معاون فروش و بازاریابی شرکت تشریح کرد:

آمار تولید و فروش فولادمبارکه و هدف ۷ میلیون تنی

آمار تولید و فروش فولادمبارکه و هدف ۷ میلیون تنی

گروه صنایع معدنی >فولاد - محمود اکبری در خصوص آخرین وضعیت تولید و فروش فولادمبارکه گفت: هدف گذاری بازاریابی و فروش برای سال جاری ۷ میلیون تن انواع محصولات فولادی تخت است که تحقق این هدف رکورد جدیدی در فروش شرکت خواهد بود.

به گزارش ماین نیوز، وی افزود: عمدۀ افزایش تولید در ورق های گرم و تختال است و تولید محصولات سرد و پوشش دار با ظرفیت های قبل خواهد بود.

آمار چهار ماهه و رویکرد تأمین نیاز مصرف کنندگان داخلی و صادرات

این معاون فولادمبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز بازار داخل به ورق های فولادی، رویکرد شرکت در درجۀ اول تأمین نیاز صنایع داخلی بوده و هست اما این به معنی عدم عرضۀ محصول به بازارهای جهانی نیست. زیرا به دست آوردن برند و جایگاه شناخته شده و معتبر در بازارهای جهانی کار آسانی نیست و این مهم باید حفظ شود. علاوه برآن، در برخی از محصولات، ازجمله تختال، تولید مازاد بر تقاضا داریم که تنها راه، صادرات است.

اکبری در خصوص آخرین آمار تولید و فروش چهار ماه اول سال گفت: ازنظر کمی نسبت به چهارماهۀ سال قبل شاهد رشد ۱۹ درصدی هستیم. به طوریکه از فروش یک میلیون و ۸۱۷ هزار تن در سال ۹۵ به دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن رسیده ایم. در این دورۀ زمانی، عرضۀ محصولات فولادمبارکه در بازار داخل با رشد ۵۳ درصدی، از یک میلیون و ۲۳۸ هزار تن به یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی افزود: به همین میزان طی چهار ماه اول سال کاهش صادرات داشتیم. به طوریکه از ۸۱۲ هزار تن سال گذشته به ۲۹۰ هزار تن در سالجاری کاهش داشته است. البته این میزان صادرات نیز اغلب محصول تختال بوده و به عنوان مثال در محصول گرم از ۶۰۶ هزار تن در سال قبل به ۱۰۴ هزار تن در سال جاری کاهش یافته که کاهش ۸۳ درصدی را نشان می دهد.

افزایش قیمت نهاده های تولید

اکبری در خصوص رشد قیمت های داخلی هم توضیح داد:با توجه به رشد قیمت های جهانی و هزینه های تولید، میانگین قیمت تولیدات روند افزایشی داشته است.یکی از مواردی که با رشد قیمت قابل توجهی رو به رو بوده ، الکترود است که از حدود ۲ هزار دلار/ تن به ۲۰ هزار دلار/ تن افزایش داشته است. همچنین آلیاژهای مورداستفاده مانند منگنز هم رشد قیمت داشته است.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت قراضۀ سنگین در بازار داخل حدود ۳۲۰ تومان به ازای هر کیلو در ماه های اخیر رشد داشته و از۹۵۰ تومان به حدود ۱۲۷۰ تومان در هر کیلوگرم رسیده است. قراضۀ سی اف آر ترکیه از ۲۵۰ دلار بر تن به ۳۱۴ دلار بر تن رشد داشته است. این موضوع حکایت از رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی دارد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در خصوص رشد قیمت سنگ آهن هم گفت: قیمت سنگ آهن ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان است که با افزایش قیمت این محصول، قیمت سنگ آهن هم به همان نسبت رشد می کند.

چند استراتژی برای حفظ حقوق صاحبان سهام

اکبری با اشاره به اینکه چشم انداز ۱۴۰۴ فولادمبارکه، افزایش تولید محصولات و حفظ سهم ۴۵ درصدی است، خاطر نشان کرد:بر همین اساس، برخی از استراتژی های شرکت، سرمایه گذاری در راستای تأمین مواد اولیه، کاهش هزینه های تولید و افزایش سودآوری است که منجر به حفظ حقوق صاحبان سهام نیز خواهد شد.

به گفته وی ، به دلیل وجود مشکلاتی درخصوص تأمین مواد اولیه، گام هایی در جهت رفع این مشکل برداشته شده که از این جمله می توان به واحد ۵ میلیون تنی گندله سازی سنگان که به بهره برداری رسمی رسید، اشاره کرد.

افزایش ظرفیت در آینده ای نزدیک و ادامه فعالیت "فولاد" با حداکثر ظرفیت

وی با تأکید بر اینکه پروژۀ افزایش ظرفیت تولید مجتمع فولاد سبا از ۷۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به اتمام رسیده و در آیندۀ نزدیک به طور رسمی افتتاح خواهد شد، افزود: با بهره برداری از این پروژه، ظرفیت تولید فولاد ایران اضافه خواهد شد و شرایطی فراهم می شود تا راه تأمین نیاز به محصولات تخت هموارتر شود.

اکبری افزود: فولاد مبارکه خوشبختانه از سال ۹۵ با حداکثر ظرفیت تولید فعال است و با توجه به وجود تقاضای قابل توجه در بورس کالا، نیاز بازار تأمین می شود. این روند ادامه دار خواهد بود و مشکلی در زمینۀ تأمین نیاز داخل نخواهیم داشت.

معاون فروش و بازاریابی در خصوص تأمین ورق های با ضخامت ۳ میلیمتر و کمتر هم گفت: با توجه به محاسبات صورت گرفته بر مبنای تقاضای حقیقی واحدهای مصرف کننده این نوع ورق ها، میزان نیاز صنایع لوله و پروفیل در حدود 1.5 میلیون تن است؛ زیرا مبارکه در سال گذشته به میزان یک میلیون و ۳۱۶ هزار تن ورق برای شرکت های لوله و پروفیل تأمین کرده و از این میزان ۹۷۶ هزار تن مربوط به ورق های ۳ میلیمتر و کمتر بوده است.

اکبری ادامه داد: میزان واردات این ضخامت ها در حدود ۸۶۶ هزار تن است و با احتساب تولید ۲۰۰ هزار تنی واحدهای کوچک تر مانند نورد لولۀ اهواز و مجتمع فولاد گیلان این میزان درمجموع به حدود ۲ میلیون تن میرسد. از این میزان حدود ۵۱۰ هزار تن در شرکت های نوردکار مصرف می شود. با توجه به ظرفیت خالی شرکت فولاد گیلان و نورد و لولۀ اهواز درصورتی که جهت توانمندسازی و افزایش تولید این شرکت ها سرمایه گذاری شود، نیاز داخلی ازجمله 1.5 میلیون تن نیاز شرکت های لوله و پروفیل میتواند بدون واردات تأمین شود و در این صورت حدود ۳۰۰ هزار شغل جدید نیز ایجاد خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا