معاون وزیر صنعت خبر داد:

6 قرارداد با خودروسازان خارجی در مراحل نهایی به سر می برد

6 قرارداد با خودروسازان خارجی در مراحل نهایی به سر می برد

تاکنون 6 قرارداد نهایی شده که یکی از آنها قرارداد ایران خودرو و پژو بود که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر هم به تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.

رئیس ایدرو با بیان اینکه ۶ قرارداد خارجی خودروسازان نهایی شده ، جزییاتی از قرارداد امروز با رنو فرانسه را اعلام کرد و گفت: رنو در مرحله اول حدود ۶۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از بورس پرس، منصور معظمی که برای ارایه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت قرارداد ایدرو با رنو به برنامه گفت و گوی ویژه خبری آمده بود، اظهار داشت: در حالی امروز قرارداد با رنو امضاء می شود که این شرکت در قرارداد جدید و در مرحله اول نخست حدود 660 میلیون یورو سرمایه گذاری می کند.

وی با اعلام سهم 40 درصدی ایدرو (20 درصد ایدرو و 20 درصد به شرکت دیگر ایرانی) و 60 درصدی رنو، ادامه داد: در فاز نخست، 150 هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم 150 هزار دستگاه که در مجموع 300 هزار دستگاه خودرو در سال تولید خواهد شد. نخستین تولید هم اواخر سال آینده وارد بازار می شود.

معظمی ادامه داد: فاز دوم این قرارداد از سال 2019 به مدت 3 سال آغاز می شود . اما این مرحله هنوز نهایی نشده زیرا محصولات جدیدی هستند. در این قرارداد مقرر شده است که 30 درصد محصول شامل محصول و قطعه با مسئولیت رنو باید صادر شود.

وی با بیان اینکه ایدرو در این مرحله نقش کاتالیزور را داشت و توانست سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی را جذب کند، ادامه داد:در فاز یک دو محصول تولید می شود یکی نیو داستر و دیگری نیو سیمبُل که طراحی آن ها در مرحله پایان است و پس از تحویل کارخانه کارهای اجرایی آغاز شده است.

معظمی با بیان اینکه بر اساس قرارداد جدید با رنو حدود 3 هزار نفر به طور مستقیم شاغل می شوند، گفت: هاب تحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می گیرد و قرار نیست بازار داخل را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم. تربیت مدیر و نیروی انسانی هم انجام می شود و در دور نخست مدیرعامل از شرکت رنو و رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و معاونان مدیران از داخل ایران است.

قرارداد محرمانه است

وی افزود: نمایندگان مجلس هر لحظه اراده کنند قرارداد در اختیار آنها قرار داده می شود اما نباید منتشر شود. در هیچ جای جهان هم قرارداد را منتشر نمی کنند. این قراردادها قطعه سازان داخلی را تقویت می کنند تا به قطعه سازان جهانی وصل شوند.

به گفته وی در قرارداد رنو 15 قطعه ساز داخلی در کلاس رنو هستند و در قرارداد دیده شده که باید به 50 قطعه ساز برسند و از آخرین فناوری ها برخوردار شوند.

6 قرارداد نهایی شده

وی افزود: تاکنون 6 قرارداد نهایی شده که یکی از آنها قرارداد ایران خودرو و پژو بود که محصول آن وارد بازار شده و دو محصول دیگر هم به تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد. سیتروئن هم با سایپا با مشارکت 50-50 قرارداد بسته که امسال محصولات آن وارد بازار می شود. شرکت های ماموت، فولکس واگن و هیوندای و اسکانیا هم با بخش های خصوصی قرارداد بسته اند.

این مقام مسئول ادامه داد:پس از برجام فرصتی فراهم شده و صنعت خودرو هم توانست از این فرصت استفاده کند و با مشارکت شرکت های صاحب برند جهان قرار است خودرویی تولید کنیم که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مورد رضایت مردم باشد

معظمی با اشاره تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو در سال گذشته و برنامه تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال جاری گفت: حضور در بازار جهانی و صادرات خودرو موضوعی مهم است و از این بابت دچار مشکل جدی هستیم. زمانی خودروساز هستیم که به شبکه جهانی وصل باشیم و محصول در صحنه بین المللی خریدار داشته باشد.

وی اضافه کرد: ایدرو یک عضو هیئت مدیره در ایران خودرو و یک عضو هیئت مدیره در سایپا دارد که با توجه به میزان تولید، حدود 8 و 6 دهم درصد سهم بازار را داریم و قانون تا سقف 20 درصد را اجازه داده است. بنابراین اقدام ما خلاف قانون و اصل 44 نیست.

معظمی با بیان اینکه حدود 29 مجوز برای شرکت های خودروسازی صادر شده، گفت:  آنها تحت هیچ شرایطی نمی توانند با این اوضاع و احوال در درازمدت ادامه حیات دهند و راهش این است که با یکدیگر ادغام شوند.

نارضایی از قرارداد رنو پارس

معظمی با اشاره به اینکه  قرارداد رنو پارس قرارداد خوبی نبود، گفت: در قرارداد جدید ساخت گیربکس و شاسی دیده شده است. ایدرو قراردادی را هم با بلژیک بسته تا بتوان گیربکس دستی به اتوماتیک تبدیل شود.

معظمی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود 24 تفاهمنامه داشته است که از این تعداد 9 تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شده است و در همه آنها سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه و فناوری دیده شده است و این اقتصاد مقاومتی و با نگاه برون گراست.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا