«مَپ‌تِک» معدنکاری را دیجیتالی می‌کند

«مَپ‌تِک» معدنکاری را دیجیتالی می‌کند

گروه معادن - «مَپ‌تِک» شرکت استرالیایی ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای معدنی است که ابزارهای پیشرفته‌ای را در زمینه ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه فعالیت‌های معدنی عرضه کرده است.

به گزارش ماین نیوز، «تکامل مبتنی بر الگوریتم‌های تکاملی»‌ نام ابزاری از مجموعه ابزارهای این گروه نرم‌افزاری است که به از بین رفتن اختلالات مربوط به انتقال داده از یک شکل نرم‌افزاری به شکل دیگر کمک می‌کند.

به نقل از ماینینگ‌فناوری، برنامه‌ریزی فعالیت‌های معدنی از آن دسته کارهای ضروری و در عین حال خسته‌کننده به شمار می‌آید که در جریان آن باید داده‌های زمین‌شناسی سایت معدنی، هزینه‌ها و جریانات رایج در بازار جهانی کامودیتی را به حساب آورد و همه اینها نیازمند روزآمد کردن مستمر داده‌هاست تا در نتیجه آن امنیت و بازدهی سرمایه در طول یک دوره کوتاه، متوسط و طولانی تضمین شود.

خوشبختانه فناوری در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را سبب شده است. امروزه مدل‌های سه‌بعدی، کار جست‌وجو و انجام پروژه‌ها را بسیار آسان کرده‌اند و این امکان را به عوامل یک پروژه معدنی می‌دهند تا به آسانی نمای کلی عملیات و داده‌های زمین‌شناسی یک بخش ویژه را تغییر دهند و به ارائه برنامه‌ریزی که تصویری کامل را حفظ کند، کمک کنند.
اما معدنکاران هنوز با تنگناهای داده‌ای روبه‌رو هستند که برآمده از نیاز به تبدیل یک نوع فایل به فایل دیگر است و همچنین برآمده از انتقال داده‌ها از یک نظام رایانه‌ای مستقل به نظام دیگر است. به عنوان نمونه وارد کردن داده با دست به داخل اکسل رویدادی است که احتمال خطا در آن بالاست.


مپ‌تک چه کرد؟
مپ‌تِک به عنوان یک شرکت فناوری طراحی و مدل‌سازی ۳بعدی که بر معدنکاری متمرکز است، تلاش زیادی بر دیجیتالی‌کردن فرآیند یادشده و ادغام آن با یک بسته نرم‌افزاری مجزا دارد. انتشار یک نرم‌افزار جدید، آخرین برنامه این شرکت است که «اِوُلوشِن۴/۵» (Evolution ۴.۵) نام گرفته و متشکل از ورژن‌های پیشرفته و جدیدی از دو برنامه Evolution Strategy به فارسی راهکار تکامل و Evolution Origin به فارسی مبدأ تکامل است که هر دوی آنها متمرکز بر بهینه‌سازی فعالیت معدنی است و زائده‌ها را شناسایی و با آنها مقابله می‌کند. برنامه‌های یادشده قرار است در کنار هم با نرم‌افزار وُلکان(Vulcan) کار کنند. ولکان یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی است که همه ابزار برنامه‌ریزی را که ممکن است شما به آن نیاز پیدا کنید، در یک مکان و بدون نیاز به دانش نرم‌افزاری بالا در اختیارتان قرار می‌دهد. استیو کِرِیگ مدیر زمان‌بندی معدنی در مَپ‌تِک می‌گوید: محصولات مبتنی بر برنامه اکسل به طور رایج از فنونی مانند برنامه‌ریزی خطی، برنامه‌ریزی خطی پویا یا اعداد صحیح استفاده می‌کنند که در آن چینش داده‌ها و تولید نتیجه بسیار زمان‌بر بود و «اِوُلوشِن» این فرآیند را به چالش می‌کشد. ماژول مبدا (Evolution)، سناریوهایی را از برنامه‌ریزی دقیق برای حمل‌ونقل و فرآوری باطله‌ها ارائه می‌دهد. برای مثال می‌توانید از آن برای تعیین مکان انواع ویژه‌ای از ماشین‌آلات، مواد و مناطق معدنی استفاده کنید. محاسبه مواردی مانند مصرف سوخت، سرعت ماشین‌آلات، شیب، مقاومت نورد و کمترین و بیشترین سرعت آیتم‌هایی هستند که این نرم‌افزار آنها را در نظر می‌گیرد. در آخرین بروزرسانی این نرم‌افزار این امکان فراهم آمده تا کاربر بتواند به طور خودکار تقاضای یک برنامه حمل‌ونقل را از طریق وُلکان (مکمل مدل‌سازی سه‌بعدی) برای شبکه‌ای که طراحی و به آن وارد شده، بدهد تا داده‌های زائد به مکانی انتقال یابد که از نظر اقتصادی به صرفه است.

کریگ می‌گوید: معادن محیط‌های پیچیده‌ای هستند و زمان‌بندی تولید در آنها نیز به همان میزان پیچیده است. برنامه‌ریزان باید مسیر و مکان‌یابی تجهیزات، زمان‌های بازیافت، مصرف سوخت و محل دفع باطله را در نظر بگیرند. بنابراین باید در ارائه دید یکپارچه و جامع ۳بعدی از یک سایت معدنی توانمند باشند و با مدل‌های چندگانه به طور همزمان نشان‌دهنده محل دفع باطله و شبکه‌های حمل‌ونقل و نقشه‌برداری از مجموعه باشند که اِوُلوشِن این کار را می‌کند. این برنامه را اِوُلوشِن به فارسی تکامل نام دادند، چون مبتنی بر الگوریتم تکاملی است که از فرآیندهای طبیعی مانند تولیدمثل و جهش سلولی الهام گرفته می‌شود.
کریگ در نهایت توضیح می‌دهد: فنون سنتی وابسته به انجام یک راهکار واحد هستند و همه آن چیزی که ما به‌دست می‌آوریم این است که برای یک مسئله در کمترین زمان بیشترین راهکارها را به‌دست آوریم و الگوریتم‌های تکوینی به خوبی این کار را می‌کند و این فرصت را می‌دهد که مجموعه‌ای از راهکارها را به طور موازی به‌کار بندیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا