در یادداشتی بررسی شد؛

کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی

کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی

طلا با شروعی مثبت در آغاز هفته جاری و ادامه کاهش شاخص دلار در نتیجه داده های اقتصادی ایالات متحده، وارد سومین هفته از حرکت در کانال صعودی خود شد. هر اونس طلا در حالی روز سه شنبه به یک هزار و 272 دلار رسید که همچنان نااطمینانی های زیادی در خصوص افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و اجرای طرح های زیرساختی توسط کاخ سفید وجود دارد.

 

*علی مرتضوی؛ تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

فلز گران بهای طلا، روز سه شنبه گذشته به بیشترین قیمت خود در 7 هفته اخیر رسید، با این حال روز چهارشنبه با توجه به انتشار آمار مربوط اشتغال بخش غیرکشاورزی که بسیار فراتر از انتظار بود، با کاهش روبرو شد و در نهایت با کاهش 11 دلاری با یک هزار و 258 دلار و 28 سنت هفته را به پایان برد.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

شاخص دلار- طلا حساس ترین فلز گرانبها به تغییرات ارزش دلار است. از این رو با سرعت بسیار زیادی در مقابل شاخص دلار واکنش نشان می دهد. شاخص دلار علامتی است که حرکت اقتصاد ایالات متحده را در مسیر پیش بینی ها راهبری می نماید، از اینرو واضح است که موج نوسانات طلا را باید در روزهای انتشار داده های اقتصادی دنبال کرد. با اثرگذاری مجموع این عوامل، شاخص دلار در معاملات آخرین روز کاری 0.74 درصد تقویت شد و به 93.37 واحد رسید تا در مقابل ارزش یورو به دلار با 0.83 درصد کاهش 1.1771 را ثبت کند. در نتیجه افزایش فشار بر قیمت طلا و کاهش بهای هر اونس در بازارهای جهانی مشاهده شد.

 

نگاهی به داده های اقتصادی ماه ژولای

آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی در ماه ژولای از 183 هزار شغل پیش بینی شده به 209 هزار شغل رسید، که 205 هزار فرصت شغلی توسط بخش خصوصی ایجاد شده که بیشتر از 194 هزار شغل ماه ژوئن است. در حالی که نرخ بیکاری دوباره از سطح 4.4 درصد به 4.3 درصد کاهش یافته و دستمزد ساعتی نیز طبق آمارهای منتشر شده در سطح 0.3 درصدی که پیش بینی می شد رشد کرده است. همچنین شاخص هفتگی رشد اقتصادی موسوم به ECRI که اساس پیش بینی نرخ رشد است، در ماه ژولای، با پایان روند نزولی شش ماهه اول، از 143.1 واحد در اول ماه به 144.4 واحد افزایش یافته است، که نشان می دهد می توان به رشد اقتصادی در شش ماهه دوم امیدوار بود. اهمیت این داده ها از آن جهت است که رشد نرخ دستمزد با این تفاصیل، فدرال رزرو را به افزایش هزینه دستمزد و تقویت تورم امیدوار می کند. نرخ تورم یکی از مهم ترین فاکتورهای رساندن فدرال رزرو به افزایش برنامه ریزی شده ی نرخ بهره است. از سوی دیگر ترازنامه منتشر شده بانک مرکزی ایالات متحده نیز نشان می دهد که کسری 46.4 میلیارد دلاری این بانک در ماه ژوئن به 43.6 میلیارد دلار در ژولای کاهش یافته در حالی که پیش بینی می شد، تنها به 45 میلیارد دلار برسد که این نیز به نوبه خود یک گام اساسی در مسیر برنامه فدرال رزرو تلقی می شود.

 

شوک انتظارات در ارزهای متناظر دلار

بخش دیگری از دلایل کاهش نسبتا شدید بهای طلا ناشی از شوکه شدن انتظارات بازار است. شاخص یورو به دلار تا پیش از اعلام داده های اقتصادی جدید در بالاترین سطح خود از ژانویه 2017 قرار گرفته بود و بازارهای اروپایی گمان می کردند، با عبور از این مرز می توانند یک سطح حمایتی جدید را ثبت کنند که عملا این اتفاق نیفتاد، ولی این انتظارات که در نوع خود قوی بود، به نوعی با یک شوک جدی روبرو شد که به تقویت بیشتر دلار، فراتر از آنچه گمان می رفت، دامن زد.

 

افزایش امیدواری به تقویت تورم

باید در نظر داشت که همچنان تنها 29 درصد از فعالان بازار امریکا به افزایش دوباره نرخ بهره در ماه دسامبر خوش بین هستند، زیرا آن ها معتقدند که هنوز جهش کافی در نرخ دستمزد اتفاق نیفتاده است و حتی در این سطح از داده های اعلام شده نیز همچنان اما و اگرهای زیادی برای سومین افزایش نرخ بهره وجود دارد. چراکه اگر هیجان خود را از تقویت شاخص دلار کنترل کنیم، متوجه می شویم که این شاخص تنها از کف پانزده ماهه خود فاصله گرفته است و هنوز راه درازی برای اطمینان به روند صعودی آن، تا سطحی که بتواند افزایش نرخ بهره را در چارچوب فدرال رزرو محقق کند، وجود دارد.

همانطور که اشاره شد، نرخ تورم یک عامل اساسی است. بر اساس داده های منتشر شده فدرال رزرو تگزاس، اگرچه افزایش رشد اقتصادی در شش ماهه دوم بدیهی بنظر می رسد ولی کماکان نرخ تورم در سطح 1.30 درصد در ژولای بوده است و حاکی از آن است که پس از افزایش ماه مارس، تا سطح 2.20 درصد، با شرایط مطلوب خود فاصله دارد. نرخ تورم ماه ژوئن 1.60 درصد ثبت شده که نشان می دهد هنوز شرایط رشد آن فراهم نشده است.

 

چشم انداز بهای اونس در شش ماهه دوم 2017

گمان می رود، اهمیت زیادی که فدرال رزرو برای بازار کار قائل است در نهایت بتواند تا پایان سال منجر به افزایش نرخ دستمزد شود. چراکه با سیاست های اقتصادی کاخ سفید نیز همراهی دارد. به عنوان نمونه ایجاد 4 هزار فرصت شغلی از سوی ترامپ بعنوان یک شرط اساسی برای تمدید دو قرارداد خودروسازی تویوتا و مزدا اعلام شده است، که بالغ بر 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری را شامل می شود. بر اساس داده های اقتصادی منتشر شده، این تعداد شغل با افزایش اشتغال دولتی در بخش غیرکشاورزی در ماه ژولای برابری می کند. اگرچه فعالان بازار هنوز هم به برنامه اقتصادی دولت امریکا به دیده تردید می نگرند ولی ترامپ نشان داده است که فعالیت اقتصادی را بهتر از هر کار دیگری بلد است. بنابراین عجیب نخواهد بود که در فضای افزایش نرخ بهره، به طورکلی اشتیاق به سرمایه گذاری در طلا به دلیل هزینه فرصت آن نسبت به سایر دارایی ها مانند اوراق قرضه، کاهش یابد.

روند بهای اونس در سال جاری نشان داده که با فرازها و فرودهای غیرمنتظره یی همراه بوده است، لذا همچنان نمی توان احتمال وقوع نوسانات قابل توجه را در این بازار ناچیز پنداشت، ولی این انتظار وجود دارد که در میان مدت در صورت حرکت در مسیر برنامه فدرال رزرو فشار بر نرخ طلا مشاهده شود.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا