رییس شرکت ملی گاز:

راهی جز ورود به تجارت ال‌ان‌جی نداریم

راهی جز ورود به تجارت ال‌ان‌جی نداریم

رییس شرکت ملی گاز گفت: ما برای صادرات به کشورهای دوردست راهی جز ورود به تجارت ال‌ان‌جی نداریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا عراقی، رییس شرکت ملی گاز در پایان مراسم امضای قرارداد طرح صادرات گاز به عراق در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال مبنی بر وضعیت گاز LNG ایران اظهار کرد: در گذشته در کشور شرکت ایران ال ان جی داشتیم که هنوز هم تاسیساتش تحریم است و همچنین قراردادش هزینه‌های بالایی را دارد. در نهایت فکر می کنم اگر ایران بخواهد وارد بازار تجارت ال ان جی شود، باید این قضیه را حل کند. در راستای تولید گاز ال ان جی حرکت کند، اگرچه در حال حاضر خود این پروژه توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی اعلام آمادگی کرده‌اند که بتوانند ال ان جی را راه اندازی کنند و از محل آن درآمد را پرداخت کنند. در هر صورت ما برای کشورهای دوردست راهی نداریم جز اینکه وارد تجارت ال ان جی بشویم.

رییس شرکت ملی گاز با اشاره به بحث مینی ال ان جی اضافه کرد: ما بحث مینی ال ان جی را در کشور دنبال می کنیم که خود این می‌تواند هم برای کشورهای همسایه و هم برای نقاط دوردست، ورود به تکنولوژی مینی ال ان جی در جهان بشود. ما هم اکنون از نظر پژوهشی روی این مساله بررسی می کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ال ان جی که الان ایران گازهای Feller‌ اش را در خلیج فارس تبدیل می کند ال ان جی نیست بلکه مینی ال ان جی است.

رییس شرکت ملی گاز در ادامه درخصوص راه‌های انتقال مینی ال ان جی اظهار کرد: حمل و نقل این گاز هم با کامیون به صورت زمینی در مناطق صعب العبور امکان پذیر است که اگر با نیروگاه‌های کشورهای همجوار قرارداد ببندیم کامیون می‌تواند به محل مینی ال ان جی برود.

عراقی به علت تاخیر در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی تاخیر در این پروژه نبود منابع سرمایه گذاری است. ما الان یکی از معضلاتی که داشتیم عدم تامین منابع مالی توسط دولت بود چون این سرمایه گذاری خیلی بالایی است.

وی با اشاره به احداث خط ششم انتقال به عراق اظهار کرد: ما با خط ششم به عراق می توانیم گازرسانی کنیم که درصد زیادی‌اش برای تامین گاز کشور است و مقداری دیگر برای صادرات به بغداد و بصره است. همین خط ششم مثلا EPCF بود که همکاران قبلی نتوانستند فاینانس بیاورند و به همین دلیل طرح متوقف شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا