شکست داده و می توانید به تدریج به یک سهامدار خبره تبدیل شوید.

یکی از مشکلات این قبیل سرمایه گذاری ها این است که خانواده ها با توجه به هزینه هنگفت زندگی، آن هم با بچه های قد و نیم قد، نمی تواتند پولی برای پس انداز کنار بگذارند.

این هم یک راه حل دارد، وارد بازار سهام شوید، سهام شرکت های کوچک که به نسبت ارزان هستند خریداری کنید، در انتظار سود بمانید، با سود آن دوباره سهم خریداری کنید. اما این بار مجددا همان سهم را نخرید. از هر صنعت در پرتفوی خود سهمی داشته باشید که با توجه به ریسک بازار، بتوانید ضررهای آتی خود را پوشش دهید.

راه حل بعدی این است که، هر چقدر می توانید طی 6-7 ماه پس انداز کنید، با پس انداز چند ماهه خود صندوق های سرمایه گذاری خریداری کنید. به این ترتیب، هم سهامدار هستید، هم از صنایع مختلف در پرتفوی خود سهم اندوخته کرده اید، هم ریسک بازار را خود به خود پوشش داده اید.

در این راه از مشاوران سرمایه گذاری و ایده های نوین آنها استفاده کنید و از آنها بخواهید سهامی که در طولانی مدت می تواند شما را به سود مناسبی برساند معرفی کنند. به این طریق، اطمینان دارید که فرزند خود پس از گذراندن سن نوجوانی و ورود به مرز جوانی می تواند از شما بابت هوش سرمایه گذاری تان تشکر کند.

اینگونه می توانید در آینده به خود افتخار کنید، شما پدر و مادر موقعیت سنج، هوشمند و نکته بینی بوده اید.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا