شکوری در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

سومین همایش سنگ‌آهن، فرصتی استثنایی در دوران پساتحریم

سومین همایش سنگ‌آهن، فرصتی استثنایی در دوران پساتحریم

گروه معادن >سنگ آهن - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره برگزاری سومین همایش سنگ آهن ایران اظهار کرد: در سال‌های اخیر و قبل از افت قیمت جهانی سنگ آهن بازار این ماده معدنی به علت قیمت بالای آن و سود‌آوری خوب جذابیت زیادی برای تولید‌کنندگان داشت و بخش‌های خصوصی و دولتی به راحتی در این بازار حضور داشته و فعالیت می‌کردند. انجمن سنگ آهن نیز به عنوان نهادی فعال و پل ارتباطی بین تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن، در راستای اجرای اهداف و مسئولیت ‌های خود، اقدام به برگزاری همایشی با محوریت سنگ آهن و مباحث روز مربوط به آن کرده است.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز گفت: همایش دوم در سال 1393 برگزار شد که در این سال افت قیمت سنگ آهن شروع شده بود و دغدغه اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان به پیش‌بینی قیمت سنگ آهن و کم‌کردن هزینه‌های تولید بود. در سال 1394 نیز انجمن بنا به هدف خود در راستای تسهیل فعالیت تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن، شناسایی و رفع مشکلات این فعالان اقدام به برگزاری سومین همایش بین‌المللی سنگ آهن کرده است.

به گفته وی، از آنجایی که در سال جاری نیز همچنان کاهش قیمت جهانی سنگ آهن وجود داشته و مشکلات داخلی نیز گریبان‌گیر فعالان بوده است، انجمن محورهایی را برای بهبود وضعیت تولید سنگ آهن کشور تعریف کرده که امید است با اجرایی شدن این محورها و موضوعات توسط معدنکاران، بهره‌‌وری و تولید سنگ آهن ایران به وضعیت مطلوب و متناسب با ذخایر کشور و در عین حال سودآور برای تولیدکنندگان و معدنکاران برسد. بر مبنای این اهداف، محورهای همایش کلیه مشکلات مربوط به سنگ آهن ایران را در همه مراحل اکتشاف، استخراج، فرآوری و فروش پوشش داده است.

شکوری افزود: به عنوان مثال در بخش اکتشاف هنوز در کشور پتانسیل‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از پهنه‌های اکتشافی هنوز تکمیل نشده‌اند انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری در این بخش و گسترش محدوده‌های اکتشافی حجم ذخایر کشور گسترش یابد. نمونه این افزایش در سنگ آهن سنگان مشاهده شد که با تکمیل عملیات اکتشافی آن منطقه، حجم ذخایر سنگ آهن از 600 میلیون تن به 1200 میلیون تن رسید. با اجرای طرح اکتشاف تکمیلی کشور می‌توان حجم ذخایر معدنی شناسایی شده کشور را افزایش داد و این امر نیازمند صرف زمان و هزینه در این بخش است و در شرایط جاری کشور جذب سرمایه‌گذار خارجی در این بخش، استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن اکتشافی، اطلاع از روش‌های نوین اکتشاف و ... امری ضروری است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه سنگ آهن تصریح کرد: در بخش استخراج نیز، مشکلاتی از قبیل عدم استفاده از ماشین آلات پیشرفته و عدم مکانیزاسیون عملیات معدنکاری، عدم چیدمان بهینه ماشین‌آلات و تجهیزات، نبود بهره‌ وری مناسب ماشین ‌آلات و پرسنل و قیمت تمام شده بالا موجب شده است تولید‌کنندگان نتوانند حاشیه سود مناسبی داشته باشند و به فعالیت خود ادامه دهند.

شکوری بیان کرد: در همایش آتی با مد نظر قراردادن این موارد باید راهکارهایی جهت افزایش بهره‌وری و اصلاح معدنکاری سنگ آهن و افزایش تولید کشور ارائه شود. همچنین در بخش فراوری نیز باید زمینه‌های استفاده همزمان از دانش متخصصین داخلی و تکنولوژی روز فراهم آید تا سنگ آهن استخراج شده، فرآوری و مورد استفاده حلقه‌ بعدی زنجیره تولید سنگ آهن تا فولاد قرار گیرد که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات موجود در کارخانه‌های فرآوری قدیمی بوده و مستلزم بهسازی و به‌روز کردن هستند. در سومین همایش سنگ آهن می‌توان زمینه اطلاع از روش‌های جدید فرآوری، تجهیزات نوین و دانش روز را فراهم آورد و در راستای بهبود وضعیت اقدام کرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و  صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به موضوع فروش نیز اظهار کرد: در بخش فروش نیز مشکلاتی از قبیل برند نبود سنگ آهن ایران و قیمت پایین آن در بازار جهانی و بازار داخلی وجود دارد خوشبختانه در ماه‌ های اخیر در بحث قیمت گذاری خارجی مذاکراتی با نمایندگان متال بولتن و پلتس انجام شده است و توافقاتی برای اعلام عادلانه قیمت‌گذاری سنگ آهن ایران در این سایت‌ ها صورت گرفته است، به طوری که در مهر ماه 94 سایت متال بولتن برای اولین بار قیمت سنگ آهن ایران را در سایت خود قرار داد. با گسترش ارتباطات و معرفی سنگ آهن ایران در مجامع بین‌المللی این حوزه می‌توان امیدوار بود بخشی از این مشکلات رفع شود و همایش سنگ آهن فرصت مناسبی برای مطرح کردن این موارد است.

وی درباره فضای برگزاری همایش در دوران پساتحریم تصریح کرد: در دوران پساتحریم کشورهای زیادی دنبال سرمایه‌گذاری و گسترش مراودات با ایران هستند و سومین همایش بین‌‌المللی سنگ آهن با فراهم آوردن فضایی علمی- اقتصادی زمینه شناساندن پتانسیل‌های سرمایه‌ گذاری در بخش معدن به ویژه سنگ آهن ایران را برای این کشورها فراهم کرده و موجب گسترش زمینه‌های فعالیت و ارتباط با شرکت‌‌های سرمایه‌گذار خارجی در کشور می‌‌شود. بنابراین لازم است از این همایش به عنوان یک فرصت استثنایی که در زمان کمی بعد از توافق هسته‌‌ای برگزار می شود، نهایت استفاده را کرد و در بحث تبادل دانش و تکنولوژی روز دنیا در زمینه اکتشاف، استخراج سنگ آهن کشور و همچنین گسترش ارتباط و جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این عرصه گام اساسی برداشت.

به گزارش ماین نیوز، سومین همایش بین المللی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با رویکرد نقشه راه نسل سوم سنگ آهن ایران (چالش ها و امیدها) با حضور مقامات کشوری، فعالان حوزه سنگ آهن اعم از معدنکاران، سرمایه گذاران، شرکتهای پیمانکاری، شرکتهای حمل و نقل و لجستیک، انبارداران، بانکها، شرکتهای بیمه، شرکتهای کارگزاری بورس، تشکلهای صنفی مرتبط و غیره، 9 آذر ماه امسال در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می شود.

محورهای سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران به شرح زیرند:

1) تحلیل شرایط کسب و کار سنگ آهن در چشم انداز 5 ساله
2) معرفی فرصت های سرمایه گذاری
3) جایگاه معدن و صنایع معدنی در قانون برنامه ششم توسعه
4) بهره وری در معادن با تکیه بر معدنکاری سبز و فناوری های نوین
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا