صالحی در گفتگو با سنا عنوان کرد؛

تاثیر ابقا یا تغییر وزرای دولت بر بازار سرمایه

تاثیر ابقا یا تغییر وزرای دولت بر بازار سرمایه

صالحی با بیان این که ابقا و یا تغییر هر یک از وزرای کنونی در دولت دوازدهم می‌تواند بر روند معاملات نمادهای مختلف و نیز صنایع بازار سرمایه اثرگذار باشد، گفت: به عنوان مثال در وزارت نفت، احتمال ابقای دوباره بیژن نامدار زنگنه در این وزارتخانه پررنگ است و به دلیل اینکه دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی از صنایع مهم در بازار سرمایه هستند، از نظر تداوم برنامه‌ها و رویکردها تا حدود زیادی وضعیت این صنایع در بحث سیاستهای کلان مشخص است.

 

ابقا و یا تغییر هر یک از وزرای کنونی در دولت دوازدهم می‌تواند بر روند معاملات نمادهای مختلف و نیز صنایع بازار سرمایه اثرگذار باشد.

امیر صالحی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه با بیان مطلب فوق در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) در خصوص تاثیر انتخاب و مشخص شدن کابینه دولت دوازدهم بر روند معاملات بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه به عنوان آیینه تمام نمای اقتصاد، انعکاس دهنده تحولات مختلف از جمله تعیین کابینه در دولت جدید و معرفی وزرای اقتصادی دولت دوازدهم است.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه افزود: بر این اساس زمانی که سخن از بازار سرمایه به میان می‌آید به واقع در مورد صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، مسکن، فولاد، مس، روی، سنگ آهن، بانک، بیمه، لیزینگ و خودرو صحبت می‌کنیم که بیشتر شرکت‌های بزرگ و عموما موفق این صنایع در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شده و حضور دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بنابراین در کنار سایر موضوعات اثرگذار، انتخاب کابینه دولت بویژه وزاری اقتصادی نیز به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه کشور مطرح هستند.

صالحی با بیان این که ابقا و یا تغییر هر یک از وزرای کنونی در دولت دوازدهم می‌تواند بر روند معاملات نمادهای مختلف و نیز صنایع بازار سرمایه اثرگذار باشد، گفت: به عنوان مثال در وزارت نفت، احتمال ابقای دوباره بیژن نامدار زنگنه در این وزارتخانه پررنگ است و به دلیل اینکه دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی از صنایع مهم در بازار سرمایه هستند، از نظر تداوم برنامه‌ها و رویکردها تا حدود زیادی وضعیت این صنایع در بحث سیاستهای کلان مشخص است.

وی با اشاره به این که برنامه و استراتژی وزیر نفت در دولت دوازدهم را باید ادامه سیاست‌های گذشته وی در دولت یازدهم دانست، ادامه داد: سیاست ایشان در بدو ورود به وزارت نفت در دولت قبلی تمرکز بر بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به پیش از تحریم‌ها، تکمیل فازهای پارس جنوبی و تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره با درصد پیشرفت بالا بود که از این جهت کارنامه موفقی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که جدای از موضوع نرخ خوراک، سیاست‌های وزیر نفت در دوره قبل اثرات مثبتی برای بازار سرمایه به همراه داشته گفت: به نظر می‌رسد در صورتی که ایشان همان سیاست‌های دوره قبل را پیگیری کرده و تمام تلاش خود را معطوف به حرکت صنعت پتروشیمی به سمت پایین دستی با دادن تخفیف در نرخ خوراک معطوف کند، بازار سرمایه از این منظر بتواند در دولت دوازدهم شاهد سودآوری صنایعی چون پتروشیمی و پالایشی‌ها باشد.

صالحی با اشاره به این که در ارتباط با صنعت پالایشگاه نیز سال گذشته وزارت نفت با اعلام نرخ‌های جدید سبب بهبود سودآوری صنعت پالایشگاه برخلاف انتظارها شد، اذعان داشت: در صورت ادامه این روند توسط وزیر نفت در حمایت از پالایشگاه‌ها، سیاست کیفی‌سازی و هدایت این پالایشگاه به سمت رشد کیفیت محصولاتشان به بهبود شرایط این صنعت در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر وزارتخانه‌هایی است که تصمیمات و برنامه‌های وزیر جدید آن می‌تواند بر معاملات بازار سرمایه اثرگذار باشد.

صالحی با بیان اینکه ارتباط و حمایت پررنگ بخش خصوصی در صنعت و اقتصاد در این وزارتخانه تصمیم گیری می شود، گفت: سیاست‌هایی که در راستای بهبود روابط صنعتی تجاری ایران با جهان اتخاذ می‌شود سبب رشد و توسعه همه بخش‌های صنعت و بهبود فضای کسب و کار و رقابت پذیری خواهد شد که بدون شک به نفع بازار سرمایه است.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری بانک خاورمیانه در ادامه ترکیب تیم اقتصادی دولت دوازدهم را یکی از موضوعات مورد توجه و اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین دستاوردهای این تیم در دولت یازدهم، کاهش تورم و تک رقمی کردن آن، کنترل و ثبات نرخ ارز، ساماندهی بدهی‌های دولت و پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت توسط اوراق خزانه اسلامی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت دوازدهم برای برای برون رفت اقتصاد از وضعیت کنونی باید چه اقداماتی را انجام دهد اذعان داشت: تامین منابع خارجی، واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی به کمک بهبود فضای کسب و کار و حمایت همه جانبه از این بخش از جمله مواردی هستند که با عملی شدن آنها می‌توان به ایجاد رونق در اقتصاد و بازار سرمایه امیدوار شد.

صالحی گفت: افزون بر این در صورت برقراری کامل ارتباطات بانکی در قالب برجام می‌توان به تک نرخی شدن ارز و کاهش واقعی نرخ بهره به محدوده‌های نزدیک به تورم و همچنین رشد متناسب نرخ ارز به میزان تورم سالانه امید داشت که این موارد از جمله مولفه‌های اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه هستند و در دولت دوازدهم می‌توان انتظار وقوع آنها را داشت.

وی در خصوص اثر ارز تک نرخی بر بازار سرمایه گفت: بدون شک تک نرخی شدن ارز برای پتروشیمی‌های خوراک مایع بازار سرمایه و سایر پتروشیمی‌ها که با ارز مبادله‌ای، ماده اولیه خود را دریافت می‌کردند خبر بدی خواهد بود و سود آنها را کاهش خواهد داد.

صالحی افزود: صنایعی همچون روانکار و قیر نیز از تک نرخی شدن ارز متضرر خواهند شد و در مقابل بعضی از صنایع مانند پالایشی‌ها از این اتفاق منتفع خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه کاهش واقعی نرخ سود و بهره بانک و اوراق خزانه و بازار را از دیگر عوامل موثر بر معاملات بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: کاهش نرخ بهره از دو جنبه موجب رشد بازار سرمایه می‌شود که یکی از آنها کاهش نرخ تامین مالی(هزینه مالی) بنگاه‌ها و شرکت‌های بازار سرمایه و رشد سودآوری آنها است.

وی اضافه کرد: همچنین با کاهش نرخ بهره، نسبت P/E یا قیمت به سود بازار سرمایه رشد پیدا خواهد کرد و به عبارت دیگر، فعالان بازار سرمایه به نسبت سود مشخص، حاضر به پرداخت پول بیشتری خواهند بود که این موضوع نیز به رونق بازار سرمایه بیش از پیش کمک خواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا