حمایت‌های دولت از صنعت فولاد ادامه یابد

حمایت‌های دولت از صنعت فولاد ادامه یابد

دنیای معدن -بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان که در دوران ساخت مجتمع فولاد خراسان، مجری طرح و مدیرعامل این شرکت بود،

در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع اتاق‌های بازرگانی اصفهان و خراسان از مجتمع فولاد خراسان و گفت‌وگو با فعالان صنعتی این استان گفت: فولاد می‌تواند به عنوان یکی از جایگزین‌های نفت، نقش مهمی در تامین منابع مالی کشور ایفا کند. به گزارش صمت از اصفهان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اهمیت صنعت فولاد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی، برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴، امیدوارم شاهد حمایت‌های همه جانبه دولت برای دستیابی به این هدف باشیم.وی افزود: در مراحل ابتدایی راه‌اندازی این واحد صنعتی، مشکلات بسیار زیادی بر سر راه قرار داشت؛ اما با حمایت دولتمردان وقت و نمایندگان استان خراسان در مجلس شورای اسلامی و با اتکا به خداوند متعال و تلاش شبانه‌روزی، راه‌اندازی این مجتمع عظیم ادامه یافت تا سرانجام روی پای خودمان ایستادیم و اگرچه به سختی، اما پیش رفتیم. مدیرعامل فولادمبارکه، همکاری اتاق‌های بازرگانی استان‌ها را به عنوان پارلمان بخش خصوصی، برای توسعه کشور امری موثر و مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: امیدواریم ارتباطی که بین کمیسیون صنایع استان خراسان و استان اصفهان برقرار شده است، علاوه‌بر تبادل اطلاعات و تجربه‌ها، در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان تاثیرگذار باشد.
بهرام سبحانی اضافه کرد: امروزه صنعت ما مشکلات مختلفی دارد، مشکلات در همه حوزه‌ها متفاوت است و تفاوت در نیازها، تدبیر برای رفع مشکلات را دشوارتر می‌کند.وی با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، تصریح کرد: ایران می‌تواند با استفاده از این ظرفیت‌ها جایگاه خود را تا رده هشتمین کشور تولیدکننده فولاد جهان ارتقا دهد.مدیرعامل سابق مجتمع فولاد خراسان، این مجتمع را مصداق بارز یک واحد فولادسازی موفق در کشور ارزیابی کرد و گفت: اینکه فولاد خراسان تمام مایحتاج خود در استان را خودش تهیه می‌کند، قابل تحسین و تقدیر است. ما باید توجه کنیم که دسترسی به معدن، راه‌آهن، گاز، آب، زیرساخت‌ها و... از نیازهای اولیه تاسیس یک کارخانه است و باید به این مسائل توجه جدی شود.سبحانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با اشاره به هدف دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد کشور گفت: نباید برای حل مسائل مقطعی و بدون انجام کارهای تحقیقاتی، واحدهای فولادسازی در مکان‌های نامناسب ایجاد شود زیرا این قبیل اقدامات به ضرر اقتصاد خرد و کلان کشور است. اینکه چه کسی سرمایه‌گذاری کند مسئله دوم است؛ مسئله نخست این است که این منابع ملی در مکانی هزینه شود که صرفه و توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد.


هدف تامین نیاز فولاد خراسان در استان محل
در این دیدار مدیرعامل فولاد خراسان نیز به شیوه راه‌اندازی و تشکیل این مجتمع فولادسازی پرداخت و گفت: احداث کارخانه در شهرستان نیشابور بیشترین امتیاز را برای ایجاد یک مجتمع فولادی با ۲ میلیون تن تولید به خود اختصاص داد و از سال ۶۹ عملیات شکل‌گیری این شرکت آغاز شد.سیدحسن احمدی ادامه داد: نخستین مرحله بهره‌برداری از این کارخانه در خرداد ۷۶ با حضور رئیس‌جمهوری وقت، مرحوم آیت‌الله هاشمی انجام شد و به دنبال آن در خرداد ۸۰ با حضور رئیس‌جمهوری وقت کارخانه نورد وارد مدار تولید شد، کارخانه فولادسازی نیز در بهمن ۸۰ با حضور وزیر محترم صنایع و معادن وقت آغاز به‌کار کرد. در دولت نهم و دهم نیز ۲ کارخانه احیای مستقیم با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن تولید، در بهمن ۸۸ و در بهمن ۸۹، در مدار تولید قرار گرفت. در ۷ اردیبهشت امسال نیز افتخار داشتیم که با حضور تعدادی از وزیران، کارخانه فولادسازی شماره ۲ را وارد مدار تولید کنیم.وی سرمایه ثبتی مجتمع فولاد خراسان را ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه مساحت فولاد خراسان ۱۴۰۰ هکتار است، گفت: چشم‌انداز فولاد خراسان در سند توسعه ۱۴۰۴ به این شکل مقرر شده است که ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵ میلیون تن گندله، ۳/۵میلیون تن آهن اسفنجی و ۳/۵ میلیون تن فولاد خام در این مجتمع تولید شود. اگر این ظرفیت‌ها تکمیل شود این مجتمع نخستین مجموعه در کشور خواهد بود که تمام نیازهای آن در استان محل استقرار تامین می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا