اسماعیلی:

صادرات مواد معدنی‌خام نباید امتیاز محسوب شود

صادرات مواد معدنی‌خام نباید امتیاز محسوب شود

گروه معادن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مالیات بر صادرات گندله و کنسانتره با کمک دولت و مجلس برداشته شده ، گفت: این مسئله تاثیرات زیادی داشته و در همین راستا مالیات و عوارض بر صادرات فرآورده‌های سنگ‌آهن برداشته شده است .

به گزارش ماین نیوز، داریوش اسماعیلی درخصوص ممنوعیت صادرات سنگ آهن، اظهار داشت: تاکنون ممنوعیت کامل صادرات سنگ آهن وجود نداشته و در قانون رفع موانع تولید مالیات برای مواد معدنی به‌شکل معمول قرار داده شده است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون، صادرات شامل مالیات نمی‌شود، گفت: متاسفانه این معافیت شامل مواد معدنی نیز شده بود و اگر کسی مواد معدنی خام را صادر می‌کرد نیز از پرداخت مالیات معاف می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این معافیت مالیاتی عاملی شده بود تا صادرکنندگان مواد معدنی از پرداخت مالیات معاف باشند و اگر همان مواد معدنی را در داخل کشوربه‌فروش می‌رساند مشمول پرداخت مالیات می‌شد، افزود: این مسئله در قانون رفع موانع تولید ممنوع شد، به این معنی که قانون معافیت از مالیات به‌منظور صادرات شامل مواد خام معدنی نمی‌شود تا شرایط تولیدکننده برای صادرات و فروش در داخل کشور یکسان باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید به تکمیل زنجیره ارزش کمک کنیم، تصریح کرد: باید با در نظر گرفتن تسهیلات و کمک معدن‌داران را به تولید کنندگان گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی تبدیل کنیم تا از صادرات سنگ‌آهن خام جلوگیری شود.

اسماعیلی، با اشاره به اینکه مالیات بر صادرات گندله و کنسانتره با کمک دولت و مجلس برداشته شده است، بیان کرد: این مسئله تاثیرات زیادی داشته و در همین راستا کارخانه‌های گندله و کنسانتره سازی زیادی در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه اگر به شکل مستقیم گفته شود سنگ‌آهن صادر نکنیم، حالت نهی پیدا می‌کند و کشور از نهی کردن شاهد اثر مثبت نبوده و هرگاه از مشوق‌ها استفاده کرده اثرات مثبت را دیده است ، اظهار داشت: عمدتا مشوق‌های برای تکمیل زنجیره ارزش در نظر گرفته شده است، در شرایطی که اتحادیه اروپا برای واردات فولاد ایران همانند چین تعرفه واردات در نظر گرفته باید معادن دولتی را به تولیدکنندگان تولید فولاد و زنجیره ارزش دارند واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر ببینیم کارخانه‌های گندله، کنسانتره و فولاد در کشور به انداره کافی وجود دارد و نیاز به ماده‌معدنی داریم مجبور می‌شویم ماده معدنی را در داخل کشور مصرف کنیم، خاطرنشان کرد: اما تا زمانی که این تفاق صورت نگرفته نهی کردن از صادرات نمی‌تواند اثر مطلوبی داشته باشد اما نباید صادرات مواد معدنی نباید امتیاز محسوب شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا