بررسی آمارهای گزارش خرده‌فروشی نشان می‌دهد؛

کاهش شتاب تورم مواد خوراکی

کاهش شتاب تورم مواد خوراکی

گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاهای مصرفی در تیرماه از تورم منفی ۱/ ۰ درصدی نسبت به ماه قبل خبر می‌دهد که عامل اصلی آن، کاهش فشار تورم گروه‌های خوراکی بوده است. بنابراین، این آمارها نشان می‌دهد که کاهش تورم در گروه‌های خوراکی باعث‌شده که شدت تورم کل نیز کاهش یابد.

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به 13 مردادماه نشان می‌دهد که از شدت افزایش تورم مواد خوراکی کاسته شده است. مقایسه گزارش‌های منتشر شده خرده‌فروشی در نیمه بهار تا نیمه تابستان نیز این موضوع را تایید می‌کند. گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاهای مصرفی در تیرماه از تورم منفی 1/ 0 درصدی نسبت به ماه قبل خبر می‌دهد که عامل اصلی آن، کاهش فشار تورم گروه‌های خوراکی بوده است. بنابراین، این آمارها نشان می‌دهد که کاهش تورم در گروه‌های خوراکی باعث‌شده که شدت تورم کل نیز کاهش یابد، در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که در مردادماه نیز تورم از طریق مواد خوراکی تحت‌تاثیر قرار نگیرد.

کاهش شتاب تورم مواد خوراکی

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 13 مرداد را منتشر کرد. نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه مواد غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت 2 گروه غذایی افزایش، 4 گروه غذایی کاهش و 5 گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است.آمار و ارقام گزارش جدید بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی‌خوراکی‌ها در شهر تهران نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 13 مردادماه از شتاب افزایش قیمت اقلام مورد گزارش کاسته شده است. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت دو گروه غذایی تخم‌مرغ‌تازه و سبزی‌های تازه در هفته منتهی به 13 مردادماه افزایش داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که تورم گروه‌های مذکور به ترتیب 5/ 5 و 3 درصد بوده است. از سوی دیگر تغییرات چهار گروه غذایی میوه‌های تازه، گوشت قرمز، حبوب و قند و شکر همگی زیر منفی یک درصد و به ترتیب منفی 5/ 0 درصد، منفی 3/ 0 درصد، منفی 2/ 0 درصد، منفی 2/ 0 درصد بوده است. تورم هفتگی 5 گروه مواد غذایی لبنیات، برنج، گوشت مرغ، چای و روغن نباتی در هفته مورد بررسی بدون تغییر بوده‌اند.

تغییرات ماهانه

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 13 مردادماه بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان 11 گروه مواد غذایی، 7 گروه دارای تورم مثبت و 4 گروه غذایی تورم منفی بوده است. از میان 7 گروهی که تورم مثبت داشته‌اند، 3 گروه مواد غذایی «تخم‌مرغ»، «گوشت مرغ» و «سبزی‌های تازه» تورم بالای یک درصد را ثبت کرده‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم‌مرغ، 9/ 30 درصد، گوشت مرغ 2/ 12 درصد و سبزی‌های تازه 3/ 1 درصد افزایش داشته است. در میان 4 گروه دیگر نیز گروه چای تورم ماهانه 9/ 0 درصد، گروه روغن نباتی 7/ 0 درصد و گروه برنج و گروه لبنیات تورم ماهانه 2/ 0 درصد را ثبت کرده‌اند.

براساس گزارش بانک مرکزی در یک ماه منتهی به 13 مردادماه، هر شانه حدود 2 کیلوگرم تخم‌مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 12 هزار و 900 تومان به‌فروش رسیده که به نسبت ماه قبل خود تورمی حدود 9/ 30 درصد را ثبت کرده است. این افزایش تورم که از انتهای تیرماه آغاز شده است، به‌نظر می‌رسد با توجه به کاهش رشد تورم در هفته موردبررسی، در هفته‌های آتی با کاهش مواجه شود. علاوه‌بر این در هفته مورد بررسی، قیمت متوسط هر کیلو گوشت مرغ نیز در سطح شهر تهران حدود 7 هزار و 190 تومان گزارش شده است که نسبت به ماه قبل تورم مثبت 2/ 12 درصدی را ثبت کرده است. گروه سبزی‌های تازه نیز در یک ماهه منتهی به 13 مرداد تورم مثبت 3/ 1 درصد داشته است. در این گروه بهای خیار معادل 3/ 3 درصد، بادمجان 4/ 3 درصد، کدو سبز 3/ 2 درصد و پیاز 22 درصد افزایش داشته است ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 5/ 2 تا 1/ 4 درصد کاهش را ثبت کرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده، در یک ماه منتهی به 13 مرداد سال‌جاری، 4 گروه میوه‌های تازه، گوشت قرمز، حبوب و قند و شکر تورم منفی داشته‌اند. در میان این گروه‌ها دو گروه میوه‌های تازه تورم منفی 4/ 4 درصد و گروه گوشت قرمز تورم منفی 2/ 1 درصد داشته‌اند. در اقلام گروه میوه‌های تازه اغلب تورم ماهانه منفی ثبت کرده‌اند. در این گروه، طالبی منفی 3/ 18 درصد، خربزه منفی 2/ 17 درصد و انگور منفی 7/ 13 درصد تورم ماهانه داشته‌اند. بیشترین تورم ماهانه در این گروه به گیلاس اختصاص داشت که تورم مثبت 5/ 24 درصد را ثبت کرده است.

علاوه‌بر این، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در گروه گوشت قرمز، هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران به قیمت متوسط 44 هزار و 670 تومان عرضه شده است که تورم ماهانه منفی 5/ 1 درصدی را ثبت کرده است. همچنین هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان در سطح شهرتهران به قیمت متوسط 37 هزار و 850 تومان به فروش رسید که تورم مثبت ماهانه منفی 8/ 0 درصدی داشته و در مجموع برای گروه گوشت قرمز تورم منفی 2/ 1 درصدی را به‌وجود آورده است. در گروه حبوب نیز قیمت نخود معادل 4/ 1 درصد، لپه و نخود 8/ 0 درصد و لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا قرمز هریک 4/ 0 درصد کاهش داشته و به غیر از عدس که رشد 3/ 0 درصدی داشته، قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بوده است. همچنین در گروه قند و شکر نیز هر کیلو قند به قیمت 3977 تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده که تورم ماهانه منفی 6/ 0 درصدی داشته است. هر کیلو شکر نیز 3450 تومان گزارش شده که تورم منفی 2/ 0 درصدی داشته است.

از نیمه بهار تا نیمه تابستان

مقایسه گزارش خرده‌فروشی منتشر شده نیمه تابستان سال‌جاری با نیمه بهار نشان می‌دهد که در اکثر مواد خوراکی از شتاب افزایش تورم کاسته شده است. به‌عنوان مثال در نیمه اردیبهشت‌ماه بیشترین افزایش تورم ماهانه در گروه سبزی‌های تازه، چای و حبوب ثبت شده است که به ترتیب 5/ 9 درصد، 3/ 4 درصد و 4 درصد بوده است. اما این گروه‌ها در گزارش منتشر شده در نیمه تابستان به ترتیب تورم ماهانه 3/ 1 درصد، 9/ 0 درصد و منفی 4/ 0 درصد را ثبت کرده‌اند. این روند در همه گروه‌ها به جز دو گروه تخم‌مرغ و گوشت مرغ مشاهده می‌شود. برخلاف نیمه بهار که تخم‌مرغ و گوشت مرغ کاهش تورم چشم‌گیر داشته‌اند، در نیمه تابستان با تورم مثبت 9/ 30 درصد و 2/ 12 درصد صدرنشین گروه‌ها بوده‌اند. گزارش تورم مصرف‌کننده بانک مرکزی در ماه‌های گذشته حاکی از این بود که در گروه‌های تورمی اثر گروه خوراکی‌ها روی این شاخص بیشتر بوده است. اما در تیر ماه تورم منفی گزارش شده در اثر کاهش تورم گروه‌های خوراکی بوده است. گزارش خرده‌فروشی منتشر شده در 13 مرداد نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا